Blad 2 De relatief hoge werkloosheid in Leeuwarden enerzijds en het dreigende tekort aan bepaald personeel anderzijds, was aanleiding voor het gezamenlijke initiatief van Arbeids voorziening Noord-Nederland, provincie Fryslan en de gemeente Leeuwarden om deze achterstand in de periode 2000-2006 weg te werken. De werkgelegenheidsovereenkomst (WGO) De doelstelling van de WGO is het behoud en groei van de werkgelegenheid in Leeuwarden en de optimalisering van de aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt zodat de achterstand ten opzichte van regionale en landelijke werkloosheidscijfers wordt ingehaald. De versterking van het profiel van de gemeente Leeuwarden op nationale en Europese schaal is daarnaast een belangrijke doelstelling. De WGO richt zich met name op Leeuwarden, omdat de werkloosheid daar nog steeds hoog is ondanks de sterke economische groei in Leeuwarden. De oorzaak hiervan ligt met name in de harde kern van langdurig werkloze en allochtone inwoners. Bovendien worden veel banen in Leeuwarden door de zogenaamde pendelaars bezet. De stadseconomie staat niet op zichzelf, er is veeleer sprake van een regionaal economisch probleem. Binnen de WGO is een aantal strategische keuzes gemaakt om de doelstellingen te kunnen realiseren. De partners kiezen voor een pro-actief en preventief arbeidsmarktbeleid dat vanuit een vraaggerichte benadering aansluiting zoekt bij het bestaande bedrijfsleven. De WGO bestaat uit drie hoofdonderdelen: 1. Het Stedelijk Actieprogramma Werklozen 2. Het Stedelijk Scholingsprogramma Werkenden 3. De Arbeidsmarktmonitor De arbeidsmarktmonitor heeft tot doel meer inzicht te krijgen in de arbeidsmarkt en voedt daarmee de twee deelprogramma's van de WGO. Bovengenoemde hoofdonderdelen zijn projecten die nu in ontwikkeling zijn en van groot belang zijn voor de werkgelegenheidsontwikkeling van Leeuwarden als geheel. De hoofdonderdelen bestaan elk jaar uit verschillende deelprojecten. De WGO is op die manier een flexibel meerjarenprogramma met uitgangspunten en centrale thema's dat jaarlijks wordt aangevuld met nieuwe projeetactiviteiten. De gekozen doelstellingen, thema's, prioriteiten en projecten sluiten aan bij de uitgangspunten en doelstellingen van de (nieuwe) Europese Structuurfondsen, het Nationaal Actieplan Werkgelegenheid en het Grote Steden Beleid. De WGO is hiermee een belangrijke invulling van het nieuwe programma van de Structuurfondsen voor Noord- Nederland. Deze WGO zal dan ook als basis voor de aanvragen uit de Europese Structuurfondsen gaan dienen. Blad 3 Hiermee is een flexibel meerjaren kaderprogramma beschikbaar om gezamenlijk proactief en preventief arbeidsmarktbeleid te voeren (met name in de vorm van projecten) en om fondsen te genereren. De samenwerking tussen de partners richt zich, met inachtneming van eigen taken en verantwoordelijkheden, actief op additionele activiteiten ten behoeve van werkloosheidsbestrijding en werkgelegenheidsontwikkeling in Leeuwarden. De WGO is geen substituut voor regulier beleid, de partners hebben de intentie om hun reguliere beleid op elkaar af te stemmen en gecoördineerd in te zetten. De samenwerking kenmerkt zich op die manier door een integrale aanpak met een koppeling van arbeidsmarktinstrumenten. Doelgroep WGO De WGO richt zich op vraag- en aanbodzijde en kent daarmee een tweesporenbeleid: ze is zowel voor werkzoekenden/ werkenden als voor bedrijven. De WGO is bedoeld voor werklozen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook voor werkenden die door scholing hun positie op de arbeidsmarkt kunnen verbeteren en voor niet-werkende personen die wel zouden willen en kunnen werken: het zogenaamde stille reservoir. De WGO is er ook voor bedrijven. Door een vraaggerichte benadering zoekt de WGO aansluiting bij het bestaande bedrijfsleven en biedt het mogelijkheden voor bedrijven die zich in Leeuwarden willen vestigen. Zo kan vanuit de organisatie van de WGO concrete ondersteuning geboden worden bij scholings- en werkgelegenheidsvraagstukken door het ontwikkelen en uitvoeren van op maat gesneden reïntegratie- en scholingstrajecten. Uitvoering WGO Om te voorkomen dat de WGO blijft steken in goede voornemens en louter afspraken op papier wordt een eenvoudige organisatiestructuur voorgesteld waarbij sprake is van ruimte voor de specifieke verantwoordelijkheden en mogelijkheden van de partners. In een coördinatiegroep zijn de drie partners vertegenwoordigd. De gemeente Leeuwarden voert binnen deze groep het programmamanagement secretariaats- en penvoerderfunctie) De uitvoering van de projecten binnen het kader van de WGO ligt bij die organisatie waarvan de bestaande taken en verantwoor delijkheden het beste aansluiten bij de facilitering van het project. Samenwerking en netwerken zijn sleutelbegrippen om de WGO tot een succes te maken. Ontwikkelen en uitvoeren van de WGO moet in hechte samenwerking met de markt plaats vinden; de publieke en private sector moeten elkaar goed kennen en gezamenlijk kunnen optreden binnen het kader van de WGO. Dit betekent dat de drie partners actief zullen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 20