Blad 2
omdat de kosten voor de inzameling voor rekening van de
gemeenten blijven.
In het papiervezelconvenant wordt gegarandeerd dat
gemeenten het oud papier voor minimaal 0 cent aan de poort
van de oud papierhandel kwijt kunnen, ook als de marktprijs
negatief is. Is er binnen de gemeente geen oud papier
handel aanwezig dan geldt volgens het convenant een
vergoeding van f 0,50 per ton/km tot de dichtstbijzijnde
papierhandel voor zover dit, vanaf de gemeentegrens, leidt
tot een negatieve opbrengst.
Het papiervezelconvenant is geldig tot 31 december 2001.
Daarna kan het convenant, op verzoek van de gemeente en met
instemming van de PRN (Stichting Papierrecycling Nederland)
en het Verwijderingsfonds (het fonds dat geld uitkeert bij
negatieve marktprijzen, in leven geroepen door de PRN), met
5 jaar worden verlengd.
Verplichtingen van het papiervezelconvenant
Besluit de gemeente om zich aan te sluiten bij het papier
vezelconvenant (dit is niet verplicht, maar sluit men zich
niet aan dan geldt de nul-cent-garantie ook nietdan zal
de gemeente aan een aantal verplichtingen moeten voldoen.
Zo zal de gemeente de inzameling van het oud papier moeten
intensiveren. Het doel is om in het jaar 2001, 85% van het
inzamelbare oud papier en karton in te zamelen. Van het
ingezamelde oud papier en karton moet weer 85% worden
herverwerkt
Verder dient de gemeente een aantal overeenkomsten te
ondertekenen. Dit zijn in ieder geval:
een leveringsovereenkomst, voor de levering van al het
huishoudelijk oud papier met één of meer bij de
stichting Papier Recycling Nederland (PRN de
papierbranche) aangesloten oud papierhandelaren,
een deelnemingsovereenkomst, waarin de gemeente zich
verplicht om al het door of namens haar gescheiden
ingezamelde oud papier en karton afkomstig van particu
liere huishoudens te leveren aan een of meer bij de
Stichting PRN aangesloten oud papierhandelaren. Deze
overeenkomst wordt door de gemeente en de oud papier
onderneming (en) met de stichting PRN gesloten.
Overigens moet bovenstaand doel (85% inzameling van oud
papier en 85% hergebruik hiervan) ook worden behaald als
het convenant niet wordt ondertekend. Deze verplichting
komt namelijk voort uit het GIHA (Gescheiden Inzameling
Huishoudelijk Afval)
Blad 3
Kwaliteitseisen
In het leveringscontract tussen de gemeente en de oud
papierhandelaar staan afspraken over de aan te leveren
hoeveelheid oud papier en de prijs. Ook worden er
kwaliteitseisen aan het papier gesteld.
In het convenant is vastgesteld dat het oud papier in elk
geval droog, schoon en scheurbaar moet zijn en niet meer
dan 10 gewichtsprocenten vervuiling mag bevatten. De totale
vervuiling van het oud papier en karton kan worden onder
verdeeld in producteigen en productvreemde vervuiling. De
kosten voor het scheiden en verwijderen van producteigen
vervuiling zijn voor rekening van de oud papierhandelaar.
De kosten die de oud papierhandelaar maakt voor het
verwijderen van productvreemde vervuiling zijn voor
rekening van de gemeente.
Als er meer dan 10% vervuiling in de partij zit mag de oud
papierhandelaar deze weigeren. Een dergelijke vervuiling
zal slechts in uitzonderlijke situaties voorkomen. Als een
partij wordt afgekeurd zal deze op een andere manier
verwerkt moeten worden.
KWDI-afval ("Bedrijfspapier")
Gemeenten hebben geen zorgplicht ten aanzien van bedrijfs
papier. Voor dit papier geldt geen nul-cent-garantie. Een
probleem hierbij is dat bedrijven vaak (illegaal) gebruik
maken van de inzamelstructuur voor huishoudelijk afval.
Gemeenten en oud papierhandelaren zullen moeten afspreken
op welke wijze wordt vastgesteld of er sprake is van
vermenging met KWDI-afval en hoe in dat geval de verreke
ning plaatsvindt. Verenigingen (;de inzamelaars) en
bedrijven zullen hierover nadrukkelijk geïnformeerd moeten
worden
Negatieve marktprijs en vergoedingen
Bij negatieve marktprijzen spelen een aantal geldstromen
een rol, namelijk:
1. De vergoedingen van de stichting PRN (uit Verwijde
ringsfonds) aan de gemeente.
2. Kosten voor het oud papier. Aan de poort van de oud
papierhandel dienen de marktprijzen te worden betaald.
3. Subsidie/vergoeding. Wanneer de marktprijs van het oud
papier daartoe aanleiding geeft ontvangen inzamelende
instanties een vergoeding of subsidie van de gemeente.
Als de marktprijs van oud papier te laag is om de kosten
van verwerking te betalen (inclusief transport van de
gemeentegrens naar de dichtstbijzijnde oud papieronder
neming) ontstaat er een zogenaamd ketendeficit. Is dit het
geval dan treedt het (door de papier- en kartonketen
opgerichte) verwijderingsfonds in werking. De gemeente