6.2.4. 4* Lijn: mobilisering stille reserve
Experimenten voor fase 4 werklozen kunnen bestaan uit onderzoeks- en de
zogenaamde participatieprojecten op individueel niveau. In overleg met de fase 4
werkloze worden zijn of haar mogelijkheden en belemmeringen om betaalde arbeid
te verrichten of anderszins maatschappelijk actief te worden in kaart gebracht. Op
basis hiervan wordt een trajectplan ontwikkeld. Bij het volgen van het traject krijgt de
fase 4 werkloze een intensieve begeleiding aangeboden. De experimentele
projecten vormen de basis voor de ontwikkeling van nieuwe trajectconcepten die
modulair en flexibel zijn opgezet. Het betreft derhalve maatwerktrajecten die zijn
gekoppeld aan de vraag vanuit de markt.
Van de 2600 fase 4 werklozen in het zittende bestand krijgen circa 1200 werkloos
werkzoekenden een reïntegratieaanbod in de periode 2000-2006.
Daarvan zal naar verwachting 25 worden toegeleid naar regulier werk. Momenteel
kunnen op basis van de reguliere inspanning 100 trajecten per jaar worden
aangeboden. Voor de maatwerktrajecten in de periode 2000-2006 zullen de
projectpartners dus een forse additionele inspanning moeten leveren.
De kosten van dit project bedragen fl. 12 000.000,-. Dit bedrag is gebaseerd op een
gemiddelde trajectprijs een bedrag van fl. 10.000,- voor 1200 trajecten.
In deze trajectprijs zijn inbegrepen de (externe) traject-, begeleidings-, personeels-,
ontwikkelings-, organisatie- en overheadkosten.
De kosten zullen worden gefinancierd door de gemeente Leeuwarden (o.a. fonds
Scholing en Activering) en de UVI's De kosten voor de reguliere activiteiten worden
gefinancierd vanuit de reguliere budgetten. Ten behoeve van de adequate uitvoering
van de additionele inspanningen zal een extra bijdrage vanuit de Structuurfondsen
en andere beschikbare fondsen in Noord-Nederland worden gevraagd van circa 45
van de projectkosten in casu fl. 5 400 000,-.
6.2.3. 3* Lijn: uitstroombevordering gesubsidieerde arbeid
Het aantal gesubsidieerde arbeidsplaatsen (WSW en WIW) in de gemeente
Leeuwarden is relatief hoog Gezien de krapte op de arbeidsmarkt en de
economische groei zouden de WIW en de WSW een aanzienlijke uitstroom te zien
moeten geven Aangezien dit niet het geval is gaan de projectpartners een extra
inspanning leveren om de uitstroom vanuit de gesubsidieerde arbeidsplaatsen naar
een reguliere baan te bevorderen.
Integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt wordt vaak belemmerd
doordat de gevraagde en de aangeboden kwaliteiten met passen
Aanbodversterking is met voldoende om de match tussen vraag en aanbod tot stand
te brengen. De projectpartners gaan zich daarom meer richten op het veranderen
van werkprocessen (op de werkplek) in de bedrijven en instellingen, zodat op die
manier mogelijkheden worden gecreëerd voor mensen die een afstand tot de
reguliere functie hebben (bijvoorbeeld taakaanpassing. functiesplitsing etc De
WIW- en SW-bedrijven moeten hun knowhow op dit terrein verder ontwikkelen en
inzetten in de sfeer van bednjfsadviezen (additioneel product).
30
Extra middelen worden gevraagd voor de bevordering van de uitstroom uit
gesubsidieerde arbeid door de ontwikkeling van de betreffende organisaties naar
doorstroomorganisaties, gespecialiseerd in reïntegratie Onderdeel daarvan is het
adviseren van werkgevers over het aanpassen van de werkprocessen (op de
werkplek) aan de arbeidsmogelijkheden van werkzoekenden. Van het aantal WSW-
ers en WlW-ers kan naar schatting 15% naar een reguliere baan worden toegeleid.
Eind 1999 bestaat het werklozenbestand uit 520 WlW-ers en 540 WSW-ers. De
projectpartners zullen een extra inspanning leveren om in totaal circa 80 personen
per jaar uit gesubsidieerd werk te laten uitstromen. In de periode 2000-2006 zullen
naar verwachting circa 380 personen uit de WIW en WSW bestanden worden
toegeleid naar een reguliere baan.
De kosten van dit project bedragen fl. 5.700.000,-. Dit bedrag is gebaseerd op een
gemiddelde trajectprijs van fl. 15.000,- voor 380 trajecten.
In deze trajectprijs zijn inbegrepen de (externe) traject-, begeleidings-, personeels-,
ontwikkelings-, organisatie- en overheadkosten.
De kosten zullen worden gedragen door de gemeente Leeuwarden (o.a. prestatie- of
inkoopbudget, fonds Scholing en Activering, inzet van WIW gelden) en inzet van
WSW gelden De kosten voor de reguliere activiteiten worden gefinancierd vanuit de
reguliere budgetten Ten behoeve van de adequate uitvoering van de additionele
inspanningen zal een extra bijdrage vanuit de Structuurfondsen en andere
beschikbare fondsen in Noord-Nederland worden gevraagd van circa 45 van de
kosten in casu fl. 2.565.000,-.
De groeiende werkgelegenheid en de steeds krapper wordende arbeidsmarkt nopen
tot het bedenken van alternatieve oplossingen die het hoofd kunnen bieden aan het
werkgelegenheidsprobleem. Naast de reïntegratie en activering van werkloos
werkzoekenden gaan de projectpartners zich daarom tevens richten op de
mobilisering van de stille reserve i.e. met-werkzoekenden. De stille reserve wordt
niet tot de beroepsbevolking gerekend De Leeuwarder beroepsbevolking bestaat uit
alle personen in de leeftijd tussen 15 en 65 jaar, die werken of zouden willen
werken, voor minimaal 12 uur per week. Niet-werkzoekenden zijn binnen het kader
van de WGO, personen die in potentie kunnen werken, maar die met als
werkzoekend staan ingeschreven
Naar schatting is een aanzienlijk deel van de met-werkzoekenden in Leeuwarden
zeer geschikt voor deelname aan het arbeidsproces In dit kader kan bijvoorbeeld
worden gedacht aan personen die niet expliciet op zoek zijn naar werk, omdat zij
zich door uiteenlopende redenen niet genoodzaakt voelen om te werken.
Teneinde de doelgroep van niet-werkzoekenden te activeren zullen de
projectpartners onderzoek doen naar de wijze waarop de doelgroep het beste kan
worden benaderd en hoe je de doelgroep kan interesseren voor een participatie op
de arbeidsmarkt Tevens zal kennis moeten worden vergaard over de
randvoorwaarden waaraan moet worden voldaan om de drempel van participatie
31