4.2. De doelgroepen
Keuze:
4.3. De projecten
Binnen de WGO wordt de komende twee jaar eerst ingezet op het versterken
van speerpunt sectoren waaronder de financiële en service sector, de agri-nutri
services, het MERA-cluster en de industriële sector van Leeuwarden. De
financiële en servicesector bestaat in dit kader uit de deelsectoren
overheidsdiensten, onderwijs- en zorginstellingen, bank- en verzekeringswezen,
back offices callcenters en de ICT-sector. De agri-nutri services bestaan uit
handel, diensten en kennisinstellingen. Het MERA-cluster bestaat uit nieuwe
sectoren van bedrijvigheid en werk op het gebied van milieu, energie, recycling
en afval. Richting de industriële sectoren zullen met name instrumenten als om-,
her- en bijscholingsprojecten worden ingezet. Hoewel extra aandacht zal worden
besteed aan de genoemde speerpunt sectoren, kunnen tevens projecten voor
de toeristische en horecasector en de detailhandel worden opzet en uitgevoerd
of andere projecten die qua omvang en noodzaak directe actie vragen,
De WGO richt zich op werkloos werkzoekenden én werkenden In dit kader streven
de projectpartners een tweesporenbeleid na: middelbaar- en hogeropgeleiden voor
de kennisintensieve sectoren (waaronder de financiële en servicesector en
onderdelen van agri-nutri services) en lager opgeleiden voor het uitvoeren van
activiteiten binnen het MERA-cluster, de industriële sector en sectoren als toerisme,
horeca en detailhandel Binnen de groep van werkloos werkzoekenden is een aantal
prioritaire veelal laagopgeleide (doel-) groepen benoemd. Dit zijn de langdurig
werklozen, allochtonen en jongeren (vroegtijdige schoolverlaters) en nieuwkomers
op de arbeidsmarkt (asielzoekers). Overigens hebben de arbeidsmarktmaatregelen
gericht op deze laatste groep ook prioriteit binnen de nieuwe programmaperiode van
de Structuurfondsen.
Bijna tweederde van de werklozen in Leeuwarden heeft een opleiding op lbo, mavo
en leerlingwezenniveau. Deze mensen hebben moeite om aansluiting te vinden bij
een op dienstverlening, onderwijs en bestuur georiënteerde markt Leeuwarden
heeft namelijk relatief weinig werkgelegenheid voor lager opgeleiden zodat deze
mensen zonder werk blijven. Bovendien geldt dat in de industrie het aantal
arbeidsplaatsen in Leeuwarden is afgenomen de afgelopen 10 jaar. Voor deze laag
opgeleide mensen zijn in deze markt dus onvoldoende banen beschikbaar. Tevens
is er een aansluitingsprobleem tussen wat de markt vraagt en wat er aan
arbeidscapaciteit wordt aangeboden, In principe is er weinig vraag naar lager
gekwalificeerde arbeidskrachten.
Het deel van de werklozen met een middelbare of hogere opleiding (waaronder
herintreders en gedeeltelijk arbeidsongeschikten) zijn van betekenis voorde
kennisintensieve sectoren (met name de financiële en service-sector inclusief ICT).
Deze sector stelt vrij hoge eisen aan de opleiding en aan algemene communicatieve
vaardigheden die daar gedeeltelijk mee samenhangen.
De WGO richt zich tevens op starters. In dit kader voert de gemeente Leeuwarden
een zogeheten 'startersbeleid'. Het startersbeleid richt zich op zowel hoger
opgeleiden (zoals werkenden die voor zichzelf beginnen) als lager opgeleiden (zoals
19
schoolverlaters) en een gemengde groep van werkzoekenden die vanuit een
uitkeringssituatie een eigen bedrijf beginnen.
Op basis van bovenstaande afwegingen is de volgende keuze gemaakt:
De WGO richt zich met name op laagopgeleide langdurig werklozen,
laagopgeleide allochtonen en jongeren (vroegtijdig schoolverlaters),
nieuwkomers op de arbeidsmarkt (asielzoekers), werkenden die om- her- en
bijgeschoold moeten worden en op de middelbaar en hoger opgeleide werklozen
ten behoeve van de financiële en zakelijke dienstverlening Voor de periode
2000/2002 wordt onder andere prioriteit gegeven aan de ICT-sector (voor
middelbaar en hoger opgeleiden), het MERA-cluster en de industriële sector.
Tevens is de agri-nutri sector een speerpunt Deze sector biedt mogelijkheden
voor zowel hoger als lager opgeleiden
Ten behoeve van de prioritaire sectoren en doelgroepen wordt een projectenpakket
('toolkit') ontwikkeld waarvan een deel direct als zakelijk aanbod kan worden gebruikt
naar de bedrijven. Voor dit projectenpakket dient zoveel mogelijk draagvlak bij de
bedrijven te bestaan Dit draagvlak wordt gecreëerd door middel van het betrekken
van bedrijven bij de ontwikkeling van het projectenpakket. Op deze wijze wordt
duidelijk welke aanpak het bedrijfsleven wenselijk acht en kan het projectenpakket
worden ontwikkeld op basis van een werkelijk geformuleerde vraag. Het
projectenpakket is voldoende flexibel om custom made' aan te sluiten op de
bedrijfsspecifieke vraag. Een voortdurend iteratief proces van impulsen uit het
bedrijfsleven is noodzakelijk om het projectenpakket 'up to date' te houden met de
eisen en wensen van het bedrijfsleven. Om zicht te houden op deze eisen en
wensen zal een systematisch overleg tussen de projectpartners en het bedrijfsleven
kunnen plaatsvinden (gebruikersplatform)
Het actief benaderen van de bedrijven met het projectenpakket, nadat de
arbeidsmarktvraagstukken in kaart zijn gebracht, heeft een hoge prioriteit. De
projecten moeten nog concreet worden gekoppeld aan de prioritaire doelgroepen en
sectoren. In deze versie van de WGO wordt volstaan met een algemene beschrijving
van drie hoofdprojecten. Deze projecten worden in hoofdstuk 6 nader omschrijven
Het projectenpakket kan bestaan uit verschillende maatregelen Hieronder staan een
aantal ingrediënten beschreven die deel uitmaken van het projectenpakket De
ingrediënten moeten nog verder worden uitgewerkt met behulp van bedrijven,
sociale partners en andere relevante partners Vooralsnog wordt gedacht aan de
volgende ingrediënten:
20