6.2. Het Stedelijk Actieprogramma Werklozen
6.2.1.1* Lijn: sluitende aanpak
6.2.2. 2* Lijn: reïntegratie- en activering
Het Stedelijk Actieprogramma Werklozen richt zich op de reïntegratie en activering
van werkloos werkzoekenden, alsmede de activering van niet-werkzoekenden als
middel ter overbrugging van de achterstand van de gemeente Leeuwarden. Het
Stedelijk Actieprogramma Werklozen zal langs vier lijnen worden uitgevoerd. Deze
vier lijnen worden hieronder uiteengezet.
De gemeente Leeuwarden heeft te maken met een jaarlijkse instroom van circa 650
werkloos werkzoekenden. Van deze werklozen bevinden zich circa 450 in de fasen
2, 3 en 4 Met de huidige achterstand van de gemeente Leeuwarden op de provincie
en de rest van Nederland zijn de reguliere inspanningen ontoereikend om deze
achterstand weg te werken. Daarom gaan de projectpartners in het kader van de
sluitende aanpak in totaal circa 2000 trajecten inzetten in de periode 2000-2006 om
iedere ingestroomde werkloos werkzoekende van een traject te kunnen voorzien.
Doelstelling van deze additionele inspanning is het voorkomen (preventieve aanpak)
dat werkzoekenden langdurig werkloos worden en tevens het bekorten van de duur
van uitkeringsafhankelijkheid. Concreet betekent dit dat de projectpartners zich ten
doel hebben gesteld, iedereen die langdurig werkloos dreigt te worden, binnen een
jaar aan werk, werkervaring of scholing te helpen. Het gaat er om werklozen sneller
te activeren op de arbeidsmarkt. Het aanbod aan de werklozen (o.a. scholing en
werkervaring) dient gebaseerd te zijn op de vraag van de arbeidsmarkt Daarbij zal
een verband worden gelegd met werkgelegenheids- en scholingsbeleid van de
sociale partners op sector- en bedrijfsniveau.
De additionele inspanningen zijn gericht op alle sectoren waarbij een aantal
sectoren, zoals de financiële en service sector, de agri-nutri services, het MERA-
cluster en de industriële sector, speciale aandacht krijgen
Onderzoek wijst uit dat bijvoorbeeld de realisatie van de Stichting ICT-Center
Leeuwarden zal leiden tot een nieuwe werkgelegenheid van 100 tot 200
arbeidsplaatsen4 Ten behoeve van het ICT-Center zullen daarom trajecten voor
werkloos werkzoekenden worden opgezet Wanneer blijkt dat andere, dan de
hierboven genoemde, sectoren zich sneller ontwikkelen qua werkgelegenheidsgroei
zal aan deze sectoren voorrang worden gegeven
Om daadwerkelijk succesvolle projecten te kunnen ontwikkelen is commitment van
het bedrijfsleven een voorwaarde Daarom moeten projecten ook worden ontwikkeld
in aansluiting op reeds gemaakte afspraken met sociale partners in het kader van de
CAO's. Gekozen zou moeten worden voor een praktische en werkbare vorm om
werkgevers en vakorganisaties te betrekken bij dit project. Instrumenten zijn
bijvoorbeeld het organiseren van voorlichtingsbijeenkomsten, het uitvoeren van een
inventarisatie bij het bedrijfsleven inzake de behoefte aan arbeidskrachten, een
nieuwsbrief inzake de voortgang van het project en het betrekken van de sociale
4 A. Algera (ed), Stichting ICT-Center Leeuwarden i.o., in: Bijlage 2 bij Collegenota ICT
Center ter bespreking op 21-9-1999 (Leeuwarden 1999) 18
28
partners/O&O-fondsen bij de coördinatiegroep van het WGO. Vanuit de
coördinatiegroep worden initiatieven genomen om de sociale partners/O&O-fondsen
te betrekken bij de ontwikkeling en uitvoering van de projecten.
Op jaarbasis kunnen vanuit het reguliere budget voor de sluitende aanpak circa 170
trajecten worden gefinancierd. Vanwege het feit dat er in de periode 2000-2006 naar
verwachting circa 2000 werkloos werkzoekenden zullen instromen zal een forse
additionele inspanning moeten worden geleverd. Voor de periode 2000-2006
moeten in totaal circa 2000 trajecten worden ontwikkeld voor en aangeboden aan
nieuw ingestroomde werkloos werkzoekenden (met name fase 2, 3 en 4).
De totale kosten voor dit project bedragen fl. 24.000.000,- Dit bedrag is gebaseerd
op een gemiddelde trajectprijs van circa fl. 12.000,- voor 2000 personen. In deze
trajectprijs zijn inbegrepen de externe traject-, begeleidings-, organisatie-,
personeels-, overhead-, en scholingskosten
De kosten zullen worden gefinancierd door de gemeente Leeuwarden, UVI's en de
sociale partners. De kosten voor de reguliere activiteiten worden gefinancierd vanuit
de reguliere budgetten. Ten behoeve van de adequate uitvoering van de additionele
inspanningen zal een extra bijdrage vanuit de Structuurfondsen en andere
beschikbare fondsen in Noord-Nederland worden gevraagd van circa
45 van de kosten in casu fl. 10.800.000,-.
Van het totale werklozenbestand in de gemeente Leeuwarden zijn circa 2600
personen ingedeeld in de doelgroep fase 4 (zittende bestand). Fase 4 wordt
gekenmerkt door personen die (voorlopig) nog met of met meer geschikt zijn om te
worden toegeleid naar de reguliere arbeidsmarkt. Deze groep is aangewezen op
(een lang traject richting) gesubsidieerde arbeid, zorg of sociale activering. In fase 4
bevinden zich werklozen met de minst goede arbeidsmarktperspectieven Personen
met een laag opleidingsniveau domineren, evenals personen die al langdurig staan
ingeschreven. Naar verwachting doet de groei van de werkgelegenheid in de
gemeente Leeuwarden zich de komende jaren vooral op mbo-mveau voor De
meeste fase 4 werklozen zullen dus met op eigen kracht kunnen profiteren van een
gunstige werkgelegenheidsontwikkeling. De projectpartners zullen zich daarom extra
moeten inspannen om de arbeidsmarktperspectieven van de fase 4 werklozen te
verbeteren
De reintegratietrajecten die voor de fase 4 doelgroep worden opgezet zijn complexer
en intensiever dan de nu bekende arbeidsmarkt-activeringstrajecten. Door de
aanwezigheid van meerdere problemen bij de doelgroep zal in veel gevallen een
combinatie van hulp en activering worden geboden. Gelet op de problematiek van
de langdurige werkloosheid is een experimentele aanpak noodzakelijk. Het
bestaande instrumentarium is met toereikend om het grote aantal fase 4 werklozen
in de gemeente Leeuwarden weg te werken
29