Hoofdstuk 5. Organisatie van de WGO Arbeidsmarktmonitoring; bijvoorbeeld de ontwikkeling van de Arbeidsmarktmonitor Leeuwarden met extra aandacht voor de prioritaire sectoren en doelgroepen (bijvoorbeeld de ICT-Monitor); Projecten gericht op het transparanter maken van de arbeidsmarkt; bijvoorbeeld de ontwikkeling van digitale sollicitanten-, vacature- en informatiebanken (de Website Werk Stad' of 'MKB on Site'), in samenwerking met derden waaronder de Kamer van Koophandel. In het kader van monitoring wordt aansluiting gezocht bij het Samenwerkingsverband Arbeidsmarktmonitor (SAM). 23 De geplande projectactiviteiten en de daarbij noodzakelijke pro-actieve benadering vergt een forse extra inspanning van de projectpartners ten aanzien van de organisatie van de WGO. Ten behoeve van deze extra inspanning wordt een aparte samenwerkingsvorm opgezet. Hieronder wordt het kader geschetst van de samenwerkingsvorm zoals die zal worden opgezet. Ruimte voor discussie over de invulling van de samenwerkingsvorm blijft echter mogelijk. De beoogde samenwerkingsvorm kent een eenvoudige, lichte organisatiestructuur (geen institutionalisering) De structuur bestaat uit een coördinatiegroep c.q. overlegplatform. In deze coördinatiegroep zijn de projectpartners vertegenwoordigd door personen die sleutelposities binnen de organisaties van de projectpartners vervullen en uitstekend op de hoogte zijn van eikaars werkprocessen. De projectpartners houden hun eigen taken en verantwoordelijkheden De gemeente Leeuwarden vervult binnen de coördinatiegroep de secretariaatsfunctie van de WGO en de penvoerdersfunctie van de door de EU gesubsidieerde WGO-projecten Deze twee functies vormen samen het programmamanagement van de WGO De gemeente Leeuwarden zal gaan zorgdragen voor de benodigde personele capaciteit in deze Deze persoon of personen zullen tevens structureel, of op uitnodiging, participeren in de coördinatiegroep Het is echter tevens mogelijk dat de penvoerderfunctie tijdelijk door een derde partij wordt bekleed, afhankelijk van het feit of een derde partij is belast met de concrete uitvoering van een project. De projectleiders voor de uitvoering van de concrete projecten worden geleverd door de organisaties die het project ook daadwerkelijk uitvoeren Deze projectleiders maken op uitnodiging (tijdelijk) deel uit van de coördinatiegroep Vanuit de coördinatiegroep (incl. secretariaats- en penvoerdersfunctie) worden de volgende functies vervuld: het fungeren als centraal aanspreekpunt en aanjager voor de individuele projectpartners en derden en het coördineren van de werkzaamheden van de projectpartners ('de secretariaatsfunctie'): de (mede-)ontwikkeling, lancering en bewaking van de deelplannen en plannen van aanpak voor de verschillende werkgelegenheidsprojecten; de organisatie van gemeenschappelijke overleg-, voorlichtmgs- en brainstormbijeenkomsten tussen de projectpartners, sociale partners, overheden en het bedrijfsleven inclusief het verzorgen van de interne en externe communicatie; het bewaken van (administratieve) procedures, planningen, inhoudelijke en financiële afspraken inclusief subsidieverwerving en -beheer, contracten, rapportage en evaluatie (penvoerderschap van de gesubsidieerde EU-projecten). Voor het uitvoeren van bovengenoemde taken zal eventueel gebruik worden gemaakt van externe expertise en capaciteit. 24

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 36