Blad 2 omdat de kosten voor de inzameling voor rekening van de gemeenten blijven. In het papiervezelconvenant wordt gegarandeerd dat gemeenten het oud papier voor minimaal 0 cent aan de poort van de oud papierhandel kwijt kunnen, ook als de marktprijs negatief is. Is er binnen de gemeente geen oud papier handel aanwezig dan geldt volgens het convenant een vergoeding van f 0,50 per ton/km tot de dichtstbijzijnde papierhandel voor zover dit, vanaf de gemeentegrens, leidt tot een negatieve opbrengst. Het papiervezelconvenant is geldig tot 31 december 2001. Daarna kan het convenant, op verzoek van de gemeente en met instemming van de PRN (Stichting Papierrecycling Nederland) en het Verwijderingsfonds (het fonds dat geld uitkeert bij negatieve marktprijzen, in leven geroepen door de PRN), met 5 jaar worden verlengd. Verplichtingen van het papiervezelconvenant Besluit de gemeente om zich aan te sluiten bij het papier vezelconvenant (dit is niet verplicht, maar sluit men zich niet aan dan geldt de nul-cent-garantie ook nietdan zal de gemeente aan een aantal verplichtingen moeten voldoen. Zo zal de gemeente de inzameling van het oud papier moeten intensiveren. Het doel is om in het jaar 2001, 85% van het inzamelbare oud papier en karton in te zamelen. Van het ingezamelde oud papier en karton moet weer 85% worden herverwerkt Verder dient de gemeente een aantal overeenkomsten te ondertekenen. Dit zijn in ieder geval: een leveringsovereenkomst, voor de levering van al het huishoudelijk oud papier met één of meer bij de stichting Papier Recycling Nederland (PRN de papierbranche) aangesloten oud papierhandelaren, een deelnemingsovereenkomst, waarin de gemeente zich verplicht om al het door of namens haar gescheiden ingezamelde oud papier en karton afkomstig van particu liere huishoudens te leveren aan een of meer bij de Stichting PRN aangesloten oud papierhandelaren. Deze overeenkomst wordt door de gemeente en de oud papier onderneming (en) met de stichting PRN gesloten. Overigens moet bovenstaand doel (85% inzameling van oud papier en 85% hergebruik hiervan) ook worden behaald als het convenant niet wordt ondertekend. Deze verplichting komt namelijk voort uit het GIHA (Gescheiden Inzameling Huishoudelijk Afval) Blad 3 Kwaliteitseisen In het leveringscontract tussen de gemeente en de oud papierhandelaar staan afspraken over de aan te leveren hoeveelheid oud papier en de prijs. Ook worden er kwaliteitseisen aan het papier gesteld. In het convenant is vastgesteld dat het oud papier in elk geval droog, schoon en scheurbaar moet zijn en niet meer dan 10 gewichtsprocenten vervuiling mag bevatten. De totale vervuiling van het oud papier en karton kan worden onder verdeeld in producteigen en productvreemde vervuiling. De kosten voor het scheiden en verwijderen van producteigen vervuiling zijn voor rekening van de oud papierhandelaar. De kosten die de oud papierhandelaar maakt voor het verwijderen van productvreemde vervuiling zijn voor rekening van de gemeente. Als er meer dan 10% vervuiling in de partij zit mag de oud papierhandelaar deze weigeren. Een dergelijke vervuiling zal slechts in uitzonderlijke situaties voorkomen. Als een partij wordt afgekeurd zal deze op een andere manier verwerkt moeten worden. KWDI-afval ("Bedrijfspapier") Gemeenten hebben geen zorgplicht ten aanzien van bedrijfs papier. Voor dit papier geldt geen nul-cent-garantie. Een probleem hierbij is dat bedrijven vaak (illegaal) gebruik maken van de inzamelstructuur voor huishoudelijk afval. Gemeenten en oud papierhandelaren zullen moeten afspreken op welke wijze wordt vastgesteld of er sprake is van vermenging met KWDI-afval en hoe in dat geval de verreke ning plaatsvindt. Verenigingen (;de inzamelaars) en bedrijven zullen hierover nadrukkelijk geïnformeerd moeten worden Negatieve marktprijs en vergoedingen Bij negatieve marktprijzen spelen een aantal geldstromen een rol, namelijk: 1. De vergoedingen van de stichting PRN (uit Verwijde ringsfonds) aan de gemeente. 2. Kosten voor het oud papier. Aan de poort van de oud papierhandel dienen de marktprijzen te worden betaald. 3. Subsidie/vergoeding. Wanneer de marktprijs van het oud papier daartoe aanleiding geeft ontvangen inzamelende instanties een vergoeding of subsidie van de gemeente. Als de marktprijs van oud papier te laag is om de kosten van verwerking te betalen (inclusief transport van de gemeentegrens naar de dichtstbijzijnde oud papieronder neming) ontstaat er een zogenaamd ketendeficit. Is dit het geval dan treedt het (door de papier- en kartonketen opgerichte) verwijderingsfonds in werking. De gemeente

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 490