Kadernotitie vorming van Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) in Leeuwarden zoals uitzendbureaus. Een dergelijk bedrijfsverzamelgebouw kan getypeerd worden als een volledige toegangspoort voor werk en inkomen met de nadruk op het voorkomen van uitkeringsafhankelijkheid. 2. Een tweede niveau is een bedrijfsverzamelgebouw met naast het vorengenoemde takenpakket ook de onderbrenging van alle klantencontacten met uitkeringsgerechtigden, het zogenaamde casemanagement door gemeenten en UVI's, op dezelfde locatie. De dienstverleningsketen kan worden aangevuld met de uitvoering van de klantencontacten van de reïntegratiebedrijven in het bedrijfsverzamelgebouw. Een dergelijk bedrijfsverzamelgebouw kan getypeerd worden als een volledig dienstverleningscentrum voor werk en inkomen. 3. Een volgende uitbreiding is nog denkbaar met overige gemeentelijke dienstverlening. Een dergelijk bedrijfsverzamelgebouw is te typeren als een overheidsloket 2000 in combinatie met het loket voor werk en inkomen. 4. Een andere type uitbreiding is denkbaar met dienstverlening op het terrein van zorg zoals bijvoorbeeld de uitvoering van de Wet Voorziening Gehandicapten (WVG) en schuldhulpverlening. Een dergelijk bedrijfsverzamelgebouw kan getypeerd worden als het loket voor werk, inkomen en zorg. De keus uit de varianten Zoals bij de samenvatting van het regeringsbesluit reeds is gezegd, heeft het kabinet het LIWI tot taak gegeven met gemeenten en UWV nader te overleggen over de totstandkoming van een bedrijfsverzamelgebouw. Dit LIWI bestaat nu nog niet en thans kunnen slechts stappen gezet in samenspraak met het onderdeel basisdienstverlening van het RBA en de afzonderlijke UVI's. Wel achten wij het verstandig thans reeds uitspraken te doen over het ambitieniveau van onze gemeente. Het onder 2 als volledig dienstverleningscentrum voor werk en inkomen getypeerde bedrijfsverzamelgebouw, met als herkenbare keuze het CWI, heeft naar onze mening een duidelijk dienstverleningsconcept naar de burger, een helder motto 'werk boven inkomen' en herbergt ook de meeste kans van slagen op termijn dit dienstverleningspakket volledig aan te kunnen bieden. De onder 3 en 4 genoemde varianten bieden een minder helder dienstverleningsconcept en zijn gelet op de grote variëteit aan instellingen waarmee moet worden samengewerkt, moeilijker realiseerbaar. De eerste variant is wel een goede eerste stap, maar houdt een fysieke breuk in de dienstverleningsketen in stand en geeft daarmee minder kansen op verhoging van effectiviteit, efficiency en optimale dienstverlening. Wij stellen daarom voor het concept van volledig dienstverleningscentrum voor werk en inkomen als uitgangspunt te nemen in de toekomstige gesprekken over de vorming van een bedrijfsverzamelgebouw. Daarbij willen wij de mogelijkheid open houden in het kader van projecten zoals een 'actieve wijk' een integrale dienstverlening op locatie in de wijk aan te kunnen bieden. De eerste stap Afgezien van de gebouwentechnische realisatie is gelet op de omvangrijke reorganisaties bij de instellingen waarmee deze ambitie moet worden waargemaakt, op dit moment de vorming van een bedrijfsverzamelgebouw van dit niveau niet realiseerbaar. Wachten op het wetgevingsproces en op de voltooiing van de reorganisaties bij de andere instellingen is voor ons geen optie. Dit kan al niet vanwege het feit dat de AmvB-SWI nog van kracht is en deze voorschrijft per 2001 een CWI operationeel te hebben. Wij achten dit ook niet opportuun omdat nu al een kans geboden wordt de dienstverlening aan de burger van onze stad te verbeteren. In deze sterk veranderende omgeving op het terrein van werk en inkomen stellen wij daarom voor stapsgewijs te komen tot de vorming van een bedrijfsverzamelgebouw. Kadernotitie vorming van Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) in Leeuwarden Een eerste forse stap kan daarin worden gezet door zoveel als mogelijk is de onder 1 genoemd variant nu al te realiseren. De burger van onze stad krijgt daarmee reeds een duidelijke toegangspoort voor werk en inkomen en wordt duidelijk geconfronteerd met ons uitgangspunt dat werk boven inkomen gaat. Dit betekent dat onder blijvende gemeentelijke verantwoordelijkheid de afhandeling van bijstandsaanvragen op locatie van het CWI dient te geschieden. Om verdere invulling te geven aan het motto 'werk boven inkomen' worden activering en controle van fase-1 uitkeringsgerechtigden ook uitgeoefend op locatie van het CWI. De uitvoering van een deze eerste stap op weg naar de inrichting van een bedrijfsverzamelgebouw kan worden afgerond op 1 januari 2001. Na realisatie van deze eerste fase willen wij stappen zetten om te komen tot een bedrijfsverzamelgebouw met volledige dienstverlening op het terrein van werk en inkomen. Naar verwachting is dan het belangrijkste deel van het wetgevingsproces voor SUWI-2 afgerond. Het LIWI is dan als belangrijke gesprekspartner opgericht en ook zal dan duidelijk zijn op welke wijze het rijk het voornemen de vorming van bedrijfsverzamelgebouwen te stimuleren, concrete vorm heeft gegeven. De locatie en de deelnemende partijen Een definitieve fysieke plek voor een breed opgezet bedrijfsverzamelgebouw hebben wij thans nog niet voor ogen. Wel is ons duidelijk dat een dergelijk gebouw waarin het CWI, de sector sociale zaken, de UWV, reïntegratiebedrijven en uitzendbureaus diensten aanbieden, niet vorm gegeven kan worden in het stadskantoor. Ook voor de inrichting van een bedrijfsverzamelgebouw variant 1, onze eerste stap is het stadskantoor niet de juiste locatie. Afgezien van het feit dat daar nu al sprake is van ruimtegebrek, kan in de combinatie met de overige gemeentelijke dienstverlening is onvoldoende invulling gegeven worden aan het motto 'werk boven inkomen'. Via de locatiekeus zou dan alsnog een bedrijfsverzamelgebouw variant 3 ontstaan. Inrichting van de eerste stap is wel mogelijk op locatie van het huidige Arbeidsbureau Leeuwarden aan de Tesselschadestraat. Naast basisdienstverlening zijn daar op dit moment ook het reïntegratiebedrijf i.o. van het RBA, het bureau Arbeids Integratie (uitvoerder REA) en het uitzendbureau Start gehuisvest. Tevens voeren de UVI's GUO en SFB op deze locatie reeds de gesprekken met aanvragers van een WW-uitkering om het recht op uitkering vast te stellen. Een bedrijfsverzamelgebouw met als kenmerk toegangspoort voor werk en inkomen is aldaar realiseerbaar en heeft al enige elementen van de voorgestane uitbouw in zich. In vooroverleg hebben de gemeenten Ferwerderadiel en Leeuwarderadeel zich ook voor realisering van deze eerste stap uitgesproken. Tevens hebben deze gemeenten het voornemen uitgesproken de werkzaamheden behorend bij het vaststellen van het recht op een bijstandsuitkering en de activering controle van de fase-1 uitkeringsgerechtigden uit te laten voeren door medewerkers van de gemeente Leeuwarden. Ook het RBA en de overige heeft te kennen gegeven voorstander te zijn van een bedrijfsverzamelgebouw met het concept toegangspoort. De UVI's stemmen ook in met deze eerste stap, maar hebben onder verwijzing naar het ombouwproces naar één UWV een voorbehoud gemaakt voor de uitvoering van de vaststelling van het recht op uitkering. Vanwege het bijgestelde Friese uitgangspunt te komen tot de vorming van 7 CWI's in plaats van 16 is de gemeente Boamsterhim genoodzaakt zich te beraden op de aansluiting bij een samenwerkingsverband. Aansluiting bij Leeuwarden of Heerenveen wordt afgewogen. De voorbereidende besprekingen zijn door een vertegenwoordiger van deze gemeente als toehoorder bijgewoond. Concrete stappen Concreet betekent dit dat het College na vaststelling van deze kadernotitie wil besluiten het bureau 1000, het bureau 'nieuwe klanten', van de sector Sociale Zaken onder 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 374