door middel van bedrijfsbezoeken. Tevens kan door middel van de bedrijfsbezoeken het potentiële aanbod in kaart worden gebracht van met werkloosheid bedreigde werknemers. Daarnaast moet de samenwerking met uitzendbureaus in dit kader worden onderzocht. Eventueel kunnen landelijk trends en modellen worden vertaald naar de stad Leeuwarden. Het risico van de laatste werkwijze is dat er een te globaal beeld ontstaat. Op basis van de gegevens uit de monitor kan het arbeidsaanbod toegeleid worden naar de vacatures op korte of langere termijn door activering en opleiding. In de monitor moeten in ieder geval gegevens beschikbaar komen over: De arbeidsvraag. opleidingsniveau beroep sector Het arbeidsaanbod: opleidingsniveau uitgeoefend beroep sector In de monitor wordt dus statistisch materiaal gepresenteerd op het terrein van werkgelegenheid, werkloosheid en de ontwikkeling van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt in Leeuwarden. Gezien het feit dat de monitor een momentopname en een benadering van de werkelijkheid is, is een continu meetproces noodzakelijk. De monitor moet dan ook met enige regelmaat worden samengesteld. Het bijeenbrengen van de gegevens is voor de projectpartners van belang, omdat het de samenhang zichtbaar maakt tussen beleidssectoren en de mogelijke verbanden laat zien. Daarnaast is het ook van belang om te weten of de maatregelen, die worden genomen om mensen via scholings- of werkervaringstrajecten betere kansen bieden op de arbeidsmarkt, succes hebben en of er groepen zijn die meer of minder van deze maatregelen profiteren. Op die manier kunnen beleidsconclusies worden getrokken die voor beleidsontwikkeling relevant zijn. Van de projectpartners is Arbeidsvoorziening de enige partij die actuele gegevens kan aanleveren over de arbeidsvraag. Bedacht moet worden dat Arbeidsvoorziening slechts dat deel van de vacatures kent waarvoor zij worden ingeschakeld door werkgevers (ca. 50 De andere helft wordt langs andere kanalen vervuld. Ten aanzien van informatie over het arbeidsaanbod kunnen zowel de gemeente als Arbeidsvoorziening gegevens leveren Er ontbreken echter nog een aantal essentiële gegevens om adequaat te kunnen bepalen in hoeverre het aanbod qua kenmerken aansluit bij de openstaande vacatures Er zijn dus extra gegevens nodig. Met de dreiging van het toenemend tekort op de arbeidsmarkt, kan de omvangrijke arbeidsreserve ook een mogelijkheid bieden voor economische ontwikkeling. In dit kader is het van belang de samenstelling van het arbeidsreservoir te kennen. De 38 arbeidsmarktmonitor werkt dan ook ondersteunend in het acquisitiebeleid naar bestaande bedrijven in Leeuwarden en naar nieuw te vestigen bedrijven. De arbeidsmarktmonitor geeft immers inzicht in het aanwezige geschoold aanbod en potentieel. Dit arbeidsreservoir kan in de strijd worden geworpen om bedrijven te trekken. De arbeidsmarktmonitor kan tevens worden gezien als een basisonderdeel voor de opzet van projecten ten behoeve van het Actieprogramma Scholing Werklozen. De gemeente Leeuwarden brengt op dit moment reeds een monitor uit op het terrein van het activeringsbeleid. Deze monitor zal worden uitgebreid met de benodigde informatie inzake de werkgelegenheid (vacatures, analyse van de kwantiteit en kwaliteit van het arbeidsaanbod en de arbeidsvraag). Het onderzoeksteam arbeidsmarktmonitor Leeuwarden zal zich arbeidsmarktbreed oriënteren. Speciale aandacht zal daarbij uitgaan naar de groeisectoren, waaronder de financiële en service sector, agri-nutri services, het MERA-cluster en de industriële sector. In dit kader kan een ICT Arbeidsmarktmonitor worden ontwikkeld. Hierbij zou het dan gaan om het opsporen van potenties en ontwikkelingen, het in kaart brengen en analyseren van de vraag en het aanbod binnen de ICT sector en zakelijke dienstverlening Hoewel extra aandacht zal worden besteed aan de hierboven genoemde groeisectoren kan te allen tijde voorrang worden gegeven aan andere sectoren zich snel ontwikkelen qua werkgelegenheidsgroei. Voor elke relevante sector in de markt kan een dergelijk monitoring-instrument worden ontwikkeld. Voor het verzamelen van de benodigde informatie zal nieuwe deskundigheid moeten worden aangetrokken, zowel voor het uitvoeren van het onderzoek en het analyseren van het beschikbare onderzoeksmateriaal, als voor het vertalen van de onderzoeksgegevens in praktische beleidsvoorstellen. Voor specifieke onderzoeksgegevens (bijvoorbeeld sectorgewijs) en informatievoorziening zal waar nodig specifieke deskundigheid worden ingehuurd. De kosten van de arbeidsmarktmonitor bedragen fl. 1.050.000,- voor een periode van zes jaar. Hieronder vallen onder meer de kosten van een senior onderzoeker/beleidsmedewerker, facilitaire ondersteuning, pr communicatie en eventuele externe ondersteuning voor onderzoek en organisatie. De kosten voor de reguliere activiteiten worden gefinancierd vanuit de reguliere budgetten. Ten behoeve van de adequate uitvoering van de additionele inspanningen zal een extra bijdrage vanuit de Structuurfondsen en andere beschikbare fondsen in Noord-Nederland worden gevraagd Financiering: Gemeente Leeuwarden: Provincie Fryslën: Arbeidsvoorziening Noord Nederland: Structuurfondsen en overige fondsen Noord Nederland: fl. 192.500,- fl. 192.500,- fl. 192.500,- fl. 472.500,- (55 45 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 44