Blad 2 1. Inleiding Al geruime tijd wordt de behoefte gevoeld om als gemeente te kunnen beschikken over een externe klachtvoorziening als sluitstuk op een interne klachtenregeling. Daarom is onderzocht welke mogelijkheden hiervoor bestaan en welke de meest geschikte voor de gemeente Leeuwarden zou zijn. Hierover is ook contact gezocht met de VFG, om uit te zoeken of het eventueel mogelijk is om samen met andere Friese gemeentes een dergelijke klachtvoorziening in het leven te roepen. De resultaten van dit onderzoek staan beschreven in deze notitie De notitie is als volgt ingedeeld: in paragraaf 2 wordt de huidige situatie in Leeuwarden beschreven; in paragraaf 3 wordt de wettelijke situatie beschreven; in paragraaf 4 worden de verschillende opties besproken; en in paragraaf 5 staat het advies geformuleerd. 2. Huidige situatie In Leeuwarden is sinds 1 januari 1993 een klachtenregeling van kracht. Deze regeling is van toepassing op klachten over de wijze waarop medewerkers in dienst van de gemeente Leeuwarde hun functie uitoefenen, dan wel over ander zaken betreffende het functioneren van de gemeente. Klachten worden in eerste instantie door de betreffende dienst afgehandeld. Is de klager het niet eens met de uitkomst hiervan, dan kan deze 'in beroep' bij de klachtencommissie. Deze commissie bestaat uit de portefeuillehouder, diens plaatsvervanger en de directeur van de betreffende dienst. Deze situatie voldoet niet, zowel niet bij de leden van de klachtencommissie als bij de klagers. Door klagers wordt deze commissie niet gezien als een onafhankelijke instantie die de klacht voor de tweede en laatste keer bekijkt. De wethouders die zitting nemen in de klachtencommissie ervaren dit als een als 'rechter' optreden in eigen zaak. Door de directeuren wordt deze positie als dubbel ervaren, aangezien de klacht in eerste instantie ook onder de verantwoordelijkheid van de directeur wordt afgehandeld. Er is dan ook duidelijk behoefte aan een externe instantie die, als een klager het niet eens is met de eerste afhandeling van de klacht, een onafhankelijk eindoordeel kan geven. 3. Wettelijke situatie 1 Juli 1999 is hoofdstuk 9 van de Awb in werking getreden, dat regels bevat over klachtenbehandeling door bestuursorganen. Hierin staat de verplichting opgenomen voor bestuursorganen om klachten te behandelen door middel van een interne klachtenprocedure. De gemeente Leeuwarden heeft hiermee sinds 1993 ervaring. In de Awb is niet de verplichting opgenomen om over een externe klachtvoorziening te beschikken. Het is echter wel zo dat de discussie over de vraag of gemeenten verplicht gesteld moeten worden om een externe klachtvoorziening te hebben nog wel gaande is. Over het algemeen is de tendens om dit verplicht te stellen. Met name de Tweede Kamer is hiervoor en heeft ook een motie van die strekking aangenomen. In deze kamerbreed aanvaarde motie, wordt de regering verzocht om 'al dan niet met behulp van een wettelijke regeling te bevorderen dat iedere gemeente voor 1 januari 2002 in een met waarborgen omklede ombudsfunctie zal hebben voorzien'.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 16