1.3 Projectorganisatie en werkwijze Voor de planmatige aanpak van het verzelfstandigings- en fusieproces is een project groep ingesteld en een projectleider aangesteld. De projectleider trekt het ambtelijke gemeentelijke traject tot verzelfstandiging van het Princessehof en fusie van het Prin- cessehof met het Fries Museum en leidt de interne ambtelijke projectgroepbestaande uit medewerkers van het Princessehof, de sectoren P&O Welzijn, middelen Welzijn, Samenlevingszaken en Cultuur Welzijn, een medewerker van de concernstaf, een lid van de Onderdeelcommissie en een lid van de Ondernemingsraad. De projectleider wordt aangestuurd door de directeur dienst Welzijn. Waar wenselijk schakelt de ambte lijke projectgroep ook medewerkers van andere afdelingen in. Externe begeleiding is verleend door Deloitte Touche in de vorm van deelname aan de projectgroep en inbreng van specifieke expertise op juridisch gebied. Het bestuurlijk overleg over de fusie vindt plaats in het Bestuurlijk Platform. De pro jectleider draagt de ambtelijke verantwoordelijkheid voor de voorbereidingen op de fusiebesprekingen in het Platform. Het Bestuurlijk Platform is geformeerd uit vertegen woordigers van beide musea. Van de zijde van het Fries Museum zijn dat drie leden van het Stichtingsbestuur. Van de zijde van het Museum het Princessehof zijn dat de porte feuillehouders Cultuur en Personeel en Organisatie en de gemeentesecretaris. Het voor zitterschap van het Platform berust bij de wethouder van Cultuur, de projectleider fun geert als secretaris van het Platform De gemeentelijke vertegenwoordigers in het Be stuurlijk Platform dragen er zorg voor dat informatie, voorstellen, besluiten en discus siepunten tussentijds worden voorbesproken in en gerapporteerd aan het college van B&W en desgewenst ook in de commissie Princessehof en de commissie Welzijn. De projectleider heeft gedurende het traject enkele malen een informatiebijeenkomst belegd voor het personeel van het Princessehof. 1.4 Opbouw en uitgangspunten beslisdocument Op 8 december 1998 heeft het College het document "Rapportage en Stappenplan Fusie Princessehof en Fries Museum" vastgesteld. Dit document heeft gefungeerd als leidraad bij de fusiebesprekingen met het Fries Museum. Op basis van de in voornoemd document opgenomen actiepunten in het kader van de definitieve besluitvorming omtrent fusie is het voorliggende beslisdocument opgesteld. In dit beslisdocument wordt volstaan met hoofdzaken en datgene wat expliciet bestuur lijke aandacht vraagt. In het beslisdocument wordt alleen daar op de situatie bij het Fries Museum ingegaan wanneer dat relevant is voor de besluitvorming in de raad. 4 2. HUIDIGE SITUATIE 2.1. Structuur Museum het Princessehof Het Princessehof is momenteel een gemeentelijk museum. Het rijk is de grootste subsi- diënt, maar het personeel is grotendeels in gemeentedienst, het museum is gehuisvest in gemeentelijke gebouwen en de museumorganisatie maakt deel uit van het ambtelijk apparaat, namelijk van de dienst Welzijn, sector Samenlevingszaken en Cultuur (SaCu). De algemene leiding van het Princessehof geschiedt onder directe verantwoordelijkheid van de sectormanager SaCu en de gemeentelijke financiële bijdrage aan het museum maakt deel uit van de begroting van de dienst Welzijn/sector SaCu. In bestuurlijk, orga nisatorisch en financieel opzicht is sprake van een sterke inbedding en verwevenheid van de museale organisatie in de gemeentelijke organisatie. In de nota "Rapportage en Stappenplan fusie Princessehof en Fries Museum" heeft het College aangegeven dat de Pier Pandercollectie, de Pier Pandertempel en het Pier Pan dermuseum horen bij het Princessehof en in de toekomst deel uit dienen te maken van de nieuwe museale combinatie. De gebouwen waarin de Pier Pandercollectie is opge steld, zijn gemeentelijk eigendom. De Pandercollectie wordt door het Princessehof beheerd. Het Princessehof draagt zorg voor de openstelling van museum en tempel. 2.2. Werkzaamheden Museum het Princessehof De werkzaamheden in het Museum het Princessehof vinden plaats op basis van het vigerende beleidsplan. Op dit moment is dat nog het beleidsplan Princessehof 1997 - 2000. In december 1999 heeft de gemeenteraad het beleidsplan Princessehof 2001 - 2004 vastgesteld, waarna het met een subsidieaanvraag naar het ministerie van OC&W is gezonden met het verzoek om een structurele verhoging van de rijkssubsidie met f 175.000,- per jaar vanaf 2001 ten behoeve van exposities en publiciteit. Daarnaast is gevraagd om een eenmalig subsidie van f 442.000,- voor de realisering van het studie depot in de voormalige stadhouderlijke stallen. In 1997 heeft het College het Actieplan Pier Pander vastgesteld voor de restauratie van de panden (fase 1), de restauratie van de collectie (fase 2) en de openstelling en promo tie (fase 3). Fase 1 is afgerond. De voorbereidingen voor de uitvoering van fase 2 zijn in een vergevorderd stadium. Deze fase zal naar verwachting dit jaar van start gaan en in 2003 kunnen worden afgerond. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 382