versterking van relatiebeheer en acquisitie Het bestaande bedrijfsleven en
facilitering van nieuwe bedrijvigheid heeft binnen de WGO prioriteit.
Bestaande bedrijven kunnen te maken hebben met een omvangrijke groei van
werkgelegenheid, een dreigend arbeidstekort ('latente groei') of directe/indirecte
werkloosheidsdre/g/ng (afname van de werkgelegenheid).
Met de werkgelegenheidsgroe/ wordt de verlaging van de werkloosheid gerealiseerd
Onder groei van werkgelegenheid wordt in dit verband verstaan het creëren van
nieuwe arbeidsplaatsen boven op de bestaande bezetting én de invulling van de
vervangingsvraag. Werkgelegenheidsgroei wordt met name gegenereerd door de
(substantiële) groei vanuit de bestaande bedrijven Deze groei wordt met name
vanuit het grotere midden- en kleinbedrijf MKB (de zgn. MKB100+ bedrijven) en het
grootbedrijf gerealiseerd. Tevens dragen de starters bij aan nieuwe bedrijvigheid en
de groei van de werkgelegenheid.
Door het tijdig signaleren en aanpakken van directe en indirecte
werkloosheidsdre/g/ng bij bedrijven en sectoren, kan werkloosheid worden
voorkomen en werkgelegenheid worden behouden. Hiertoe dient een
informatiesysteem en/of informeel overlegplatform te worden gecreëerd zodat tijdig
een passende mix van maatregelen kan worden genomen
Op basis van bovenstaande afwegingen is de volgende keuze gemaakt:
Keuze:
Het werkgelegenheidsbeleid vanuit de WGO is zowel pro-actief als preventief en
zoekt vanuit een vraaggerichte benadering aansluiting bij het bestaande
bedrijfsleven
Daling van de werkloosheid is pas goed mogelijk indien het arbeidsaanbod aansluit
op de (potentiële) arbeidsvraag van de bedrijven. Om een goed passend potentieel
aan arbeidsaanbod te creëren zijn de landelijke concepten uit het Nationale
Actieprogramma Werkgelegenheid vertaald naar een stedelijk concept voor de
gemeente Leeuwarden Dit concept is het Stedelijk Actieprogramma Werklozen Het
verhogen van de kwaliteit van het arbeidspotentieel door middel van scholing,
opleiding en werkervaring is de kern van dit programma en een belangrijke
succesfactor voor de WGO
Op basis van bovenstaande afwegingen is de volgende keuze gemaakt:
Keuze:
Binnen het werkgelegenheidsbeleid en de WGO heeft het Stedelijk
Actieprogramma Werklozen prioriteit
Een goede transparantie van de arbeidsmarkt, in termen van inzicht in de omvang
en aard van vraag en aanbod van arbeid, is de tweede belangrijke factor om de
WGO tot een succes te maken. Immers zonder een algemeen inzicht in de vraag en
aanbod kan nauwelijks een passend antwoord worden gegeven op
werkgelegenheidsvraagstukken. Hierbij moet in ogenschouw worden genomen dat,
13
gezien de dynamiek van de arbeidsmarkt, een volledig inzicht in vraag en aanbod
van arbeid en een 100% marktbereik van vraag en aanbod van arbeid, een utopie is.
Er bestaat wel een aantal hulpmiddelen om in samenwerking tussen de
projectpartners het inzicht in vraag en aanbod te verbeteren. De ontwikkeling van de
arbeidsmarktmonitor is hier een van. Inhoudelijk betekent dit dat eerst een
inventarisatie wordt gemaakt van vacatures op de korte en middellange termijn bij de
prioritaire sectoren en bedrijven in Leeuwarden naar o.a. omvang, functie en
opleidingsniveau.
Tegelijkertijd wordt een inventarisatie gemaakt van het ingeschreven en potentiële
('het werven van aanbod') arbeidsaanbod in Leeuwarden, gespecificeerd naar
prioritaire doelgroepen. Gezien het feit dat Arbeidsvoorziening maar een deel van de
vacatures in haar bestand heeft (geen 100% marktbereik) dient bij de inventarisatie
van vacatures en bij de uitvoering van de WGO samengewerkt te worden met
andere intermediaire organisaties
Deze arbeidsmarktmonitor stelt de projectpartners in staat een effectieve match te
maken tussen vraag en aanbod. Tegelijkertijd kan de arbeidsmarktmonitor fungeren
als acquisitie-instrument, omdat het aan nieuwe bedrijven direct inzicht geeft in het
arbeidspotentieel in de stad De match bestaat uit het toeleiden van het
arbeidsaanbod naar de vacatures op korte of langere termijn met behulp van (een
mix van) diverse projecten (zie paragraaf 4 3). Ook hierbij moet in ogenschouw
worden genomen dat de gegevens uit de arbeidsmarktmonitor een momentopname
zijn en dat een monitor de werkelijkheid benadert in plaats van eenduidig weergeeft.
Continue meting en monitoring zijn dan ook noodzakelijk.
Op basis van bovenstaande afwegingen is de volgende keuze gemaakt:
Keuze:
De transparantie van de arbeidsmarkt kan sterk worden verbeterd door de
ontwikkeling van de arbeidsmarktmonitor De arbeidsmarktmonitor kan gezien
worden als een instrument voor een pro-actieve benadering van het
bedrijfsleven. De ontwikkeling van de arbeidsmarktmonitor heeft prioriteit binnen
de WGO
Omdat de vraag vanuit het bedrijfsleven de basis is van de WGO, is een zakelijke en
professionele aanpak en benadering van het bedrijfsleven noodzakelijk Dit betekent
dat de projectpartners van de WGO dit bedrijfsleven ook concreet iets moet kunnen
bieden Dit kan een aanbieding zijn op het gebied van arbeidspotentieel,
ondersteuning bij (grootschalige) wervings-, selectie- en mobiliteitsvraagstukken,
scholing en begeleiding van nieuw personeel, projectorganisatie (banenplannen) en
incentives De aanpak van de projectpartners is dan ook een actieve benadering en
facilitering van het bedrijfsleven op het totale vlak van arbeidsmarktvraagstukken
waarbij een adequate en snelle follow-up van de gemaakte afspraken moet zijn
gewaarborgd De benadering van het bedrijfsleven dient pro-actief te zijn in plaats
van reactief (versterking servicefunctie)
Belangrijke randvoorwaarde is enerzijds dat het bedrijfsleven bekend moet zijn met
het aanbod van de partners van de WGO Anderzijds moeten de partners van de
14