versterking van relatiebeheer en acquisitie Het bestaande bedrijfsleven en facilitering van nieuwe bedrijvigheid heeft binnen de WGO prioriteit. Bestaande bedrijven kunnen te maken hebben met een omvangrijke groei van werkgelegenheid, een dreigend arbeidstekort ('latente groei') of directe/indirecte werkloosheidsdre/g/ng (afname van de werkgelegenheid). Met de werkgelegenheidsgroe/ wordt de verlaging van de werkloosheid gerealiseerd Onder groei van werkgelegenheid wordt in dit verband verstaan het creëren van nieuwe arbeidsplaatsen boven op de bestaande bezetting én de invulling van de vervangingsvraag. Werkgelegenheidsgroei wordt met name gegenereerd door de (substantiële) groei vanuit de bestaande bedrijven Deze groei wordt met name vanuit het grotere midden- en kleinbedrijf MKB (de zgn. MKB100+ bedrijven) en het grootbedrijf gerealiseerd. Tevens dragen de starters bij aan nieuwe bedrijvigheid en de groei van de werkgelegenheid. Door het tijdig signaleren en aanpakken van directe en indirecte werkloosheidsdre/g/ng bij bedrijven en sectoren, kan werkloosheid worden voorkomen en werkgelegenheid worden behouden. Hiertoe dient een informatiesysteem en/of informeel overlegplatform te worden gecreëerd zodat tijdig een passende mix van maatregelen kan worden genomen Op basis van bovenstaande afwegingen is de volgende keuze gemaakt: Keuze: Het werkgelegenheidsbeleid vanuit de WGO is zowel pro-actief als preventief en zoekt vanuit een vraaggerichte benadering aansluiting bij het bestaande bedrijfsleven Daling van de werkloosheid is pas goed mogelijk indien het arbeidsaanbod aansluit op de (potentiële) arbeidsvraag van de bedrijven. Om een goed passend potentieel aan arbeidsaanbod te creëren zijn de landelijke concepten uit het Nationale Actieprogramma Werkgelegenheid vertaald naar een stedelijk concept voor de gemeente Leeuwarden Dit concept is het Stedelijk Actieprogramma Werklozen Het verhogen van de kwaliteit van het arbeidspotentieel door middel van scholing, opleiding en werkervaring is de kern van dit programma en een belangrijke succesfactor voor de WGO Op basis van bovenstaande afwegingen is de volgende keuze gemaakt: Keuze: Binnen het werkgelegenheidsbeleid en de WGO heeft het Stedelijk Actieprogramma Werklozen prioriteit Een goede transparantie van de arbeidsmarkt, in termen van inzicht in de omvang en aard van vraag en aanbod van arbeid, is de tweede belangrijke factor om de WGO tot een succes te maken. Immers zonder een algemeen inzicht in de vraag en aanbod kan nauwelijks een passend antwoord worden gegeven op werkgelegenheidsvraagstukken. Hierbij moet in ogenschouw worden genomen dat, 13 gezien de dynamiek van de arbeidsmarkt, een volledig inzicht in vraag en aanbod van arbeid en een 100% marktbereik van vraag en aanbod van arbeid, een utopie is. Er bestaat wel een aantal hulpmiddelen om in samenwerking tussen de projectpartners het inzicht in vraag en aanbod te verbeteren. De ontwikkeling van de arbeidsmarktmonitor is hier een van. Inhoudelijk betekent dit dat eerst een inventarisatie wordt gemaakt van vacatures op de korte en middellange termijn bij de prioritaire sectoren en bedrijven in Leeuwarden naar o.a. omvang, functie en opleidingsniveau. Tegelijkertijd wordt een inventarisatie gemaakt van het ingeschreven en potentiële ('het werven van aanbod') arbeidsaanbod in Leeuwarden, gespecificeerd naar prioritaire doelgroepen. Gezien het feit dat Arbeidsvoorziening maar een deel van de vacatures in haar bestand heeft (geen 100% marktbereik) dient bij de inventarisatie van vacatures en bij de uitvoering van de WGO samengewerkt te worden met andere intermediaire organisaties Deze arbeidsmarktmonitor stelt de projectpartners in staat een effectieve match te maken tussen vraag en aanbod. Tegelijkertijd kan de arbeidsmarktmonitor fungeren als acquisitie-instrument, omdat het aan nieuwe bedrijven direct inzicht geeft in het arbeidspotentieel in de stad De match bestaat uit het toeleiden van het arbeidsaanbod naar de vacatures op korte of langere termijn met behulp van (een mix van) diverse projecten (zie paragraaf 4 3). Ook hierbij moet in ogenschouw worden genomen dat de gegevens uit de arbeidsmarktmonitor een momentopname zijn en dat een monitor de werkelijkheid benadert in plaats van eenduidig weergeeft. Continue meting en monitoring zijn dan ook noodzakelijk. Op basis van bovenstaande afwegingen is de volgende keuze gemaakt: Keuze: De transparantie van de arbeidsmarkt kan sterk worden verbeterd door de ontwikkeling van de arbeidsmarktmonitor De arbeidsmarktmonitor kan gezien worden als een instrument voor een pro-actieve benadering van het bedrijfsleven. De ontwikkeling van de arbeidsmarktmonitor heeft prioriteit binnen de WGO Omdat de vraag vanuit het bedrijfsleven de basis is van de WGO, is een zakelijke en professionele aanpak en benadering van het bedrijfsleven noodzakelijk Dit betekent dat de projectpartners van de WGO dit bedrijfsleven ook concreet iets moet kunnen bieden Dit kan een aanbieding zijn op het gebied van arbeidspotentieel, ondersteuning bij (grootschalige) wervings-, selectie- en mobiliteitsvraagstukken, scholing en begeleiding van nieuw personeel, projectorganisatie (banenplannen) en incentives De aanpak van de projectpartners is dan ook een actieve benadering en facilitering van het bedrijfsleven op het totale vlak van arbeidsmarktvraagstukken waarbij een adequate en snelle follow-up van de gemaakte afspraken moet zijn gewaarborgd De benadering van het bedrijfsleven dient pro-actief te zijn in plaats van reactief (versterking servicefunctie) Belangrijke randvoorwaarde is enerzijds dat het bedrijfsleven bekend moet zijn met het aanbod van de partners van de WGO Anderzijds moeten de partners van de 14

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 31