Keuze: Hoofdstuk 3. Werkingssfeer van de WGO WGO goed op de hoogte zijn van de belangrijke ontwikkelingen op het gebied van vraag en aanbod in Leeuwarden. Een snel en informeel netwerk tussen de projectorganisatie van de WGO en het bedrijfsleven is dan ook een 'must'. Op basis van bovenstaande afwegingen is de volgende keuze gemaakt: Vanuit de organisatie van de WGO wordt ondersteuning geboden bij de facilitering van bedrijven met concrete aanbiedingen naar de bedrijven. Om deze additionele ondersteuning goed uit te kunnen voeren dient via een gedegen en informeel netwerk een adequate informatie-uitwisseling plaats te vinden. Deze informatie-uitwisseling maakt deel uit van het totaalpakket aan bedrijfsfacilitenng dat algemeen is beschreven in paragraaf 2.2. Vanuit het Technocentrum, en analoog aan het bestaande Platform Financiële Dienstverlening, kunnen sectorspecifieke overlegplatformen en structurele netwerken tot stand worden gebracht 15 Ondanks het feit dat het aantal werklozen in Leeuwarden daalt, heeft Leeuwarden nog steeds een (te) omvangrijke arbeidsreserve. Het werkloosheidspercentage lag per 1 oktober 1999 op 16,2 Voor de terugdringing van het werkloosheidspercentage naar 125% van het landelijke gemiddelde moeten ruim 2300 werklozen uit de stad aan werk worden geholpen. Gezien het feit dat de (nieuwe) banen in de stad in meerderheid worden bezet door mensen van buiten de gemeente Leeuwarden, is dit een grote opgave De stadseconomie is feitelijk dan ook een regionale economie Zelfs het behoud van de huidige werkgelegenheid in een aantal sectoren in Friesland is al een opgave, bijvoorbeeld vanwege het verdwijnen van werkgelegenheid in de landbouw en de daaraan gerelateerde sectoren Een forse inhaalslag zoals ook duidelijk door de Commissie Langman is aangegeven is dan ook noodzakelijk. De WGO focust in eerste instantie op de gemeente Leeuwarden. De aanpak van de werkloosheid in Leeuwarden heeft prioriteit gezien het feit dat in Leeuwarden de werkloosheid hoger is dan het provinciale en landelijke gemiddelde. Doordat de stadseconomie feitelijk een regionale economie is heeft de WGO echter wel een regionale impact. De projectpartners hebben de prioriteiten inzake de werkingssfeer van de WGO als volgt bepaald; de focus ligt op de: 1. Bedrijven gevestigd in Leeuwarden die (potentiële) vacatures hebben voor werkloos werkzoekenden in en buiten Leeuwarden: 2 Werkloos werkzoekenden in Leeuwarden die kunnen instromen bij bedrijven in Leeuwarden; 3. Werkloos werkzoekenden in Leeuwarden die kunnen instromen bij bedrijven buiten Leeuwarden, 4. Werkenden in Leeuwarden die omgeschoold worden voor bedrijven in en buiten Leeuwarden N B Op basis van nieuwe ontwikkelingen en de omvang en noodzaak van specifieke projecten kunnen de prionteiten tussentijds verschuiven De werkgelegenheidsprojecten die in de gemeente Leeuwarden zullen worden ontwikkeld en een positief resultaat hebben, dienen als voorbeeldprojecten c q. blauwdruk voor andere gemeenten en regio's ('spill-over effect'). Binnen de WGO fungeert Leeuwarden dan ook als generator en aanjager van ideeën en kennis inzake projectontwikkeling en -uitvoering Deze werkwijze voorkomt een versnippering van met name ontwikkelingsgelden naar verschillende gemeenten in Friesland. Binnen de kaders van het GSB-beleid wordt de samenwerking uitgebouwd met andere steden Deze samenwerking vindt plaats door bijvoorbeeld de uitwisseling van succesvolle projecten Op basis van bovenstaande afwegingen is de volgende keuze gemaakt: 16

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 32