Rekening 1999
Concern
x 1.000,--
Product- Beleidsproduct
code
Begroting
Lasten Baten Saldo
Rekening Verschil
Lasten Baten Saldo 1999
110 Politie
120 Brandweer en rampenbestrijding
140 Overige beschermende maatregelen
1.413
7.407
68
603
197
0
-810
-7.210
-68
2.223
7.963
147
864
298
50
-1.359
-7.665
-97
-549
-455
-29
8.888
800 -8.088
10.333 1.212 -9.121 -1.033
Toelichting
110 Politie 549.000 Nadeel)
Integraal veiligheidsbeleid 280.000 N).
Om de wensen met betrekking tot het integraal veiligheidsbeleid te kunnen honoreren is meer personeel ingezet. Dit heeft
geleid tot een nadeel van 320.000. Op het moment dat deze activiteiten werden gepland werd ervan uitgegaan, dat de additionele
kosten zouden kunnen worden gedekt uit het beschikbare personeelsbudget en uit extra externe inkomsten. Op het personeels
budget wordt jaarlijks als gevolg van vacatures namelijk altijd wel een bepaald bedrag bespaard.
Achterafis gebleken, dat de verwachte beschikbare middelen niet voldoende zijn geweest. Wel is een deel van de extra kosten
opgevangen door extra additionele bijdragen ten bedrage van 40.000.
Handhaving van de openbare orde (f 180.000 N).
De uitvoering van de gemeentelijke taken met betrekking tot gevonden voorwerpen wordt door de politie uitgevoerd, die
daarvoor een vergoeding in rekening stelt bij de gemeente van 90.000. Op dit moment is nog een onderzoek gaande naar de
de omvang en condities van deze dienstverlening. Afhankelijk van de uitslag van dit onderzoek zal vervolgens worden voorgesteld
om al dan niet hiervoor een budget in de begroting op te nemen. Voor de inmiddels door de politie in rekening gestelde kosten
over 1998 en 1999 was in ieder geval nog geen begrotingsbedrag beschikbaar.
Apparaatskosten 90.000 N).
Op de post apparaatskosten is een nadeel ontstaan van 90.000 doordat meer productieve uren aan dit product zijn toegerekend.
Op het product 990 "resultaat kostenplaatsen" leidt dit tot een voordeel wegens een hogere doorbelasting van productieve uren.
120 Brandweer cn rampenbestrijding 455.000 Nadeel)
Het nadelig resultaat van 455.000 kan als volgt worden verklaard:
- meer doorberekende apparaatskosten -360.000
- extra kosten vrijwilligers brandweer -54.000
- afrekening regionale brandweer 1998 -45.000
- lagere kapitaallasten 27.000
- overige voor- en nadelen -23.000
totaal mee- en tegenvallers -455.000
De hogere apparaatskosten worden ondermeer veroorzaakt, doordat in werkelijkheid veel meer uren aan dit product zijn
doorberekend, ondermeer als gevolg van een andere verantwoording cq. doorbelasting van uren in de rekening dan
in de begroting. Dit heeft geleid tot een nadelig effect op het product 120 'brandweer en rampenbestrijding' en een voordeel
op product 990 'resultaat op kostenplaatsen' Daarnaast werd op dit product in 1999 een bedrag uitgegeven van 127.000
aan salariskosten (uitbetalingen WAO uitkering en melkertbanen), terwijl de hiervoor ontvangen bijdragen van derden werden
verantwoord op de kostenplaats. Het hogere bedrag aan doorbelaste apparaatskosten leidt uiteindelijk tot een voordeel op
product 990 'resultaat op kostenplaatsen'.
Resultaat dienst Brandweer.
Het resultaat 1999 van de dienst Brandweer is 17.600 nadelig ten opzichte van de begroting.
Dit resultaat kan als volgt gespecificeerd worden:
- 120 extra kosten brandweer en rampenbestrijding 482.865
- 990 resultaat op kostenplaatsen 465.244
nadelig resultaat dienst Brandweer 17.621
56
Rekening 1999
Concern
x 1.000,-
Product
code
Beleidsproduct
Lasten
Begroting
Baten
Saldo
Lasten
Rekening
Baten
Saldo
Verschil
1999
210
Wegen, straten en pleinen
21.774
1.036
-20.738
23.628
2.479
-21.149
-411
211
Verkeersmaatregelen te land
2.723
77
-2.646
2.305
241
-2.064
582
212
Openbaar vervoer
7.440
7.192
-248
7.834
7.632
-202
46
213
Spoorlijnen
272
0
-272
251
0
-251
21
214
Parkeren
4.788
6.114
1.326
5.996
7.269
1.274
-52
221
Waterwerken
841
90
-751
2.134
1.292
-842
-91
37.838
14.509
-23.329
42.148
18.913
-23.234
95
Toelichting:
210 Wegen, straten en pleinen 411.000 Nadeel).
Het nadelig resultaat op dit product van 411.000 kan als volgt worden verklaard:
- lagere kapitaallasten infrastructurele werken 409.000
- onderhoud beheer verhardingen -169.000
- onderhoud pijpen en bruggen -910.000
- onkruidbestrijding verhardingen 74.000
- energiekosten straatverlichtingen 70.000
- onderhoud straatverlichting 150.000
- diversen -35.000
totaal -411.000
De meevaller op kapitaallasten is voornamelijk ontstaan, doordat op begrotingsbasis de kapitaallasten vanaf het moment van
toekenning van het krediet worden geraamd, terwijl op rekeningsbasis de afschrijving wordt berekend vanaf het moment dat
een project in gebruik wordt genomen en de rentelasten worden berekend over de gemiddelde investering in het jaar.
Bij de voorbereiding van de werkzaamheden in de binnenstad is gebleken, dat er zich kelders onder de verhardingen bevinden,
die (juridische) gevolgen kunnen hebben voor de herinrichting. De kosten van die inspecties hebben voornamenlijk geleid tot
de overschrijding op onderhoud beheer verhardingen van 169.000.
Tijdens de werkzaamheden op de Nieuwestad zijn scheuren in de constructies van de pijpen geconstateerd. De constructie van
de Duco Martenapijp, de Lange pijp en de Nieuwe pijp zijn hersteld. De totale kosten daarvan bedragen 750.000. Daarnaast
zijn herstelwerkzaamheden aan diverse bruggen uitgevoerd.
Als gevolg van een lager energieverbruik op straatverlichting (4% lager dan begroot) en een daling van het gemiddelde
verbruikstarief is een voordeel ontstaan van 70.000.
Doordat er zich in 1999 geen kabelstoringen hebben voorgedaan en een voordelig onderhandelingsresultaat met de Frigem
is bereikt, is op onderhoud straatverlichting een voordeel onstaan van 150.000.
211 Verkeersmaatregelen te land 582.000 Voordeel).
Het voordeel van 582.000 kan als volgt worden verklaard:
- onderuitputting kapitaallasten 405.000
- restitutie bijdrage Vervoerregio Friesland 1998 60.000
- niet uitvoeren van verkeersonderzoeken 60.000
- niet opstellen van taakomschrijvingen van grote infrastructurele werken 65.000
- lagere opbrengst reclame-inkomsten -18.000
- diversen 10.000
totaal 582.000
57