6.2.4. 4* Lijn: mobilisering stille reserve Experimenten voor fase 4 werklozen kunnen bestaan uit onderzoeks- en de zogenaamde participatieprojecten op individueel niveau. In overleg met de fase 4 werkloze worden zijn of haar mogelijkheden en belemmeringen om betaalde arbeid te verrichten of anderszins maatschappelijk actief te worden in kaart gebracht. Op basis hiervan wordt een trajectplan ontwikkeld. Bij het volgen van het traject krijgt de fase 4 werkloze een intensieve begeleiding aangeboden. De experimentele projecten vormen de basis voor de ontwikkeling van nieuwe trajectconcepten die modulair en flexibel zijn opgezet. Het betreft derhalve maatwerktrajecten die zijn gekoppeld aan de vraag vanuit de markt. Van de 2600 fase 4 werklozen in het zittende bestand krijgen circa 1200 werkloos werkzoekenden een reïntegratieaanbod in de periode 2000-2006. Daarvan zal naar verwachting 25 worden toegeleid naar regulier werk. Momenteel kunnen op basis van de reguliere inspanning 100 trajecten per jaar worden aangeboden. Voor de maatwerktrajecten in de periode 2000-2006 zullen de projectpartners dus een forse additionele inspanning moeten leveren. De kosten van dit project bedragen fl. 12 000.000,-. Dit bedrag is gebaseerd op een gemiddelde trajectprijs een bedrag van fl. 10.000,- voor 1200 trajecten. In deze trajectprijs zijn inbegrepen de (externe) traject-, begeleidings-, personeels-, ontwikkelings-, organisatie- en overheadkosten. De kosten zullen worden gefinancierd door de gemeente Leeuwarden (o.a. fonds Scholing en Activering) en de UVI's De kosten voor de reguliere activiteiten worden gefinancierd vanuit de reguliere budgetten. Ten behoeve van de adequate uitvoering van de additionele inspanningen zal een extra bijdrage vanuit de Structuurfondsen en andere beschikbare fondsen in Noord-Nederland worden gevraagd van circa 45 van de projectkosten in casu fl. 5 400 000,-. 6.2.3. 3* Lijn: uitstroombevordering gesubsidieerde arbeid Het aantal gesubsidieerde arbeidsplaatsen (WSW en WIW) in de gemeente Leeuwarden is relatief hoog Gezien de krapte op de arbeidsmarkt en de economische groei zouden de WIW en de WSW een aanzienlijke uitstroom te zien moeten geven Aangezien dit niet het geval is gaan de projectpartners een extra inspanning leveren om de uitstroom vanuit de gesubsidieerde arbeidsplaatsen naar een reguliere baan te bevorderen. Integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt wordt vaak belemmerd doordat de gevraagde en de aangeboden kwaliteiten met passen Aanbodversterking is met voldoende om de match tussen vraag en aanbod tot stand te brengen. De projectpartners gaan zich daarom meer richten op het veranderen van werkprocessen (op de werkplek) in de bedrijven en instellingen, zodat op die manier mogelijkheden worden gecreëerd voor mensen die een afstand tot de reguliere functie hebben (bijvoorbeeld taakaanpassing. functiesplitsing etc De WIW- en SW-bedrijven moeten hun knowhow op dit terrein verder ontwikkelen en inzetten in de sfeer van bednjfsadviezen (additioneel product). 30 Extra middelen worden gevraagd voor de bevordering van de uitstroom uit gesubsidieerde arbeid door de ontwikkeling van de betreffende organisaties naar doorstroomorganisaties, gespecialiseerd in reïntegratie Onderdeel daarvan is het adviseren van werkgevers over het aanpassen van de werkprocessen (op de werkplek) aan de arbeidsmogelijkheden van werkzoekenden. Van het aantal WSW- ers en WlW-ers kan naar schatting 15% naar een reguliere baan worden toegeleid. Eind 1999 bestaat het werklozenbestand uit 520 WlW-ers en 540 WSW-ers. De projectpartners zullen een extra inspanning leveren om in totaal circa 80 personen per jaar uit gesubsidieerd werk te laten uitstromen. In de periode 2000-2006 zullen naar verwachting circa 380 personen uit de WIW en WSW bestanden worden toegeleid naar een reguliere baan. De kosten van dit project bedragen fl. 5.700.000,-. Dit bedrag is gebaseerd op een gemiddelde trajectprijs van fl. 15.000,- voor 380 trajecten. In deze trajectprijs zijn inbegrepen de (externe) traject-, begeleidings-, personeels-, ontwikkelings-, organisatie- en overheadkosten. De kosten zullen worden gedragen door de gemeente Leeuwarden (o.a. prestatie- of inkoopbudget, fonds Scholing en Activering, inzet van WIW gelden) en inzet van WSW gelden De kosten voor de reguliere activiteiten worden gefinancierd vanuit de reguliere budgetten Ten behoeve van de adequate uitvoering van de additionele inspanningen zal een extra bijdrage vanuit de Structuurfondsen en andere beschikbare fondsen in Noord-Nederland worden gevraagd van circa 45 van de kosten in casu fl. 2.565.000,-. De groeiende werkgelegenheid en de steeds krapper wordende arbeidsmarkt nopen tot het bedenken van alternatieve oplossingen die het hoofd kunnen bieden aan het werkgelegenheidsprobleem. Naast de reïntegratie en activering van werkloos werkzoekenden gaan de projectpartners zich daarom tevens richten op de mobilisering van de stille reserve i.e. met-werkzoekenden. De stille reserve wordt niet tot de beroepsbevolking gerekend De Leeuwarder beroepsbevolking bestaat uit alle personen in de leeftijd tussen 15 en 65 jaar, die werken of zouden willen werken, voor minimaal 12 uur per week. Niet-werkzoekenden zijn binnen het kader van de WGO, personen die in potentie kunnen werken, maar die met als werkzoekend staan ingeschreven Naar schatting is een aanzienlijk deel van de met-werkzoekenden in Leeuwarden zeer geschikt voor deelname aan het arbeidsproces In dit kader kan bijvoorbeeld worden gedacht aan personen die niet expliciet op zoek zijn naar werk, omdat zij zich door uiteenlopende redenen niet genoodzaakt voelen om te werken. Teneinde de doelgroep van niet-werkzoekenden te activeren zullen de projectpartners onderzoek doen naar de wijze waarop de doelgroep het beste kan worden benaderd en hoe je de doelgroep kan interesseren voor een participatie op de arbeidsmarkt Tevens zal kennis moeten worden vergaard over de randvoorwaarden waaraan moet worden voldaan om de drempel van participatie 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 40