dat de projectpartners voor de uitvoering van de WGO bestaande middelen en instrumenten inzetten. Voor zover er sprake is van meerkosten maken de projectpartners afspraken over het leveren van een evenredig deel naar rato van verantwoordelijkheid; dat voor de aansturing van de WGO een lichte en flexibele organisatie komt en dat de coördinatie van de uitvoering op projectmatige basis wordt uitgevoerd; dat de projecten passen binnen de volgende thema's: instroom nieuwe werknemers; meer kansen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt; stedelijke werkgelegenheid en ondernemerschap, duurzame ontwikkeling en groei; employability, kennisoverdracht en een leven lang leren; technologische innovatie, internationalisering en informatisering in het MKB; Projecten gericht op kwetsbare werknemers. De samenwerking tussen de projectpartners is gericht op het realiseren van de hieronder beschreven twee doelstellingen Doelstelling 1: Het ontwikkelen van een regionaal arbeidsmarktbeleid bestaand uit een drietal facetten: (1) het behoud van werkgelegenheid, (2) groei van werkgelegenheid en (3) de optimalisering van de aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt Doelstelling 2: Het versterken van het profiel van de gemeente Leeuwarden op nationale en Europese schaal. Dit profiel wordt gevormd door het uitoefenen van aantrekkingskracht op bedrijven van buiten de Provincie Friesland, door middel van het creëren van een 'unique selling point' Dit 'unique selling point' bestaat uit de aanwezigheid van voldoende gekwalificeerd arbeidsaanbod en een goede duurzame kennisinfrastructuur Het effect hiervan dient ten gunste te komen van de werkgelegenheidsontwikkeling in Leeuwarden. Leeuwarden beschikt over een goede scholingsinfrastructuur, vervult op onderwijsgebied een centrumfunctie, is onderdeel van één van de genoemde kernzones in het 'Langmanrapport' en heeft als stedelijke omgeving ook prioriteit binnen diverse nationale en Europese stimuleringsregelingen De bovengenoemde doelstellingen sluiten naadloos aan bij de uitgangspunten en doelstellingen van deze Structuurfondsen in de periode 2000-2006, het GSB-beleid en het Nationaal Actieplan Werkgelegenheid van het Ministerie SZW. Vooreen adequate uitvoering van de WGO zullen substantiële bijdragen vanuit de Structuurfondsen noodzakelijk zijn Voor het effectueren van de doelstellingen zal dan ook een beroep worden gedaan op middelen afkomstig uit nationale en Europese bronnen (de Structuurfondsen 2000-2006 en de Communautaire Initiatieven zoals bijvoorbeeld EQUAL) De WGO is een belangrijke invulling van het structuurversterkend beleid in Friesland dat met behulp van Europese middelen opnieuw een impuls kan worden gegeven na 1999 In die zin fungeert de WGO als invulling c q. ontwikkeling van de nieuwe 11 programmaperiode van de Structuurfondsen en tevens als opstap naar het genereren van Europese middelen. Binnen deze versie van de WGO wordt eerst prioriteit gegeven aan de uitwerking en realisatie van doelstelling 1 "de projectpartners willen een regionaal arbeidsmarktbeleid ontwikkelen bestaand uit een drietal facetten: (1) het behoud van werkgelegenheid, (2) groei van werkgelegenheid en (3) de optimalisering van de aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt" Noord-Nederland in het algemeen en Leeuwarden in het bijzonder, wordt geconfronteerd met een kwalitatief en kwantitatief arbeidsmarktprobleem. Voorkomen moet worden dat het niet beschikbaar zijn van arbeid tot gevolg heeft dat de economische groei wordt afgevlakt of belemmerd. Tevens moet voorkomen worden dat de economische groei voorbij gaat aan werklozen met afstand tot de arbeidsmarkt De beschikbare arbeidsreserve moet voldoende gekwalificeerd zijn om te kunnen voldoen aan de vraag naar arbeid. In dit kader vraagt de aansluiting van scholing op de arbeidsmarkt structurele verbetering. Voorop staat hierbij de samenwerking van partijen, te weten de projectpartners, de sociale partners, onderwijsinstellingen, het bedrijfsleven en intermediairs. Gestreefd wordt naar een steviger verankering bij het regionale bedrijfsleven en een betere horizontale en verticale samenwerking tussen HBO en MBO in Leeuwarden en Noord-Nederland in het geheel. Momenteel heeft de huidige kennisinfrastructuur weliswaar potenties, maar deze worden momenteel nog onvoldoende benut. De versterking van de kennisinfrastructuur (zoals versteviging van het HBO en het kenniscluster) is daarom een belangrijk onderdeel van het economisch beleid van de gemeente Leeuwarden. De uitbouw en verdieping van de bestaande kennisinfrastructuur blijven ook binnen de context van de WGO onder de aandacht van de projectpartners Hierbij kan gedacht kunnen worden aan opleidingen die aansluiten bij de activiteiten van het Technocentrum en de versterking van opleidingen ten behoeve van een aantal prioritaire sectoren 2.4. Uitwerking van doelstelling 1 Groei en afname van de werkgelegenheid vloeit voort uit het aannemen of afstoten van werknemers door de bestaande, nieuwe en startende bedrijven en non-profit instellingen (voor het gemak in het vervolg de bedrijven). Deze drie bedrijfscategorieën staan dan ook centraal in de WGO De WGO opereert vanuit de vraag naar personeel van bedrijven Deze vraag, op zowel korte (actuele vraag) en middellange termijn (de potentiële vraag), is de basis voor de ontwikkeling en uitvoering van het arbeidsmarktbeleid en de daarbij behorende werkgelegenheidsprojecten Het arbeidsmarktbeleid vanuit de WGO richt zich niet alleen op het faciliteren van nieuwe bedrijven, maar zeker ook op bestaande bedrijven, omdat zich daarin tot nu toe de grootste groei van de werkgelegenheid aftekent. Dit krijgt onder meer vorm in 12

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 30