4.2. De doelgroepen Keuze: 4.3. De projecten Binnen de WGO wordt de komende twee jaar eerst ingezet op het versterken van speerpunt sectoren waaronder de financiële en service sector, de agri-nutri services, het MERA-cluster en de industriële sector van Leeuwarden. De financiële en servicesector bestaat in dit kader uit de deelsectoren overheidsdiensten, onderwijs- en zorginstellingen, bank- en verzekeringswezen, back offices callcenters en de ICT-sector. De agri-nutri services bestaan uit handel, diensten en kennisinstellingen. Het MERA-cluster bestaat uit nieuwe sectoren van bedrijvigheid en werk op het gebied van milieu, energie, recycling en afval. Richting de industriële sectoren zullen met name instrumenten als om-, her- en bijscholingsprojecten worden ingezet. Hoewel extra aandacht zal worden besteed aan de genoemde speerpunt sectoren, kunnen tevens projecten voor de toeristische en horecasector en de detailhandel worden opzet en uitgevoerd of andere projecten die qua omvang en noodzaak directe actie vragen, De WGO richt zich op werkloos werkzoekenden én werkenden In dit kader streven de projectpartners een tweesporenbeleid na: middelbaar- en hogeropgeleiden voor de kennisintensieve sectoren (waaronder de financiële en servicesector en onderdelen van agri-nutri services) en lager opgeleiden voor het uitvoeren van activiteiten binnen het MERA-cluster, de industriële sector en sectoren als toerisme, horeca en detailhandel Binnen de groep van werkloos werkzoekenden is een aantal prioritaire veelal laagopgeleide (doel-) groepen benoemd. Dit zijn de langdurig werklozen, allochtonen en jongeren (vroegtijdige schoolverlaters) en nieuwkomers op de arbeidsmarkt (asielzoekers). Overigens hebben de arbeidsmarktmaatregelen gericht op deze laatste groep ook prioriteit binnen de nieuwe programmaperiode van de Structuurfondsen. Bijna tweederde van de werklozen in Leeuwarden heeft een opleiding op lbo, mavo en leerlingwezenniveau. Deze mensen hebben moeite om aansluiting te vinden bij een op dienstverlening, onderwijs en bestuur georiënteerde markt Leeuwarden heeft namelijk relatief weinig werkgelegenheid voor lager opgeleiden zodat deze mensen zonder werk blijven. Bovendien geldt dat in de industrie het aantal arbeidsplaatsen in Leeuwarden is afgenomen de afgelopen 10 jaar. Voor deze laag opgeleide mensen zijn in deze markt dus onvoldoende banen beschikbaar. Tevens is er een aansluitingsprobleem tussen wat de markt vraagt en wat er aan arbeidscapaciteit wordt aangeboden, In principe is er weinig vraag naar lager gekwalificeerde arbeidskrachten. Het deel van de werklozen met een middelbare of hogere opleiding (waaronder herintreders en gedeeltelijk arbeidsongeschikten) zijn van betekenis voorde kennisintensieve sectoren (met name de financiële en service-sector inclusief ICT). Deze sector stelt vrij hoge eisen aan de opleiding en aan algemene communicatieve vaardigheden die daar gedeeltelijk mee samenhangen. De WGO richt zich tevens op starters. In dit kader voert de gemeente Leeuwarden een zogeheten 'startersbeleid'. Het startersbeleid richt zich op zowel hoger opgeleiden (zoals werkenden die voor zichzelf beginnen) als lager opgeleiden (zoals 19 schoolverlaters) en een gemengde groep van werkzoekenden die vanuit een uitkeringssituatie een eigen bedrijf beginnen. Op basis van bovenstaande afwegingen is de volgende keuze gemaakt: De WGO richt zich met name op laagopgeleide langdurig werklozen, laagopgeleide allochtonen en jongeren (vroegtijdig schoolverlaters), nieuwkomers op de arbeidsmarkt (asielzoekers), werkenden die om- her- en bijgeschoold moeten worden en op de middelbaar en hoger opgeleide werklozen ten behoeve van de financiële en zakelijke dienstverlening Voor de periode 2000/2002 wordt onder andere prioriteit gegeven aan de ICT-sector (voor middelbaar en hoger opgeleiden), het MERA-cluster en de industriële sector. Tevens is de agri-nutri sector een speerpunt Deze sector biedt mogelijkheden voor zowel hoger als lager opgeleiden Ten behoeve van de prioritaire sectoren en doelgroepen wordt een projectenpakket ('toolkit') ontwikkeld waarvan een deel direct als zakelijk aanbod kan worden gebruikt naar de bedrijven. Voor dit projectenpakket dient zoveel mogelijk draagvlak bij de bedrijven te bestaan Dit draagvlak wordt gecreëerd door middel van het betrekken van bedrijven bij de ontwikkeling van het projectenpakket. Op deze wijze wordt duidelijk welke aanpak het bedrijfsleven wenselijk acht en kan het projectenpakket worden ontwikkeld op basis van een werkelijk geformuleerde vraag. Het projectenpakket is voldoende flexibel om custom made' aan te sluiten op de bedrijfsspecifieke vraag. Een voortdurend iteratief proces van impulsen uit het bedrijfsleven is noodzakelijk om het projectenpakket 'up to date' te houden met de eisen en wensen van het bedrijfsleven. Om zicht te houden op deze eisen en wensen zal een systematisch overleg tussen de projectpartners en het bedrijfsleven kunnen plaatsvinden (gebruikersplatform) Het actief benaderen van de bedrijven met het projectenpakket, nadat de arbeidsmarktvraagstukken in kaart zijn gebracht, heeft een hoge prioriteit. De projecten moeten nog concreet worden gekoppeld aan de prioritaire doelgroepen en sectoren. In deze versie van de WGO wordt volstaan met een algemene beschrijving van drie hoofdprojecten. Deze projecten worden in hoofdstuk 6 nader omschrijven Het projectenpakket kan bestaan uit verschillende maatregelen Hieronder staan een aantal ingrediënten beschreven die deel uitmaken van het projectenpakket De ingrediënten moeten nog verder worden uitgewerkt met behulp van bedrijven, sociale partners en andere relevante partners Vooralsnog wordt gedacht aan de volgende ingrediënten: 20

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 34