Blad 2
De relatief hoge werkloosheid in Leeuwarden enerzijds en
het dreigende tekort aan bepaald personeel anderzijds, was
aanleiding voor het gezamenlijke initiatief van Arbeids
voorziening Noord-Nederland, provincie Fryslan en de
gemeente Leeuwarden om deze achterstand in de periode
2000-2006 weg te werken.
De werkgelegenheidsovereenkomst (WGO)
De doelstelling van de WGO is het behoud en groei van de
werkgelegenheid in Leeuwarden en de optimalisering van de
aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt zodat
de achterstand ten opzichte van regionale en landelijke
werkloosheidscijfers wordt ingehaald. De versterking van
het profiel van de gemeente Leeuwarden op nationale en
Europese schaal is daarnaast een belangrijke doelstelling.
De WGO richt zich met name op Leeuwarden, omdat de
werkloosheid daar nog steeds hoog is ondanks de sterke
economische groei in Leeuwarden. De oorzaak hiervan ligt
met name in de harde kern van langdurig werkloze en
allochtone inwoners. Bovendien worden veel banen in
Leeuwarden door de zogenaamde pendelaars bezet. De
stadseconomie staat niet op zichzelf, er is veeleer sprake
van een regionaal economisch probleem. Binnen de WGO is een
aantal strategische keuzes gemaakt om de doelstellingen te
kunnen realiseren. De partners kiezen voor een pro-actief
en preventief arbeidsmarktbeleid dat vanuit een
vraaggerichte benadering aansluiting zoekt bij het
bestaande bedrijfsleven.
De WGO bestaat uit drie hoofdonderdelen:
1. Het Stedelijk Actieprogramma Werklozen
2. Het Stedelijk Scholingsprogramma Werkenden
3. De Arbeidsmarktmonitor
De arbeidsmarktmonitor heeft tot doel meer inzicht te
krijgen in de arbeidsmarkt en voedt daarmee de twee
deelprogramma's van de WGO. Bovengenoemde hoofdonderdelen
zijn projecten die nu in ontwikkeling zijn en van groot
belang zijn voor de werkgelegenheidsontwikkeling van
Leeuwarden als geheel. De hoofdonderdelen bestaan elk jaar
uit verschillende deelprojecten. De WGO is op die manier
een flexibel meerjarenprogramma met uitgangspunten en
centrale thema's dat jaarlijks wordt aangevuld met nieuwe
projeetactiviteiten.
De gekozen doelstellingen, thema's, prioriteiten en
projecten sluiten aan bij de uitgangspunten en
doelstellingen van de (nieuwe) Europese Structuurfondsen,
het Nationaal Actieplan Werkgelegenheid en het Grote Steden
Beleid. De WGO is hiermee een belangrijke invulling van het
nieuwe programma van de Structuurfondsen voor Noord-
Nederland. Deze WGO zal dan ook als basis voor de aanvragen
uit de Europese Structuurfondsen gaan dienen.
Blad 3
Hiermee is een flexibel meerjaren kaderprogramma
beschikbaar om gezamenlijk proactief en preventief
arbeidsmarktbeleid te voeren (met name in de vorm van
projecten) en om fondsen te genereren.
De samenwerking tussen de partners richt zich, met
inachtneming van eigen taken en verantwoordelijkheden,
actief op additionele activiteiten ten behoeve van
werkloosheidsbestrijding en werkgelegenheidsontwikkeling in
Leeuwarden. De WGO is geen substituut voor regulier beleid,
de partners hebben de intentie om hun reguliere beleid op
elkaar af te stemmen en gecoördineerd in te zetten. De
samenwerking kenmerkt zich op die manier door een integrale
aanpak met een koppeling van arbeidsmarktinstrumenten.
Doelgroep WGO
De WGO richt zich op vraag- en aanbodzijde en kent daarmee
een tweesporenbeleid: ze is zowel voor werkzoekenden/
werkenden als voor bedrijven. De WGO is bedoeld voor
werklozen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook
voor werkenden die door scholing hun positie op de
arbeidsmarkt kunnen verbeteren en voor niet-werkende
personen die wel zouden willen en kunnen werken: het
zogenaamde stille reservoir.
De WGO is er ook voor bedrijven. Door een vraaggerichte
benadering zoekt de WGO aansluiting bij het bestaande
bedrijfsleven en biedt het mogelijkheden voor bedrijven die
zich in Leeuwarden willen vestigen. Zo kan vanuit de
organisatie van de WGO concrete ondersteuning geboden
worden bij scholings- en werkgelegenheidsvraagstukken door
het ontwikkelen en uitvoeren van op maat gesneden
reïntegratie- en scholingstrajecten.
Uitvoering WGO
Om te voorkomen dat de WGO blijft steken in goede
voornemens en louter afspraken op papier wordt een
eenvoudige organisatiestructuur voorgesteld waarbij sprake
is van ruimte voor de specifieke verantwoordelijkheden en
mogelijkheden van de partners. In een coördinatiegroep zijn
de drie partners vertegenwoordigd. De gemeente Leeuwarden
voert binnen deze groep het programmamanagement
secretariaats- en penvoerderfunctie) De uitvoering van de
projecten binnen het kader van de WGO ligt bij die
organisatie waarvan de bestaande taken en verantwoor
delijkheden het beste aansluiten bij de facilitering van
het project.
Samenwerking en netwerken zijn sleutelbegrippen om de WGO
tot een succes te maken. Ontwikkelen en uitvoeren van de
WGO moet in hechte samenwerking met de markt plaats
vinden; de publieke en private sector moeten elkaar goed
kennen en gezamenlijk kunnen optreden binnen het kader van
de WGO. Dit betekent dat de drie partners actief zullen