door middel van bedrijfsbezoeken. Tevens kan door middel van de bedrijfsbezoeken
het potentiële aanbod in kaart worden gebracht van met werkloosheid bedreigde
werknemers. Daarnaast moet de samenwerking met uitzendbureaus in dit kader
worden onderzocht.
Eventueel kunnen landelijk trends en modellen worden vertaald naar de stad
Leeuwarden. Het risico van de laatste werkwijze is dat er een te globaal beeld
ontstaat.
Op basis van de gegevens uit de monitor kan het arbeidsaanbod toegeleid worden
naar de vacatures op korte of langere termijn door activering en opleiding. In de
monitor moeten in ieder geval gegevens beschikbaar komen over:
De arbeidsvraag.
opleidingsniveau
beroep
sector
Het arbeidsaanbod:
opleidingsniveau
uitgeoefend beroep
sector
In de monitor wordt dus statistisch materiaal gepresenteerd op het terrein van
werkgelegenheid, werkloosheid en de ontwikkeling van vraag en aanbod op de
arbeidsmarkt in Leeuwarden.
Gezien het feit dat de monitor een momentopname en een benadering van de
werkelijkheid is, is een continu meetproces noodzakelijk. De monitor moet dan ook
met enige regelmaat worden samengesteld. Het bijeenbrengen van de gegevens is
voor de projectpartners van belang, omdat het de samenhang zichtbaar maakt
tussen beleidssectoren en de mogelijke verbanden laat zien. Daarnaast is het ook
van belang om te weten of de maatregelen, die worden genomen om mensen via
scholings- of werkervaringstrajecten betere kansen bieden op de arbeidsmarkt,
succes hebben en of er groepen zijn die meer of minder van deze maatregelen
profiteren. Op die manier kunnen beleidsconclusies worden getrokken die voor
beleidsontwikkeling relevant zijn.
Van de projectpartners is Arbeidsvoorziening de enige partij die actuele gegevens
kan aanleveren over de arbeidsvraag. Bedacht moet worden dat Arbeidsvoorziening
slechts dat deel van de vacatures kent waarvoor zij worden ingeschakeld door
werkgevers (ca. 50 De andere helft wordt langs andere kanalen vervuld. Ten
aanzien van informatie over het arbeidsaanbod kunnen zowel de gemeente als
Arbeidsvoorziening gegevens leveren Er ontbreken echter nog een aantal
essentiële gegevens om adequaat te kunnen bepalen in hoeverre het aanbod qua
kenmerken aansluit bij de openstaande vacatures Er zijn dus extra gegevens nodig.
Met de dreiging van het toenemend tekort op de arbeidsmarkt, kan de omvangrijke
arbeidsreserve ook een mogelijkheid bieden voor economische ontwikkeling. In dit
kader is het van belang de samenstelling van het arbeidsreservoir te kennen. De
38
arbeidsmarktmonitor werkt dan ook ondersteunend in het acquisitiebeleid naar
bestaande bedrijven in Leeuwarden en naar nieuw te vestigen bedrijven. De
arbeidsmarktmonitor geeft immers inzicht in het aanwezige geschoold aanbod en
potentieel. Dit arbeidsreservoir kan in de strijd worden geworpen om bedrijven te
trekken.
De arbeidsmarktmonitor kan tevens worden gezien als een basisonderdeel voor de
opzet van projecten ten behoeve van het Actieprogramma Scholing Werklozen.
De gemeente Leeuwarden brengt op dit moment reeds een monitor uit op het terrein
van het activeringsbeleid. Deze monitor zal worden uitgebreid met de benodigde
informatie inzake de werkgelegenheid (vacatures, analyse van de kwantiteit en
kwaliteit van het arbeidsaanbod en de arbeidsvraag). Het onderzoeksteam
arbeidsmarktmonitor Leeuwarden zal zich arbeidsmarktbreed oriënteren. Speciale
aandacht zal daarbij uitgaan naar de groeisectoren, waaronder de financiële en
service sector, agri-nutri services, het MERA-cluster en de industriële sector. In dit
kader kan een ICT Arbeidsmarktmonitor worden ontwikkeld. Hierbij zou het dan
gaan om het opsporen van potenties en ontwikkelingen, het in kaart brengen en
analyseren van de vraag en het aanbod binnen de ICT sector en zakelijke
dienstverlening Hoewel extra aandacht zal worden besteed aan de hierboven
genoemde groeisectoren kan te allen tijde voorrang worden gegeven aan andere
sectoren zich snel ontwikkelen qua werkgelegenheidsgroei. Voor elke relevante
sector in de markt kan een dergelijk monitoring-instrument worden ontwikkeld.
Voor het verzamelen van de benodigde informatie zal nieuwe deskundigheid moeten
worden aangetrokken, zowel voor het uitvoeren van het onderzoek en het
analyseren van het beschikbare onderzoeksmateriaal, als voor het vertalen van de
onderzoeksgegevens in praktische beleidsvoorstellen. Voor specifieke
onderzoeksgegevens (bijvoorbeeld sectorgewijs) en informatievoorziening zal waar
nodig specifieke deskundigheid worden ingehuurd.
De kosten van de arbeidsmarktmonitor bedragen fl. 1.050.000,- voor een periode
van zes jaar. Hieronder vallen onder meer de kosten van een senior
onderzoeker/beleidsmedewerker, facilitaire ondersteuning, pr communicatie en
eventuele externe ondersteuning voor onderzoek en organisatie.
De kosten voor de reguliere activiteiten worden gefinancierd vanuit de reguliere
budgetten. Ten behoeve van de adequate uitvoering van de additionele
inspanningen zal een extra bijdrage vanuit de Structuurfondsen en andere
beschikbare fondsen in Noord-Nederland worden gevraagd
Financiering:
Gemeente Leeuwarden:
Provincie Fryslën:
Arbeidsvoorziening Noord Nederland:
Structuurfondsen en overige fondsen Noord
Nederland:
fl. 192.500,-
fl. 192.500,-
fl. 192.500,-
fl. 472.500,-
(55
45
39