Kadernotitie vorming van Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) in Leeuwarden blijvende gemeentelijke verantwoordelijkheid te huisvesten op locatie van het arbeidsbureau aan de Tesselschadestraat. Tussen de sector Sociale Zaken en het onderdeel basisdienstverlening van het RBA bestaat thans reeds een uitvoeringsovereenkomst om de werkzaamheden onderling goed af te stemmen. Deze uitvoeringsovereenkomst kan als basis dienen voor de uitwerking van werkprocessen op de locatie. In een projectorganisatie met de samenwerkende partners kan uitvoering gegeven worden aan de vorming van een CWI èn een bedrijfsverzamelgebouw voor werk en inkomen per 2001. Financiën en informatie- en communicatietechnologie (ICT) In principe is bedrijfsvoering van een deel van de sector Sociale Zaken op een andere locatie budgettair neutraal. Alleen de projectorganisatie, de verhuizing, aanleg infrastructuur e.d. brengen extra kosten met zich mee. Van het Ministerie is een beschikking ontvangen dat voor de stimulering van de totstandkoming van een CWI in Leeuwarden een subsidie van f 480.288,- is vastgesteld. De kosten van het eerder genoemde haalbaarheidsonderzoek naar 16 CWI's in Friesland, geraamd op f25.000,-, worden ten laste van dit subsidie gebracht. Frictiekosten kunnen eveneens ten laste van de stimuleringsbijdrage worden gebracht. Vooralsnog kan er van worden uitgegaan dat het restant van deze rijksbijdrage toereikend is om de frictiekosten te dekken van alle deelnemers aan het CWI Leeuwarden. Op termijn zijn besparingen denkbaar. Het rijk heeft deze reeds ingeboekt door uitname uit het gemeentefonds van f200.000,-. Deze taakstelling zal eerst dienen te worden gerealiseerd. Besparingen zijn vooral mogelijk door ICT-toepassingen. Hier is echter nog een lange weg te gaan. In opdracht van het rijk wordt een communicatiesysteem ontworpen tussen de verschillende softwaresystemen van de CWI-deelnemers. Dit Cliënt-Volg-Communicatie-Stelsel (CVCS) is nog in ontwikkeling en slechts zeer ten dele operationeel. Vooralsnog moet daar geen efficiëntiewinst van verwacht wordt. Het ligt eerder in de lijn der verwachting dat nog geruime tijd de verschillende systemen naast elkaar gebruikt dienen te worden en onderlinge communicatie op ouderwetse wijze blijft verlopen. Per deelnemer spelen verschillende ICT-ontwikkelingen. De sector sociale zaken is bezig met de aanbestedingsprocedure voor de aanschaf van een moderner systeem in de loop van 2001. De arbeidsvoorzieningsorganisatie heeft de invoering van een nieuw systeem uitgesteld. De 5 UVI's werken met verschillende systemen en zullen in het kader van de vorming van het UWV een nieuw traject in moeten. Het is daarom realistisch vooralsnog niet uit te gaan van besparingen bij de inrichting van het bedrijfsverzamelgebouw werk en inkomen. De operationele experimentele CWI's hebben tot nu toe ook geen besparing opgeleverd. In dit licht is de realisatie van de door het rijk opgelegde taakstelling al meer dan uitdagend. 8 Kadernotitie vorming van Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) in Leeuwarden 4. RESUMÉ Binnen de thans vastgestelde kaders opteert de gemeente Leeuwarden op grond van overwegingen van effectiviteit, efficiëntere en optimale dienstverlening op termijn voor de inrichting van een bedrijfsverzamelgebouw voor werk en inkomen waarin de volledige dienstverleningsketen op deze terreinen wordt aangeboden. Als eerste stap daartoe wordt per 2001 met de samenwerkingspartijen een CWI ingericht en de vaststelling van het recht op bijstand c.a. uitgevoerd op locatie CWI. Gemeente Leeuwarden, mei 2000.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 375