van niet-werkzoekenden te verlagen of zelfs geheel weg te nemen. Vervolgens kunnen experimentele projecten worden ontwikkeld die beogen de integratiemogelijkheden van de doelgroep op de arbeidsmarkt te vergroten. Hierbij kan het scholen van de doelgroep op het terrein waar de inzet kan plaatsvinden een belangrijk aspect zijn. Voor de ontwikkeling en uitvoering van dit project zullen twee personen worden aangesteld. Een experimenteel project kan bijvoorbeeld gericht zijn op het bieden van een oplossing voor het tekort aan kinderopvang De vraag naar kinderopvang neemt met de groei van de economie en de krappe arbeidsmarkt exponentieel toe De participatie van ouders van jonge kinderen wordt vaak geremd door het tekort aan mogelijkheden voor kinderopvang. Doordat kinderopvang in beperkte mate aanwezig is (en waar aanwezig vaak als te duur wordt ervaren) is een van de ouders van jonge kinderen vaak gedwongen om thuis te blijven en voor een aantal jaren niet aan het arbeidsproces deel te nemen. Een mogelijkheid om deze drempel voor arbeidsmarktparticipatie te verlagen of weg te nemen is het ontwikkelen en starten van experimentele scholings- en werkgelegenheidsprojecten als bijvoorbeeld 'Leidster aan Huis' Een dergelijk project zou kunnen voorzien in een nieuwe flexibelere vorm van kinderopvang die, naast het creëren van werkgelegenheid voor herintreedsters, bovendien een obstakel voor arbeidsmarktparticipatie wegneemt. De projectpartners zien in de activering van de niet-werkzoekenden in Leeuwarden een oplossing voor de steeds krapper worden arbeidsmarkt. Een van de terreinen waar de doelgroep kan worden ingezet is de snel groeiende callcenter en ICT-sector in Leeuwarden. De parttime contracten in deze sectoren zijn over het algemeen zo flexibel dat deze perfect op de behoefte van de werknemers kunnen worden afgestemd. De groeiende callcentermarkt in Leeuwarden biedt dan ook goede mogelijkheden om de doelgroep bij het arbeidsproces te betrekken. Bij benadering blijken met name herintreedsters belangstelling te hebben bij een parttime functie in een callcenter. De callcenterbranche geniet bij de doelgroep echter nog geen grote bekendheid als potentiële werkgever. Geraamd wordt dat de bevolking en de beroepsbevolking zal doorgroeien naar respectievelijk 90 339 en 41.100 in de periode tot 2006. Van de totale Leeuwarder bevolking kan circa 17.000 met-werkzoekenden op grond van hun leeftijd tot de beroepsbevolking worden gerekend, maar behoren ze om uiteenlopende redenen (nog) met tot de beroepsbevolking. Naar schatting kunnen uit deze doelgroep circa 60 mensen op jaarbasis worden toegeleid naar de arbeidsmarkt (360 personen in de periode 2000-2006). De kosten van dit project bedragen fl. 3 750 000,-. Dit bedrag is gebaseerd op de loon-, overhead-, facilitaire kosten voor de twee aan te trekken medewerkers, pr- en communicatiekosten en de trajectkosten voor 360 personen (360 fl. 5000,-). De kosten zullen worden gefinancierd door de gemeente Leeuwarden, de Provincie Fryslèn en het bedrijfsleven. De totale kosten voor het Stedelijk Actieprogramma Werklozen bedragen 32 fl. 45.450.000,-. Dit bedrag wordt gefinancierd uit diverse budgetten en fondsen van de gemeente Leeuwarden, de UVI's, de WSW en het bedrijfsleven. De kosten voor de reguliere activiteiten worden gefinancierd vanuit de reguliere budgetten. Voor de additionele inspanningen zal een extra bijdrage vanuit de Structuurfondsen en andere beschikbare fondsen in Noord Nederland worden gevraagd van ruim 18 miljoen. 6.3. Het Stedelijk Scholingsprogramma Werkenden 6.3.1. Inleiding Binnen de WGO wordt in de periode 2000-2006 het Stedelijk Scholingsprogramma Werkenden ontwikkeld en uitgevoerd. De projectpartners hebben ervoor gekozen om binnen een aantal prioritaire sectoren extra te investeren in het versterken en het behoud van de werkgelegenheid en kennisontwikkeling De prioritaire sectoren zijn de financiële en service sector, de agri-nutri services, het MERA-cluster en de industriële sector in Leeuwarden. Ten behoeve van deze sectoren worden met name instrumenten als om-, her- en bijscholingstrajecten ingezet. Voor de scholing van werkenden zal optimaal gebruik worden gemaakt van de opleidingsinfrastructuur in Leeuwarden Voor een periode van twee jaar is gekozen voor de scholing van werkenden binnen deze prioritaire sectoren. Daarbinnen wordt prioriteit gegeven aan de scholing in de financiële en service sector. Hieronder vallen de deelsectoren overheidsdiensten, onderwijs- en zorginstellingen, bank- en verzekeringswezen, back offices callcenters en de ICT-sector De scholingsimpuls heeft voor 50 betrekking op deze sectoren Na twee jaar zal, op basis van actuele ontwikkelingen en voortschrijdende kennis en inzichten, opnieuw een keuze worden gemaakt ten aanzien van prioritaire sectoren (herprogtammering). Opgemerkt dient te worden dat echter geen enkele sector zal worden uitgesloten bij de bovengenoemde aanpak. Hoewel extra aandacht zal worden besteed aan de genoemde prioritaire sectoren, kunnen tevens scholingsprojecten voor bijvoorbeeld de toeristische, horecasector en detailhandel worden opgezet en uitgevoerd. 6.3.2. Koppeling met nationale en Europese prioriteiten De uitgangspunten, doelstellingen en doelgroepen van de WGO. onderdeel Stedelijk Scholingsprogramma Werkenden, zijn gekoppeld aan het Nationaal Actieplan Werkgelegenheid en het nieuwe doelstelling 3 programma van het Europees Sociaal Fonds. Tevens wordt met de WGO aansluiting gezocht bij de beleidsuitgangspunten en doelstellingen van het nieuwe Communautaire Initiatief EQUAL (projecten ten behoeve van asielzoekers). Al deze drie programma's zijn onder meer gericht op scholing van werkenden en het verbeteren van nieuwe systemen en methoden van leren voor werkenden De scholing van werkenden is gericht op het voorkomen van voortijdige uitstoot uit het arbeidsproces vanwege het ontbreken van de juiste kennis en vaardigheden. 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 41