Kadernotitie vorming van Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) in Leeuwarden
zoals uitzendbureaus. Een dergelijk bedrijfsverzamelgebouw kan getypeerd
worden als een volledige toegangspoort voor werk en inkomen met de nadruk
op het voorkomen van uitkeringsafhankelijkheid.
2. Een tweede niveau is een bedrijfsverzamelgebouw met naast het
vorengenoemde takenpakket ook de onderbrenging van alle klantencontacten
met uitkeringsgerechtigden, het zogenaamde casemanagement door gemeenten
en UVI's, op dezelfde locatie. De dienstverleningsketen kan worden aangevuld
met de uitvoering van de klantencontacten van de reïntegratiebedrijven in het
bedrijfsverzamelgebouw. Een dergelijk bedrijfsverzamelgebouw kan getypeerd
worden als een volledig dienstverleningscentrum voor werk en inkomen.
3. Een volgende uitbreiding is nog denkbaar met overige gemeentelijke
dienstverlening. Een dergelijk bedrijfsverzamelgebouw is te typeren als een
overheidsloket 2000 in combinatie met het loket voor werk en inkomen.
4. Een andere type uitbreiding is denkbaar met dienstverlening op het terrein van
zorg zoals bijvoorbeeld de uitvoering van de Wet Voorziening Gehandicapten
(WVG) en schuldhulpverlening. Een dergelijk bedrijfsverzamelgebouw kan
getypeerd worden als het loket voor werk, inkomen en zorg.
De keus uit de varianten
Zoals bij de samenvatting van het regeringsbesluit reeds is gezegd, heeft het kabinet het
LIWI tot taak gegeven met gemeenten en UWV nader te overleggen over de
totstandkoming van een bedrijfsverzamelgebouw. Dit LIWI bestaat nu nog niet en thans
kunnen slechts stappen gezet in samenspraak met het onderdeel basisdienstverlening
van het RBA en de afzonderlijke UVI's. Wel achten wij het verstandig thans reeds
uitspraken te doen over het ambitieniveau van onze gemeente.
Het onder 2 als volledig dienstverleningscentrum voor werk en inkomen getypeerde
bedrijfsverzamelgebouw, met als herkenbare keuze het CWI, heeft naar onze mening
een duidelijk dienstverleningsconcept naar de burger, een helder motto 'werk boven
inkomen' en herbergt ook de meeste kans van slagen op termijn dit
dienstverleningspakket volledig aan te kunnen bieden. De onder 3 en 4 genoemde
varianten bieden een minder helder dienstverleningsconcept en zijn gelet op de grote
variëteit aan instellingen waarmee moet worden samengewerkt, moeilijker realiseerbaar.
De eerste variant is wel een goede eerste stap, maar houdt een fysieke breuk in de
dienstverleningsketen in stand en geeft daarmee minder kansen op verhoging van
effectiviteit, efficiency en optimale dienstverlening. Wij stellen daarom voor het
concept van volledig dienstverleningscentrum voor werk en inkomen als uitgangspunt
te nemen in de toekomstige gesprekken over de vorming van een
bedrijfsverzamelgebouw. Daarbij willen wij de mogelijkheid open houden in het kader
van projecten zoals een 'actieve wijk' een integrale dienstverlening op locatie in de
wijk aan te kunnen bieden.
De eerste stap
Afgezien van de gebouwentechnische realisatie is gelet op de omvangrijke
reorganisaties bij de instellingen waarmee deze ambitie moet worden waargemaakt, op
dit moment de vorming van een bedrijfsverzamelgebouw van dit niveau niet
realiseerbaar. Wachten op het wetgevingsproces en op de voltooiing van de
reorganisaties bij de andere instellingen is voor ons geen optie. Dit kan al niet vanwege
het feit dat de AmvB-SWI nog van kracht is en deze voorschrijft per 2001 een CWI
operationeel te hebben. Wij achten dit ook niet opportuun omdat nu al een kans geboden
wordt de dienstverlening aan de burger van onze stad te verbeteren.
In deze sterk veranderende omgeving op het terrein van werk en inkomen stellen wij
daarom voor stapsgewijs te komen tot de vorming van een bedrijfsverzamelgebouw.
Kadernotitie vorming van Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) in Leeuwarden
Een eerste forse stap kan daarin worden gezet door zoveel als mogelijk is de onder 1
genoemd variant nu al te realiseren.
De burger van onze stad krijgt daarmee reeds een duidelijke toegangspoort voor werk
en inkomen en wordt duidelijk geconfronteerd met ons uitgangspunt dat werk boven
inkomen gaat. Dit betekent dat onder blijvende gemeentelijke verantwoordelijkheid de
afhandeling van bijstandsaanvragen op locatie van het CWI dient te geschieden. Om
verdere invulling te geven aan het motto 'werk boven inkomen' worden activering en
controle van fase-1 uitkeringsgerechtigden ook uitgeoefend op locatie van het CWI. De
uitvoering van een deze eerste stap op weg naar de inrichting van een
bedrijfsverzamelgebouw kan worden afgerond op 1 januari 2001.
Na realisatie van deze eerste fase willen wij stappen zetten om te komen tot een
bedrijfsverzamelgebouw met volledige dienstverlening op het terrein van werk en
inkomen. Naar verwachting is dan het belangrijkste deel van het wetgevingsproces voor
SUWI-2 afgerond. Het LIWI is dan als belangrijke gesprekspartner opgericht en ook zal
dan duidelijk zijn op welke wijze het rijk het voornemen de vorming van
bedrijfsverzamelgebouwen te stimuleren, concrete vorm heeft gegeven.
De locatie en de deelnemende partijen
Een definitieve fysieke plek voor een breed opgezet bedrijfsverzamelgebouw hebben
wij thans nog niet voor ogen. Wel is ons duidelijk dat een dergelijk gebouw waarin het
CWI, de sector sociale zaken, de UWV, reïntegratiebedrijven en uitzendbureaus
diensten aanbieden, niet vorm gegeven kan worden in het stadskantoor. Ook voor de
inrichting van een bedrijfsverzamelgebouw variant 1, onze eerste stap is het
stadskantoor niet de juiste locatie. Afgezien van het feit dat daar nu al sprake is van
ruimtegebrek, kan in de combinatie met de overige gemeentelijke dienstverlening is
onvoldoende invulling gegeven worden aan het motto 'werk boven inkomen'. Via de
locatiekeus zou dan alsnog een bedrijfsverzamelgebouw variant 3 ontstaan.
Inrichting van de eerste stap is wel mogelijk op locatie van het huidige Arbeidsbureau
Leeuwarden aan de Tesselschadestraat. Naast basisdienstverlening zijn daar op dit
moment ook het reïntegratiebedrijf i.o. van het RBA, het bureau Arbeids Integratie
(uitvoerder REA) en het uitzendbureau Start gehuisvest. Tevens voeren de UVI's GUO
en SFB op deze locatie reeds de gesprekken met aanvragers van een WW-uitkering om
het recht op uitkering vast te stellen. Een bedrijfsverzamelgebouw met als kenmerk
toegangspoort voor werk en inkomen is aldaar realiseerbaar en heeft al enige elementen
van de voorgestane uitbouw in zich.
In vooroverleg hebben de gemeenten Ferwerderadiel en Leeuwarderadeel zich ook voor
realisering van deze eerste stap uitgesproken. Tevens hebben deze gemeenten het
voornemen uitgesproken de werkzaamheden behorend bij het vaststellen van het recht
op een bijstandsuitkering en de activering controle van de fase-1
uitkeringsgerechtigden uit te laten voeren door medewerkers van de gemeente
Leeuwarden. Ook het RBA en de overige heeft te kennen gegeven voorstander te zijn
van een bedrijfsverzamelgebouw met het concept toegangspoort. De UVI's stemmen
ook in met deze eerste stap, maar hebben onder verwijzing naar het ombouwproces naar
één UWV een voorbehoud gemaakt voor de uitvoering van de vaststelling van het recht
op uitkering.
Vanwege het bijgestelde Friese uitgangspunt te komen tot de vorming van 7 CWI's in
plaats van 16 is de gemeente Boamsterhim genoodzaakt zich te beraden op de
aansluiting bij een samenwerkingsverband. Aansluiting bij Leeuwarden of Heerenveen
wordt afgewogen. De voorbereidende besprekingen zijn door een vertegenwoordiger
van deze gemeente als toehoorder bijgewoond.
Concrete stappen
Concreet betekent dit dat het College na vaststelling van deze kadernotitie wil besluiten
het bureau 1000, het bureau 'nieuwe klanten', van de sector Sociale Zaken onder
7