Rekening 1999 Concern x 1.000,- Product code Beleidsproduct Lasten Begroting Baten Saldo Lasten Rekening Baten Saldo Verschil 1999 420 Basis- en voortgezet onderwijs 81.046 78.197 -2.849 38.455 36.336 -2.119 730 470 Hoger onderwijs 425 356 -69 545 386 -159 -90 480 Gemeenschappelijke baten en lasten 20.986 3.725 -17.261 21.854 5.638 -16.216 1.045 482 Volwasseneducatie 4.778 3.861 -917 5.008 4.129 -879 38 4 Onderwijs 107.235 86.139 -21.096 65.862 46.489 -19.373 1.723 Toelichting 420 Basis en voortgezet onderwijs 730.000 Voordeel). Minder doorbelaste kosten wegens concernoverhead. Het voordelig resultaat van 730.000 op basis- en voortgezet onderwijs wordt met name veroorzaakt, doordat minder kosten zijn doorberekend aan concernoverhead. De kosten van concernoverhead worden naar de diverse beleidsproducten doorberekend op basis van een opslagpercentage over de lasten. Dit opslagpercentage is voor begroting en rekening dezelfde (in 1999 is dit 1,69% over de lasten). Per 1 augustus 1998 zijn de scholengemeenschappen De Delta, Slauerhoff en Nijenhove College gefuseerd tot de scholen gemeenschap Piter Jelles. Deze scholengemeenschap valt onder de verantwoordelijkheid van een nieuw gevormd stichtingsbestuur. De rekening van baten en lasten van de scholengemeenschap Piter Jelles zal afzonderlijk ter goedkeuring aan de Gemeenteraad worden voorgelegd. De begrotingscijfers 1999 zijn nog inclusief de baten en lasten van dit voortgezet onderwijs (zowel baten als lasten 43.135.000). Doordat in de rekeningcijfers 1999 deze bedragen niet meer zijn opgenomen betekent dit. dat er op dit product minder kosten aan concernoverhead worden doorberekend 1,69% over 43,1 miljoen is 729.000 minder). Overige voor-en nadelen. Van het rijk is een extra bijdrage ontvangen van 51.900 ter dekking van de kosten van administratie, beheer en bestuur. Ook de vergoeding aan ASBO viel uiteindelijk mee. Ten opzichte van de begroting behoefde 11.600 minder te worden uitgegeven. In dit bedrag is opgenomen een bedrag aan BTW van 36.000 over de periode september t/m december 1999 (in de turap 1999 werd melding gemaakt van een structurele tegenvaller van 150.000 op jaarbasis wegens BTW op dienstverlening door ASBO). In 1999 is ten laste van de exploitatie een correctie gemaakt wegens een ten onrechte in 1998 aan de "exploitatiereserve primair onderwijs" onttrokken bedrag van 25.140. in verband met de terugbetaling van een rijksvergoeding als gevolg van het opheffen van de J.H. van IJsselskoalle te Hempens. Ook moest er per saldo 15.400 meer subsidie worden uitbetaald ten behoeve van het godsdienst- en vormingsonderwijs. Het subsidie aan het IKOS en het Humanistisch Vormingsonderwijs is gebaseerd op op het aantal gegeven lessen op de scholen voor primair onderwijs. Na enige jaren van daling, mede door een tekort aan docenten, neemt het aantal lesuren de laatste rwee jaren weer toe. De verwachting is dat het aantal lesuren de komende jaren nog meer zal toenemen, ook omdat er aanvragen zijn ontvangen van ondermeer de islamitische gemeenschap om gebruik te maken van de subsidieregeling. 470 Hoger onderwijs 90.000 Nadeel). De ontwikkelingen rond het HBO in Leeuwarden, en daarmee samenhangend de studentenvoorzieningen, hebben tot gevolg gehad, dat het afgelopen jaar niet alle budgetten volledig zijn besteed. Hier staat tegenover dat de urenbesteding ten behoeve van de ontwikkeling van het HBO hoger is geweest (ruim 750 uur meer) dan geraamd. Met ingang van 1 januari 2000 is de formatie van de sector onderwijs structureel uitgebreid met lfte voor de HBO-functie. In verband met het lopende onderzoek naar de versterking van het HBO in Leeuwarden is de functionaris al per 1 november 1999 benoemd. De kosten voor deze twee maanden worden gedekt ten laste van het budget voor het onderzoek. Ook de contactfunctionaris, die tot nu toe de (beperkte) HBO- functie uitvoerde, heeft extra inzet gepleegd (467 uren) ten behoeve van de visieontwikkeling HBO. 480 gemeenschappelijke baten en lasten 1.045.000 Voordeel). Op gemeenschappelijke baten en lasten is in totaal een voordelig resultaat behaald van 1.045.000. Dit bedrag kan als volgt worden gespecificeerd: 60 Rekening 1999 Concern - schoolbegeleiding 38.000 - hogere kosten leerlingenvervoer -258.000 - onderwijshuisvesting 854.000 - restitutie betaling aan ASBO 64.000 - overige voordelen 85.000 - lagere apparaatskosten 262.000 totaal 1.045.000 Schoolbegeleiding (f37. 700 voordeel) Sinds 1994 betaalt de gemeente aan het rijk een bijdrage voor de ontslag-uitkeringskosten van voormalig personeel van het G.C.O. (Gemeenschappelijk Centrum voor Onderwijsbegeleiding). Deze bijdrage wordt door het rijk ieder jaar opnieuw berekend. In 1994 is bezwaar gemaakt tegen de berekening van dit bedrag. Het bezwaar is gehonoreerd en in 1999 heeft er terugbetaling van 81.200 plaatsgevonden. Vervolgens liepen de bijdragen over de jaren 1995 - 1998 naar verwachting. Er was ieder jaar sprake van een daling. In 1999 bleek weer een stijging van 37.900. Tegen de hoogte van dit bedrag is ook bezwaar aangetekend. De rijksvergoeding voor schoolbegeleiding wordt doorbetaald aan de schoolbegeleidingsdiensten op basis van het aantal leerlingen per 1 oktober 1996. De gemeentelijke vergoeding is even hoog als de rijksvergoeding. In de loop van het jaar heeft het rijk de vergoeding per leerling verhoogd. Dit betekent eenzelfde verhoging van de gemeentelijke vergoeding van 5.600. Hogere kosten leerlingenvervoer (f 258.000 nadeel). Het leerlingenvervoer kenmerkt zicht door snelle wisselingen van de noodzakelijke kosten als gevolg van bijvoorbeeld het gehandicaptenvervoer. Het dit jaar ontstane tekort, waarvan al een deel bij de TURAP was gemeld, zet zich. zoals het zich thans laat aanzien, niet voort in het jaar 2000. Bovendien zijn de bezuinigingen al wel ingeboekt, maar nog niet (volledig) gerealiseerd, hetgeen het resultaat incidenteel nadelig heeft beïnvloed. Onderwijshuisvesting (voordeel f 854.000). Het voordeel van 854.000 kan als volgt worden gespecificeerd: - Vergoeding COA In het verleden heeft de gemeente kosten gemaakt om de kinderen van asielzoekers goed onderwijs te kunnen bieden. Deze kosten werden destijds niet door het rijk vergoed. Uiteindelijk is van het COA een (genormeerde) vergoeding ontvangen. Aangezien in eerdere jaren al de extra uitgaven zijn meegenomen in de rekeningsresultaten betekent de vergoeding van het COA thans een incidenteel voordeel van 716.900. - Exploitatie van gymnastieklokalen. Met ingang van 1999 is het beheer van de gemeentelijke gymnastieklokalen overgedragen aan de BV Sport. Per kwartaal ontvangt de sector onderwijs een opgave van de lasten en baten met betrekking tot deze gymnastieklokalen. Afrekening vindt thans nog plaats op basis van de werkelijke kosten en opbrengsten. Uit het jaaroverzicht blijkt dit jaar een positief resultaat van 115.800. Dit resultaat is ontstaan, doordat enerzijds de kosten 60.000 lager zijn dan begroot en anderzijds als gevolg van hogere opbrengsten uit verhuur tot een bedrag van 55.800. - Beveiliging De kosten van beveiliging waren ook het afgelopen jaar hoger dan geraamd. Daar staat tegenover dat er ook minder kosten waren als gevolg van schade. Per saldo leverde dit een voordeel van 21.000. Er zal het komende jaar worden onderzocht of het mogelijk is om de kosten van beveiliging, bijvoorbeeld door centrale inkoop, te verlagen zonder dat dan de kosten van schade zullen stijgen. Restitutie betaling aan ASBO voordeel 64.000). In 1998 heeft ASBO ten onrechte een aantal uitgaven, die betrekking hadden op onderwijzend personeel, bij de sector onderwijs gedeclareerd. In 1999 heeft dit tot een correctie geleid. Overige voordelen (voordeel f 85.000). Een aantal in de begroting geraamde budgetten zijn niet of niet volledig ingezet, zoals een bedrag van 41.400 ten behoeve van het RMC (Regionaal Meldpunt Coördinatie), een budget van 25.000 ten behoeve van Arbovoorzieningen in het onderwijs en een bedrag van 19.000 van een stelpost diverse schoolbestuurlijke taken, welke destijds is opgenomen om de extra schoolbestuurlijke uitgaven op te kunnen vangen als gevolg van fusies. Apparaatskosten (voordeel j 262.000). Doordat vanuit de sector onderwijs minder productieve uren zijn doorberekend is een voordeel ontstaan op de post apparaats kosten van 262.000. Op het product 990 "resultaat kostenplaatsen" leidt deze lagere doorberekening van productieve uren tot een nadelig resultaat. 61

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 171