Rekening 1999 Concern 611 Werkgelegenheid 2.705.000 Voordeel). Het voordeel van 2.7 miljoen op het product werkgelegenheid kan als volgt worden gespecificeerd: - voordelig resultaat dienst Stedelijke Werkvoorziening 2.326.000 - voordelig saldo werkgelegenheidsinstrumenten 114.000 - voordelig saldo beleidsadvisering arbeid 242.000 - overige voordelen 23.000 totaal voordelig resultaat 2.705.000 Resultaat dienst Stedelijke Werkvoorziening (voordeel 2.326.000). Het nadelig saldo van de Dienst Stedelijke Werkvoorziening bedroeg in 1999 860.000. Hiervan komt ten laste van de gemeente Leeuwarden een bedrag van 704.000. In de gewijzigde begroting was uitgegaan van een nadelig saldo van 3.030.766, zodat er ten opzichte van de begroting sprake is van een voordelig resultaat van y 2.326.000. De verbetering van het resultaat ten opzichte van de begroting kan globaal als volgt worden verklaard: - lagere salarislasten als gevolg van het niet invullen van een aantal formatieplaatsen; - lagere kapitaallasten doordat investeringswerkzaamheden later worden uitgevoerd dan verwacht; - een hogere netto toegevoegde waarde als gevolg van commerciële inspanningen en een aanzienlijke besparing op de inkoop van grondstoffen, hulpmiddelen en uitbesteed werk; - lagere kosten van begeleid werken, lagere kosten van personeel van derden en hogere diverse baten. Werkgelegenheidsinstrumenten (voordeel 114.000). Het voordeel van 114.000 op werkgelegenheidsprojecten kan als volgt worden gespecificeerd: - vrijval overheadkosten Melkert-I 89.000 - vrijval organisatiekosten Melkert-11 230.000 - vrijval op werkgelegenheidsprojecten 482.000 - hogere apparaatskosten -687.000 totaal voordeel op werkgelegenheidsprojecten 14.000 De geraamde overheadkosten ten bedrage van 89.000 voor de uitvoering van de Melkert-1 regeling zijn niet besteed, omdat deze kosten zijn gedekt ten laste van de beschikbare budgetten voor uitvoering van arbeidsmarktoeleiding. In de turap is melding gemaakt van een voordeel van 230.000 wegens vrijval uitvoeringskosten Melkert-11. Op het onderdeel werkgelegenheidsprojecten is in totaal een voordeel gerealiseerd van 482.000. Dit voordeel is ondermeer het gevolg van het feit. dat het accent meer en meer op coördinatie en bewaking van de uitvoering van projecten komt te te liggen. Daarnaast is er op een resterende verplichting vanuit 1998 een voordelig afwikkelingsresultaat ontstaan, doordat een tweetal projecten niet tot uitvoering zijn gebracht. De hogere apparaatskosten worden met name veroorzaakt doordat aan de producten W1W (Wrea en Sociale Ativering) uren zijn verantwoord, welke in de begroting op het product Beleidsadvisering arbeid stonden geraamd. Daarnaast was het aantal productieve uren per werknemer gemiddeld hoger door een lager ziekteverzuim en minder overleguren. Op het product 990 "resultaten kostenplaatsen" leidt dit laatste overigens tot een voordelig resultaat. Beleidsadvisering arbeid 242.000 Voordeel) In de toelichting op werkgelegenheidsprojecten is reeds opgemerkt dat, in tegenstelling tot de begroting, uren zijn verantwoord onder de producten WIW (onderdeel Wrea, 5151 uren) en Sociale Activering (290 uren). Daarnaast is een voordeel ontstaan, doordat in totaal ongeveer 350 uren aan het product Lokaal Sociaal Beleid en aan het project invoering Euro zijn toegerekend. 620 Maatschappelijke begeleiding en advies 589.000 Voordeel). Het voordeel van 589.000 op dit product kan als volgt worden gespecificeerd: - niet bestede subsidies ouderenbeleid 124.000 - lagere apparaatskosten 550.000 - lagere accountantskosten 16.000 - meer doorberekende concernoverhead -101.000 totaal 589.000 66 Rekening 1999 Concern Maatschappelijke opvang. In 1999 is in totaal voor een bedrag van 2.34 miljoen meer uitgegeven, ondermeer aan GSB projecten 140.000), maatschappelijke opvang en vrouwenopvang 1.7 min.) en overlastbestrijding 497.000). Tegenover deze extra uitgaven staan extra inkomsten tot eenzelfde bedrag (GSB-gelden en hogere rijksbijdragen). Ouderenbeleid (Voordeel j 124.000). In 1999 is niet het totale bedrag aan geraamde subsidies ouderenbeleid besteed (met name het geraamde subsidie: experimenten ouderen). Daarnaast was er sprake van een voordelig afwikkelingsresultaat over voorgaande dienstjaren. Vluchtelingenbeleid. Aan de reserve vluchtelingen is per saldo een bedrag onttrokken van 33.400 in verband met een nadelig resultaat. Per 31 december 1999 was de stand van deze reserve 1.072.925. Het nadelig resultaat op vluchtelingenbeleid is als volgt ontstaan: - hogere subsidie aan Stichting Vluchtelingenwerk -313.000 - extra uitgaven Asielzoekerscentrum -283.900 - overige extra kosten (ondermeer t.b.v. Het Baken, leefkosten) -60.700 - extra rijksbijdragen 471.600 - voordelig afwikkelingsresultaat voorgaande jaren 152.600 totaal nadelig resultaat -33.400 Gehandicaptenbeleid. Aan de reserve WVG is onttrokken een bedrag van 81.000 in verband met een nadelig resultaat. De stand van de reserve WVG was per 31 december 1999 1.408.886. Het nadelig resultaat op het gehandicaptenbeleid is als volgt ontstaan: - hogere vervoerskosten VEONN/ARR1VA -229.000 - extra verstrekkingen via St. Thuiszorg -305.000 - lagere uitvoeringskosten en overige uitgaven 311.000 - extra rijksbijdrage op grond tijdelijke bijdrageregeling AWBZ 142.000 totaal nadelig resultaat -81.000 Lagere apparaatskosten (i 'oordeel 550.000) Het voordeel op apparaatskosten wordt voor een groot deel veroorzaakt, doordat minder uren zijn toegerekend aan met name de producten vluchtelingen- en gehandicaptenbeleid. Dit is gedeeltelijk een gevolg van het feit, dat op rekeningsbasis de uren op een andere wijze zijn verantwoord, dan in de begroting (ondermeer op het product 610 bijstandverlening). Voorzover er minder productieve uren zijn gemaakt leidt dit tot een nadeel op het product 990 resultaten kostenplaatsen'". Concernoverhead (nadeel f 101.000). Aan opslag concernoverhead is een hoger bedrag doorberekend omdat de werkelijke uitgaven hoger zijn dan was geraamd. 630 Sociaal cultureel werk 165.000 Nadeel). Op het gebied van jeudbeleid zijn er het afgelopen jaar belangrijke ontwikkelingen doorgevoerd. Dit heeft ertoe geleid dat meer uren zijn ingezet dan was geraamd. Per saldo zijn de apparaatskosten hierdoor 175.000 hoger. In 1999 is voor een bedrag van 527.000 besteed aan G.S.B.- projecten ondermeer ten behoeve van buurt- en clubhuiswerk en ten behoeve van jeugdbeleid. Tegenover deze uitgaven staan extra inkomsten vanuit de G.S.B. middelen tot eenzelfde bedrag. 650 Kinderopvang 23.000 Voordeel). Het voordeel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een voordelig afwikkel ingsverschil over voorgaande jaren. In 1999 is ten behoeve van naschoolse opvang een bedrag uitgegeven van 750.000. Hier staan extra inkomsten tegenover tot eenzelfde bedrag. 67

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 174