Blad 5 formeler dan die van een zelfstandige persoon zou zijn. Daardoor wordt de mogelijkheid van het treffen van schikkingen door bemiddeling door de externe klachtenbehanelaar verkleind. De kans is groot aanwezig dat deze secretaris vervolgens het gezicht van de klachtvoorziening gaat worden. Het is daarom voor de behandeling van klachten beter om dit door een zelfstandige persoon te laten doen. Dit is vanuit de constructie een flexibeler optie, die ook meer herkenbaarheid oplevert voor burgers. Nadeel is de kwetsbaarheid van de functie. Dit is te ondervangen door het benoemen van een substituut ombudsman. In haar brief van 13 maart 2000 stelt de VFG voor, naar aanleiding van opmerkingen van verschillende gemeenten, om een ombudsman te benoemen die ondersteund wordt door een secretariaat vanuit een van de gemeenten. De secretaris zal uit een andere gemeente komen indien dit nodig is in het kader van onafhankelijkheid. Dit is echter geen goede optie. Wisselend secretariaat staat niet borg voor een continuiteit van een goede kwaliteit van klachtenafhandeling. Een nadeel van samen met andere gemeenten een klachtvoorziening oprichten is dat deskundigheid en experise inzake klachtenbehandeling nog moet worden opgebouwd. 4.d. Aansluiting bij de Nationale ombudsman Aansluiten bij de Nationale ombudsman staat garant voor een hoogwaardige klachtenbehandeling door een instituut met gezag. Nadeel is de kleine regionale herkenbaarheid en eventueel een hogere drempel voor burgers om een klacht in te dienen. In de praktijk blijkt dit echter wel mee te vallen. Zelfs nu, terwijl de gemeente Leeuwarden niet is aangesloten bij de Nationale ombudsman en hier dus ook geen bekendheid aangeeft, horen we wel van klagers dat ze contact hebben opgenomen met de Nationale ombudsman. Uit overleg met de heer Femhout is ook gebleken dat de Nationale ombudsman bereid is om hoorzittingen in Friesland te houden indien daar vraag naar is. Het grootste deel van de klachten wordt door bemiddeling afgehandeld, waarbij telefonisch contact vaak voldoende is. De Nationale ombudsman benadrukt het belang van een goed werkende interne klachtenregeling. Zijn medewerkers vervullen, indien daarom wordt verzocht, dan ook een adviesfunctie naar gemeenten bij het optimaliseren van de interne klachtenbehandeling. Bij een goed werkende interne klachtenregeling zal het aantal klachten dat bij de Nationale ombudsman terecht komt, gering zijn. Vanaf 1996 is er een aantal gemeenten bij wijze van proef aangesloten bij de Nationale ombudsman. Uit een evaluatie van Binnenlandse zaken is gebleken dat alle gemeenten uit het proefproject tevreden waren over de Nationale ombudsman als externe klachtvoorziening. Alle betrokken gemeenten hebben zich dan ook aangesloten bij de Nationale ombudsman. Een aansluiting geldt voor vier jaar. Uit een brief van de Minister van Binnenlandse Zaken d.d. 21 februari 2000 blijkt dat inmiddels 60 gemeenten zich hebben aangesloten bij de Nationale ombudsman. Indien gekozen wordt voor deze optie dan moet de gemeente hiertoe voor 1 juli 2000 een verzoek richten tot het ministerie van Binnenlandse Zaken. De aansluiting gaat dan in met ingang van 1 januari 2001 5. Advies Uit het hierboven staande kan de conclusie getrokken worden dat aansluiting bij de Nationale ombudsman voor de gemeente Leeuwarden de beste keuze is. Klachtenbehandeling door de Nationale ombudsman staat borg voor Blad 6 klachtenbehandeling door een instituut met langdurige ervaring, ondersteund door een professionele en deskundige organisatie. De Nationale ombudsman is een instituut dat op het gebied van klachtenbehandeling alom gezag heeft opgebouwd. Tevens zal dit instituut voldoen aan de eventueel nog in de Algemene wet bestuursrecht op te nemen wettelijke eisen waaraan een externe klachtvoorziening moet voldoen. 6. Kosten Uitgaande van 20 klachten per jaar bedragen de kosten van aansluiting bij de Nationale ombudsman: Kosten Nationale ombudsman: f20,- x f 1898,- =f37960 Apparaatskosten gemeente 20 x 2 uur= =f 5680 Publiciteitskosten f3000 Totaal f46640 Afgerond f47000

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 18