Blad 2 II Bodemtaken Gemeenten voeren op dit moment reeds een groot aantal bodemtaken uit. In de privaatrechtelijke sfeer vindt bodemonderzoek en sanering plaats in het kader van bijvoorbeeld grondtransacties en civieltechnische werkzaamheden. Al jarenlang voeren gemeenten daarnaast taken en bevoegdheden ten aanzien van de bodemkwaliteit uit in de publiekrechtelijke sfeer. Het daarbij om onder meer: de Wet milieubeheer (vastleggen nulsituatie op bedrijfsterreinen en bodemsanering van gevallen ontstaan na 1987 de Woningwet (bodemtoets bouwvergunningen) de Wet op de ruimtelijke ordening (bestemmingsplannen, bestemmingswijzigingen) Ook op grond van de Wet bodembescherming waren al een aantal taken aan de gemeente toebedeeld. Voorbeelden zijn het melden van onderzoeksgevallen en participatie in projectgroepen die onderzoek en sanering begeleiden. Met de inwerkingtreding van het Bouwstoffenbesluit is daar in 1999 ook het toezicht op grondstromen (en andere bouwstoffen) bijgekomen. In financiële zin leveren gemeenten ook hun aandeel. Voor zogenoemde vangnetgevallen, waarin de overheid bodemonderzoek en sanering financiert, betaalt Leeuwarden binnen het huidige stelsel van de Wet bodembescherming een drempelbijdrage van f 100.000,- per geval en 7.5% van de meerkosten. De regierol met de daarbij behorende formele verantwoordelijkheid is echter toebedeeld aan de provincies en later ook de vier grote steden. Programmering van onderzoek en sanering vindt daar nu nog plaats. Het verlenen van beschikkingen omtrent de ernst en urgentie van een geval van ernstige bodemverontreiniging en het goedkeuren van saneringsplannen eveneens. III Beleidsvernieuwing Reeds begin jaren negentig is geconstateerd dat de bodemsaneringsoperatie niet naar wens verliep. 'Saneren zonder stagneren'het eindrapport van de Commissie Welschen die de problematiek als eerste onder loep nam vormde al in 1993 de start van een beleidsvernieuwings- operatie (BEVER)In 1997 is een kabinetsstandpunt over de vernieuwing van het bodemsaneringsbeleid verschenen. Momenteel wordt volop gewerkt aan de beoogde vernieuwing langs drie hoofdlijnen: het bereiken van kostenbesparingen door functiegericht en kosteneffectief saneren; het vergroten van het aandeel private investeringen door in te spelen op de markt- ondernemersdynamiek; het vergroten van de slagvaardigheid van de overheid. Blad 3 Inmiddels is een groot scala aan instrumenten ontwikkeld en in ontwikkeling om deze doelen te verwezenlijken. IV Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) Op grond van de Wet op de Stedelijke Vernieuwing (WSV) hebben rechtstreekse gemeenten een centrale sturende rol toebedeeld gekregen. Deze verantwoordelijkheid heeft ook betrekking op de uitvoering van de bodemsanering in het stedelijk gebied. Binnen dat beleidsveld berusten echter nog steeds taken en alle bevoegdheden bij de provincie. De gemeenteraad van Leeuwarden heeft op 10 april jongstleden ingestemd met de herziene ISV-bodemmodule (Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing). Dit onderdeel van het MeerjarenOntwikkelingsProgramma (MOP) omvat een ambitieus bodemonderzoeks- en saneringsprogramma. Deze module is ingediend bij de minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid. Voor de periode tot 2005 is bijna 8 miljoen gulden aangevraagd. Naast dit overheidsgefinancier- de segment zal het grootste deel van de totale investering voor bodemsanering door marktpartijen opgebracht moeten worden V Overdracht van taken en bevoegdheden Reeds bij taken op grond van bijvoorbeeld de Woningwet en de Wet Milieubeheer was het in de praktijk duidelijk dat het schaalniveau van de provincie lang niet altijd het juiste was. Met de verzwaring van het gemeentelijk takenpakket op grond van de WSV en het ISV is een heroverweging van de overige taken en een heroriëntatie op bevoegdheden aan de orde. Ten aanzien van de overdracht van taken en bevoegdheden heeft Leeuwarden altijd op het principiële standpunt gestaan dat taken slechts dan worden overgenomen wanneer de daarbij behorende bevoegdheden, met financiële compensatie, onverkort mee overgedragen worden. Al in de eerste versie van de bodemmodule is de koppeling tussen de taakverzwaring en de noodzaak tot overdracht van de bijbehorende bevoegdheden gemaakt. Toen nog in negatieve zin; er is in eerste instantie gekozen voor een bescheiden financiële claim en een groeimodel omdat Leeuwarden niet over de mogelijkheid van de noodzakelijke bevoegdheden beschikte. In de meer ambitieuze herziene ISV-bodemmodule is reeds geconcludeerd dat 'de overname van het bevoegd gezag een onlosmakelijk en integraal onderdeel vormt van het ingeslagen ISV-traject'Dit omwille van de eenduidigheid, slagvaardigheid en de transparantie. In financiële zin is de landelijke opdracht een multiplier van 4. Dit betekent dat de bijdrage van het Rijk gemiddeld

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 440