Blad 6 In de voorbereiding tot de implementatie kunnen een aantal fasen worden onderscheiden: een initiatieffase resulterend in een bestuurlijk voornemen en een projectplan; een definitiefase waarin door een interne en externe analyse de organisatorische, financiële en personele consequenties uiteindelijk in een programma van eisen worden verwoord; een ontwerpfase - daarin worden met het Rijk en de provincie afspraken gemaakt over de (gefaseerde) overdracht en financiële vergoedingen en worden de interne en administratieve organisatie verder uitgewerkt Het tussenresultaat is een organisatieformatieplan. In dat stadium zullen wij u nader informeren. werkwijze Een interne en externe werkgroep worden belast met de inbreng van informatie en de voorbereiding van de afstemming met de provincie respectievelijk het afstemmen van de relevante onderwerpen en het voorbereiden van besluitvorming en feitelijke overdracht. Uit ambtelijk vooroverleg met de provincie Fryslan is gebleken dat er bereidheid bestaat tot participatie. Voorts zal een stuurgroep in het leven worden geroepen. Het voorzitterschap van de werkgroepen, het secretariaat, het uitwerken van gegevens en de coördinatie zullen worden verzorgd door een extern bureau. Vanwege de complexheid is de inbreng van hun expertise van belang, een externe partij waarborgt tevens de neutraliteit in een mogelijke belangentegenstelling tussen de betrokken partijen. Ook wordt zo voorkomen dat lopende gemeentelijke werkzaamheden, zoals het uitvoeren van de bodemmodule en de beleidsimplementatie actief bodembeheer, worden doorkruist. De kosten zijn geraamd op f 75.000,- en worden gedekt uit het bodemsaneringsprogramma 2000. De verwachte doorlooptijd bedraagt 5 tot 6 maanden. Na afronding van deze fasen vindt bestuurlijke terugkoppeling plaats. implementatie Na het eerder beschreven voorbereidingstraject, inclusief besluitvorming, komen uiteraard achtereenvolgens nog de volgende fasen aan de orde: een bedrijfsplan (inrichting organisatie, implementatie afspraken, vertaalslag in de gemeentelijk begroting); de operationele fase (start feitelijke werkzaamheden binnen de nieuwe setting) en een evaluatie (met vervolgens eventuele organisatorische aanpassingen of financiële bijstelling) Blad 7 VII Voorstel Alles afwegend zijn wij van oordeel dat er op voorhand voldoende argumenten zijn te kiezen voor het verkrijgen van de bevoegd gezag status Wet Bodembescherming en daarmee het overnemen van taken en bevoegdheden van de provincie Fryslan. Wij stellen u dan ook voor ons op 20 juni jl. voorlopig ingenomen standpunt te onderschrijven en daartoe over te gaan overeenkomstig het bijgevoegde concept raadsbesluit Leeuwarden, 31 augustus 2000 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester, mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 442