dat de projectpartners voor de uitvoering van de WGO bestaande middelen en
instrumenten inzetten. Voor zover er sprake is van meerkosten maken de
projectpartners afspraken over het leveren van een evenredig deel naar rato van
verantwoordelijkheid;
dat voor de aansturing van de WGO een lichte en flexibele organisatie komt en
dat de coördinatie van de uitvoering op projectmatige basis wordt uitgevoerd;
dat de projecten passen binnen de volgende thema's:
instroom nieuwe werknemers;
meer kansen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt;
stedelijke werkgelegenheid en ondernemerschap,
duurzame ontwikkeling en groei;
employability, kennisoverdracht en een leven lang leren;
technologische innovatie, internationalisering en informatisering in
het MKB;
Projecten gericht op kwetsbare werknemers.
De samenwerking tussen de projectpartners is gericht op het realiseren van de
hieronder beschreven twee doelstellingen
Doelstelling 1:
Het ontwikkelen van een regionaal arbeidsmarktbeleid bestaand uit een drietal
facetten: (1) het behoud van werkgelegenheid, (2) groei van werkgelegenheid en (3)
de optimalisering van de aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt
Doelstelling 2:
Het versterken van het profiel van de gemeente Leeuwarden op nationale en
Europese schaal. Dit profiel wordt gevormd door het uitoefenen van
aantrekkingskracht op bedrijven van buiten de Provincie Friesland, door middel van
het creëren van een 'unique selling point' Dit 'unique selling point' bestaat uit de
aanwezigheid van voldoende gekwalificeerd arbeidsaanbod en een goede duurzame
kennisinfrastructuur Het effect hiervan dient ten gunste te komen van de
werkgelegenheidsontwikkeling in Leeuwarden.
Leeuwarden beschikt over een goede scholingsinfrastructuur, vervult op
onderwijsgebied een centrumfunctie, is onderdeel van één van de genoemde
kernzones in het 'Langmanrapport' en heeft als stedelijke omgeving ook prioriteit
binnen diverse nationale en Europese stimuleringsregelingen De bovengenoemde
doelstellingen sluiten naadloos aan bij de uitgangspunten en doelstellingen van deze
Structuurfondsen in de periode 2000-2006, het GSB-beleid en het Nationaal
Actieplan Werkgelegenheid van het Ministerie SZW. Vooreen adequate uitvoering
van de WGO zullen substantiële bijdragen vanuit de Structuurfondsen noodzakelijk
zijn Voor het effectueren van de doelstellingen zal dan ook een beroep worden
gedaan op middelen afkomstig uit nationale en Europese bronnen (de
Structuurfondsen 2000-2006 en de Communautaire Initiatieven zoals bijvoorbeeld
EQUAL)
De WGO is een belangrijke invulling van het structuurversterkend beleid in Friesland
dat met behulp van Europese middelen opnieuw een impuls kan worden gegeven na
1999 In die zin fungeert de WGO als invulling c q. ontwikkeling van de nieuwe
11
programmaperiode van de Structuurfondsen en tevens als opstap naar het
genereren van Europese middelen.
Binnen deze versie van de WGO wordt eerst prioriteit gegeven aan de uitwerking en
realisatie van doelstelling 1
"de projectpartners willen een regionaal arbeidsmarktbeleid ontwikkelen bestaand uit
een drietal facetten: (1) het behoud van werkgelegenheid,
(2) groei van werkgelegenheid en (3) de optimalisering van de aansluiting tussen
vraag en aanbod op de arbeidsmarkt"
Noord-Nederland in het algemeen en Leeuwarden in het bijzonder, wordt
geconfronteerd met een kwalitatief en kwantitatief arbeidsmarktprobleem.
Voorkomen moet worden dat het niet beschikbaar zijn van arbeid tot gevolg heeft
dat de economische groei wordt afgevlakt of belemmerd. Tevens moet voorkomen
worden dat de economische groei voorbij gaat aan werklozen met afstand tot de
arbeidsmarkt De beschikbare arbeidsreserve moet voldoende gekwalificeerd zijn
om te kunnen voldoen aan de vraag naar arbeid. In dit kader vraagt de aansluiting
van scholing op de arbeidsmarkt structurele verbetering. Voorop staat hierbij de
samenwerking van partijen, te weten de projectpartners, de sociale partners,
onderwijsinstellingen, het bedrijfsleven en intermediairs. Gestreefd wordt naar een
steviger verankering bij het regionale bedrijfsleven en een betere horizontale en
verticale samenwerking tussen HBO en MBO in Leeuwarden en Noord-Nederland in
het geheel.
Momenteel heeft de huidige kennisinfrastructuur weliswaar potenties, maar deze
worden momenteel nog onvoldoende benut. De versterking van de
kennisinfrastructuur (zoals versteviging van het HBO en het kenniscluster) is daarom
een belangrijk onderdeel van het economisch beleid van de gemeente Leeuwarden.
De uitbouw en verdieping van de bestaande kennisinfrastructuur blijven ook binnen
de context van de WGO onder de aandacht van de projectpartners Hierbij kan
gedacht kunnen worden aan opleidingen die aansluiten bij de activiteiten van het
Technocentrum en de versterking van opleidingen ten behoeve van een aantal
prioritaire sectoren
2.4. Uitwerking van doelstelling 1
Groei en afname van de werkgelegenheid vloeit voort uit het aannemen of afstoten
van werknemers door de bestaande, nieuwe en startende bedrijven en non-profit
instellingen (voor het gemak in het vervolg de bedrijven). Deze drie
bedrijfscategorieën staan dan ook centraal in de WGO De WGO opereert vanuit de
vraag naar personeel van bedrijven Deze vraag, op zowel korte (actuele vraag) en
middellange termijn (de potentiële vraag), is de basis voor de ontwikkeling en
uitvoering van het arbeidsmarktbeleid en de daarbij behorende
werkgelegenheidsprojecten
Het arbeidsmarktbeleid vanuit de WGO richt zich niet alleen op het faciliteren van
nieuwe bedrijven, maar zeker ook op bestaande bedrijven, omdat zich daarin tot nu
toe de grootste groei van de werkgelegenheid aftekent. Dit krijgt onder meer vorm in
12