van niet-werkzoekenden te verlagen of zelfs geheel weg te nemen. Vervolgens
kunnen experimentele projecten worden ontwikkeld die beogen de
integratiemogelijkheden van de doelgroep op de arbeidsmarkt te vergroten. Hierbij
kan het scholen van de doelgroep op het terrein waar de inzet kan plaatsvinden een
belangrijk aspect zijn. Voor de ontwikkeling en uitvoering van dit project zullen twee
personen worden aangesteld.
Een experimenteel project kan bijvoorbeeld gericht zijn op het bieden van een
oplossing voor het tekort aan kinderopvang De vraag naar kinderopvang neemt met
de groei van de economie en de krappe arbeidsmarkt exponentieel toe De
participatie van ouders van jonge kinderen wordt vaak geremd door het tekort aan
mogelijkheden voor kinderopvang. Doordat kinderopvang in beperkte mate
aanwezig is (en waar aanwezig vaak als te duur wordt ervaren) is een van de ouders
van jonge kinderen vaak gedwongen om thuis te blijven en voor een aantal jaren niet
aan het arbeidsproces deel te nemen. Een mogelijkheid om deze drempel voor
arbeidsmarktparticipatie te verlagen of weg te nemen is het ontwikkelen en starten
van experimentele scholings- en werkgelegenheidsprojecten als bijvoorbeeld
'Leidster aan Huis' Een dergelijk project zou kunnen voorzien in een nieuwe
flexibelere vorm van kinderopvang die, naast het creëren van werkgelegenheid voor
herintreedsters, bovendien een obstakel voor arbeidsmarktparticipatie wegneemt.
De projectpartners zien in de activering van de niet-werkzoekenden in Leeuwarden
een oplossing voor de steeds krapper worden arbeidsmarkt. Een van de terreinen
waar de doelgroep kan worden ingezet is de snel groeiende callcenter en ICT-sector
in Leeuwarden. De parttime contracten in deze sectoren zijn over het algemeen zo
flexibel dat deze perfect op de behoefte van de werknemers kunnen worden
afgestemd. De groeiende callcentermarkt in Leeuwarden biedt dan ook goede
mogelijkheden om de doelgroep bij het arbeidsproces te betrekken. Bij benadering
blijken met name herintreedsters belangstelling te hebben bij een parttime functie in
een callcenter. De callcenterbranche geniet bij de doelgroep echter nog geen grote
bekendheid als potentiële werkgever.
Geraamd wordt dat de bevolking en de beroepsbevolking zal doorgroeien naar
respectievelijk 90 339 en 41.100 in de periode tot 2006. Van de totale Leeuwarder
bevolking kan circa 17.000 met-werkzoekenden op grond van hun leeftijd tot de
beroepsbevolking worden gerekend, maar behoren ze om uiteenlopende redenen
(nog) met tot de beroepsbevolking. Naar schatting kunnen uit deze doelgroep circa
60 mensen op jaarbasis worden toegeleid naar de arbeidsmarkt (360 personen in de
periode 2000-2006).
De kosten van dit project bedragen fl. 3 750 000,-. Dit bedrag is gebaseerd op de
loon-, overhead-, facilitaire kosten voor de twee aan te trekken medewerkers, pr- en
communicatiekosten en de trajectkosten voor 360 personen (360
fl. 5000,-).
De kosten zullen worden gefinancierd door de gemeente Leeuwarden, de Provincie
Fryslèn en het bedrijfsleven.
De totale kosten voor het Stedelijk Actieprogramma Werklozen bedragen
32
fl. 45.450.000,-. Dit bedrag wordt gefinancierd uit diverse budgetten en fondsen van
de gemeente Leeuwarden, de UVI's, de WSW en het bedrijfsleven. De kosten voor
de reguliere activiteiten worden gefinancierd vanuit de reguliere budgetten. Voor de
additionele inspanningen zal een extra bijdrage vanuit de Structuurfondsen en
andere beschikbare fondsen in Noord Nederland worden gevraagd van ruim 18
miljoen.
6.3. Het Stedelijk Scholingsprogramma Werkenden
6.3.1. Inleiding
Binnen de WGO wordt in de periode 2000-2006 het Stedelijk Scholingsprogramma
Werkenden ontwikkeld en uitgevoerd. De projectpartners hebben ervoor gekozen
om binnen een aantal prioritaire sectoren extra te investeren in het versterken en het
behoud van de werkgelegenheid en kennisontwikkeling De prioritaire sectoren zijn
de financiële en service sector, de agri-nutri services, het MERA-cluster en de
industriële sector in Leeuwarden. Ten behoeve van deze sectoren worden met name
instrumenten als om-, her- en bijscholingstrajecten ingezet.
Voor de scholing van werkenden zal optimaal gebruik worden gemaakt van de
opleidingsinfrastructuur in Leeuwarden
Voor een periode van twee jaar is gekozen voor de scholing van werkenden binnen
deze prioritaire sectoren. Daarbinnen wordt prioriteit gegeven aan de scholing in de
financiële en service sector. Hieronder vallen de deelsectoren overheidsdiensten,
onderwijs- en zorginstellingen, bank- en verzekeringswezen, back offices
callcenters en de ICT-sector De scholingsimpuls heeft voor 50 betrekking op
deze sectoren Na twee jaar zal, op basis van actuele ontwikkelingen en
voortschrijdende kennis en inzichten, opnieuw een keuze worden gemaakt ten
aanzien van prioritaire sectoren (herprogtammering).
Opgemerkt dient te worden dat echter geen enkele sector zal worden uitgesloten bij
de bovengenoemde aanpak. Hoewel extra aandacht zal worden besteed aan de
genoemde prioritaire sectoren, kunnen tevens scholingsprojecten voor bijvoorbeeld
de toeristische, horecasector en detailhandel worden opgezet en uitgevoerd.
6.3.2. Koppeling met nationale en Europese prioriteiten
De uitgangspunten, doelstellingen en doelgroepen van de WGO. onderdeel Stedelijk
Scholingsprogramma Werkenden, zijn gekoppeld aan het Nationaal Actieplan
Werkgelegenheid en het nieuwe doelstelling 3 programma van het Europees Sociaal
Fonds. Tevens wordt met de WGO aansluiting gezocht bij de beleidsuitgangspunten
en doelstellingen van het nieuwe Communautaire Initiatief EQUAL (projecten ten
behoeve van asielzoekers). Al deze drie programma's zijn onder meer gericht op
scholing van werkenden en het verbeteren van nieuwe systemen en methoden van
leren voor werkenden De scholing van werkenden is gericht op het voorkomen van
voortijdige uitstoot uit het arbeidsproces vanwege het ontbreken van de juiste kennis
en vaardigheden.
33