Blad 4 degene die in grote lijnen bepaalt wat er aan de hand is en wat er moet gaan gebeuren. Zo'n werkwijze houdt een andere rol in voor de welzijnsinstellingen. Wat maatgevend wordt, is het 'product' en het vermogen om de door de politiek geformuleerde resultaten te kunnen behalen. Dit te bereiken resultaat wordt neergelegd in een contract, waarin de instelling de rol van opdrachtnemer aanvaardt. Instellingen nemen een klus aan waarvoor ze staan, en waarop ze worden afgerekend. De beroepskrachten van zo'n instelling zullen hun kwaliteiten en vaardigheden moeten ontplooien binnen de kaders die de instelling zich door dit contract gesteld heeft. Het betekent ook dat een langdurige relatie met één subsidiënt - meestal de gemeente - niet zonder meer vanzelfsprekend is, omdat door de marktwerking er andere instellingen op dit werkterrein actief zullen zijn. Omgekeerd geeft het de uitdaging om vanuit de eigen instelling nieuwe markten te verkennen en relaties aan te gaan met nieuwe opdrachtgevers, misschien zelfs buiten de eigen stad of regio. Lokaal sociaal beleid in ontwikkeling In het lokaal sociaal beleid willen we zoals gezegd de vraagkant centraal stellen. Daarbij beschouwt de gemeentelijke overheid het als haar kerntaak om maatschappelijke problemen te definiëren, vast te stellen op welke sociale noden als eerste wordt ingezet, en te bepalen welke politiek-maatschappelijke doelen moeten worden bereikt. Het betekent het begin van een proces van transformatie een ommekeer waarmee voorgoed afscheid wordt genomen van het verleden. In dit proces zullen de bestaande kaders van het sociale beleid opnieuw worden gedefinieerd en wel vanuit het enablingsperspectiefEen sleutelwoord dat dit tot uitdrukking brengt is "activering" De transformatie naar resultaatgericht werken, naar samenhangende trajecten en naar 'empowerment' van kwetsbare groepen houdt voor de welzijnsinstellingen in dat niet langer kan worden volstaan met het ieder voor zich definiëren van waar elk van de instellingen mee bezig wil zijn. Want de meest hardnekkige problemen zitten nou juist op het snijvlak van het bereik van al deze instellingen en vooral net daarbuiten. Doordat ieder zijn eigen werkterrein afbakent, los van een centrale regie, komt het maar al te vaak voor, dat werkgebieden niet op elkaar aansluiten en er achterpaden en brandgangen lopen door een grijs schemergebied waarvoor niemand zich werkelijk verantwoordelijk voelt. Instellingen moeten daarom veranderen in netwerkorganisaties die bij voortduring zicht houden op problemen en oplossingen, op medespelers en Blad 5 opdrachtgevers. Zij moeten al naar gelang de omstandigheden flexibel kunnen worden ingezet. Instellingen moeten het tot hun handelsmerk maken om dienstbaar te zijn aan het resultaat in plaats van aan de eigen identiteit in een samenhangende aanpak met andere professionele organisaties. Implementatie Met Lokaal sociaal beleid willen we deze invalshoek van individueel gericht maatwerk voor de volle breedte van het welzijnsterrein gaan doorvoeren. Bovendien zal het tot gevolg hebben dat scherper zal worden afgebakend welke activiteiten van instellingen worden ondergebracht in wat met 'achterstandsbestrijding' wordt aangeduid - de ketens die passend maatwerk leveren voor individuen die op achterstand staan of dreigen te raken - en wat tot het reguliere takenpakket van algemene instellingen hoort (basisvoorzieningen)Met andere woorden, er komt een nieuwe positionering van activiteiten in de sociale sector naar kernen (basisvoorzieningen) en ketens (achterstandbestrijding) De transformatie die ons voor ogen staat, betekent een kanteling in de verhoudingen tussen overheid en welzijnsinstellingen. Er doen zich nieuwe vraagstukken voor en er liggen kansen voor het welzijnswerk om deze op te lossen. Maar er zullen ook dingen niet meer gedaan worden. Ook dat zal een breuk met het verleden inhouden om prioriteiten te stellen op basis van het herschikken van middelen in plaats van nieuw geld voor nieuwe projecten. Samen met de instellingen slaat onze gemeente op deze manier een nieuwe richting in die de inzet van de ondersteunende sociale infrastructuur meer effectief, meetbaar en controleerbaar maakt. De structuur van de nieuwe aanpak hebben wij neergelegd in het document Maatwerk in Lokaal sociaal beleid in LeeuwardenDit laat zien dat we er vanuit de gemeente klaar voor zijn om tot een nadere uitwerking - samen met de instellingen - te komen. Daarvoor zullen gesprekken en onderhandelingen worden gevoerd die moeten uitmonden in nieuwe contracten die waar mogelijk al volgend jaar van kracht worden. Over de resultaten daarvan zal aan de hand van een Beslisdocument Contractering in de Commissie Welzijn worden gesproken. De financiële consequenties van het nieuwe Lokaal sociaal beleid zullen wij aan de raad voorleggen tijdens de behandeling van de Begroting 2001 in november Er zal best nog een tijd overheen gaan voor dit proces in- en extern is afgerond. Dat kan ook niet anders, want met de doelstelling vernieuwing van het welzijnsbeleid is de lat hoog gelegd. Het model dat nu wordt gepresenteerd geeft

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 476