6.2. Het Stedelijk Actieprogramma Werklozen 6.2.1.1* Lijn: sluitende aanpak 6.2.2. 2* Lijn: reïntegratie- en activering Het Stedelijk Actieprogramma Werklozen richt zich op de reïntegratie en activering van werkloos werkzoekenden, alsmede de activering van niet-werkzoekenden als middel ter overbrugging van de achterstand van de gemeente Leeuwarden. Het Stedelijk Actieprogramma Werklozen zal langs vier lijnen worden uitgevoerd. Deze vier lijnen worden hieronder uiteengezet. De gemeente Leeuwarden heeft te maken met een jaarlijkse instroom van circa 650 werkloos werkzoekenden. Van deze werklozen bevinden zich circa 450 in de fasen 2, 3 en 4 Met de huidige achterstand van de gemeente Leeuwarden op de provincie en de rest van Nederland zijn de reguliere inspanningen ontoereikend om deze achterstand weg te werken. Daarom gaan de projectpartners in het kader van de sluitende aanpak in totaal circa 2000 trajecten inzetten in de periode 2000-2006 om iedere ingestroomde werkloos werkzoekende van een traject te kunnen voorzien. Doelstelling van deze additionele inspanning is het voorkomen (preventieve aanpak) dat werkzoekenden langdurig werkloos worden en tevens het bekorten van de duur van uitkeringsafhankelijkheid. Concreet betekent dit dat de projectpartners zich ten doel hebben gesteld, iedereen die langdurig werkloos dreigt te worden, binnen een jaar aan werk, werkervaring of scholing te helpen. Het gaat er om werklozen sneller te activeren op de arbeidsmarkt. Het aanbod aan de werklozen (o.a. scholing en werkervaring) dient gebaseerd te zijn op de vraag van de arbeidsmarkt Daarbij zal een verband worden gelegd met werkgelegenheids- en scholingsbeleid van de sociale partners op sector- en bedrijfsniveau. De additionele inspanningen zijn gericht op alle sectoren waarbij een aantal sectoren, zoals de financiële en service sector, de agri-nutri services, het MERA- cluster en de industriële sector, speciale aandacht krijgen Onderzoek wijst uit dat bijvoorbeeld de realisatie van de Stichting ICT-Center Leeuwarden zal leiden tot een nieuwe werkgelegenheid van 100 tot 200 arbeidsplaatsen4 Ten behoeve van het ICT-Center zullen daarom trajecten voor werkloos werkzoekenden worden opgezet Wanneer blijkt dat andere, dan de hierboven genoemde, sectoren zich sneller ontwikkelen qua werkgelegenheidsgroei zal aan deze sectoren voorrang worden gegeven Om daadwerkelijk succesvolle projecten te kunnen ontwikkelen is commitment van het bedrijfsleven een voorwaarde Daarom moeten projecten ook worden ontwikkeld in aansluiting op reeds gemaakte afspraken met sociale partners in het kader van de CAO's. Gekozen zou moeten worden voor een praktische en werkbare vorm om werkgevers en vakorganisaties te betrekken bij dit project. Instrumenten zijn bijvoorbeeld het organiseren van voorlichtingsbijeenkomsten, het uitvoeren van een inventarisatie bij het bedrijfsleven inzake de behoefte aan arbeidskrachten, een nieuwsbrief inzake de voortgang van het project en het betrekken van de sociale 4 A. Algera (ed), Stichting ICT-Center Leeuwarden i.o., in: Bijlage 2 bij Collegenota ICT Center ter bespreking op 21-9-1999 (Leeuwarden 1999) 18 28 partners/O&O-fondsen bij de coördinatiegroep van het WGO. Vanuit de coördinatiegroep worden initiatieven genomen om de sociale partners/O&O-fondsen te betrekken bij de ontwikkeling en uitvoering van de projecten. Op jaarbasis kunnen vanuit het reguliere budget voor de sluitende aanpak circa 170 trajecten worden gefinancierd. Vanwege het feit dat er in de periode 2000-2006 naar verwachting circa 2000 werkloos werkzoekenden zullen instromen zal een forse additionele inspanning moeten worden geleverd. Voor de periode 2000-2006 moeten in totaal circa 2000 trajecten worden ontwikkeld voor en aangeboden aan nieuw ingestroomde werkloos werkzoekenden (met name fase 2, 3 en 4). De totale kosten voor dit project bedragen fl. 24.000.000,- Dit bedrag is gebaseerd op een gemiddelde trajectprijs van circa fl. 12.000,- voor 2000 personen. In deze trajectprijs zijn inbegrepen de externe traject-, begeleidings-, organisatie-, personeels-, overhead-, en scholingskosten De kosten zullen worden gefinancierd door de gemeente Leeuwarden, UVI's en de sociale partners. De kosten voor de reguliere activiteiten worden gefinancierd vanuit de reguliere budgetten. Ten behoeve van de adequate uitvoering van de additionele inspanningen zal een extra bijdrage vanuit de Structuurfondsen en andere beschikbare fondsen in Noord-Nederland worden gevraagd van circa 45 van de kosten in casu fl. 10.800.000,-. Van het totale werklozenbestand in de gemeente Leeuwarden zijn circa 2600 personen ingedeeld in de doelgroep fase 4 (zittende bestand). Fase 4 wordt gekenmerkt door personen die (voorlopig) nog met of met meer geschikt zijn om te worden toegeleid naar de reguliere arbeidsmarkt. Deze groep is aangewezen op (een lang traject richting) gesubsidieerde arbeid, zorg of sociale activering. In fase 4 bevinden zich werklozen met de minst goede arbeidsmarktperspectieven Personen met een laag opleidingsniveau domineren, evenals personen die al langdurig staan ingeschreven. Naar verwachting doet de groei van de werkgelegenheid in de gemeente Leeuwarden zich de komende jaren vooral op mbo-mveau voor De meeste fase 4 werklozen zullen dus met op eigen kracht kunnen profiteren van een gunstige werkgelegenheidsontwikkeling. De projectpartners zullen zich daarom extra moeten inspannen om de arbeidsmarktperspectieven van de fase 4 werklozen te verbeteren De reintegratietrajecten die voor de fase 4 doelgroep worden opgezet zijn complexer en intensiever dan de nu bekende arbeidsmarkt-activeringstrajecten. Door de aanwezigheid van meerdere problemen bij de doelgroep zal in veel gevallen een combinatie van hulp en activering worden geboden. Gelet op de problematiek van de langdurige werkloosheid is een experimentele aanpak noodzakelijk. Het bestaande instrumentarium is met toereikend om het grote aantal fase 4 werklozen in de gemeente Leeuwarden weg te werken 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 39