Hoofdstuk 5. Organisatie van de WGO
Arbeidsmarktmonitoring; bijvoorbeeld de ontwikkeling van de
Arbeidsmarktmonitor Leeuwarden met extra aandacht voor de prioritaire
sectoren en doelgroepen (bijvoorbeeld de ICT-Monitor);
Projecten gericht op het transparanter maken van de arbeidsmarkt; bijvoorbeeld
de ontwikkeling van digitale sollicitanten-, vacature- en informatiebanken (de
Website Werk Stad' of 'MKB on Site'), in samenwerking met derden
waaronder de Kamer van Koophandel.
In het kader van monitoring wordt aansluiting gezocht bij het
Samenwerkingsverband Arbeidsmarktmonitor (SAM).
23
De geplande projectactiviteiten en de daarbij noodzakelijke pro-actieve benadering
vergt een forse extra inspanning van de projectpartners ten aanzien van de
organisatie van de WGO. Ten behoeve van deze extra inspanning wordt een aparte
samenwerkingsvorm opgezet. Hieronder wordt het kader geschetst van de
samenwerkingsvorm zoals die zal worden opgezet. Ruimte voor discussie over de
invulling van de samenwerkingsvorm blijft echter mogelijk.
De beoogde samenwerkingsvorm kent een eenvoudige, lichte organisatiestructuur
(geen institutionalisering) De structuur bestaat uit een coördinatiegroep c.q.
overlegplatform. In deze coördinatiegroep zijn de projectpartners vertegenwoordigd
door personen die sleutelposities binnen de organisaties van de projectpartners
vervullen en uitstekend op de hoogte zijn van eikaars werkprocessen. De
projectpartners houden hun eigen taken en verantwoordelijkheden
De gemeente Leeuwarden vervult binnen de coördinatiegroep de
secretariaatsfunctie van de WGO en de penvoerdersfunctie van de door de EU
gesubsidieerde WGO-projecten Deze twee functies vormen samen het
programmamanagement van de WGO De gemeente Leeuwarden zal gaan
zorgdragen voor de benodigde personele capaciteit in deze Deze persoon of
personen zullen tevens structureel, of op uitnodiging, participeren in de
coördinatiegroep Het is echter tevens mogelijk dat de penvoerderfunctie tijdelijk
door een derde partij wordt bekleed, afhankelijk van het feit of een derde partij is
belast met de concrete uitvoering van een project.
De projectleiders voor de uitvoering van de concrete projecten worden geleverd door
de organisaties die het project ook daadwerkelijk uitvoeren Deze projectleiders
maken op uitnodiging (tijdelijk) deel uit van de coördinatiegroep
Vanuit de coördinatiegroep (incl. secretariaats- en penvoerdersfunctie) worden de
volgende functies vervuld:
het fungeren als centraal aanspreekpunt en aanjager voor de individuele
projectpartners en derden en het coördineren van de werkzaamheden van de
projectpartners ('de secretariaatsfunctie'):
de (mede-)ontwikkeling, lancering en bewaking van de deelplannen en plannen
van aanpak voor de verschillende werkgelegenheidsprojecten;
de organisatie van gemeenschappelijke overleg-, voorlichtmgs- en
brainstormbijeenkomsten tussen de projectpartners, sociale partners, overheden
en het bedrijfsleven inclusief het verzorgen van de interne en externe
communicatie;
het bewaken van (administratieve) procedures, planningen, inhoudelijke en
financiële afspraken inclusief subsidieverwerving en -beheer, contracten,
rapportage en evaluatie (penvoerderschap van de gesubsidieerde EU-projecten).
Voor het uitvoeren van bovengenoemde taken zal eventueel gebruik worden
gemaakt van externe expertise en capaciteit.
24