Blad 8
Al met al moeten er bij deze constructie vier overeen
komsten worden ondertekend, namelijk:
De deelnemingsovereenkomst. Deze overeenkomst sluit
elke gemeente afzonderlijk met de PRN.
- De leveringsovereenkomst. Dit tekent elke gemeente
afzonderlijk met de oud papierhandel Leo Reitsma.
De mantelovereenkomst. Deze overeenkomst heeft
Afvalsturing gesloten met de oud papierhandelaar.
De dienstverleningsovereenkomst. Dit is een overeen
komst tussen de gemeente en Afvalsturing.
De gemeente blijft hierbij zelf verantwoordelijk voor het
behalen van de doelstellingen uit het convenant en het
GIHA. Beleidsmatige afwegingen en vergunningverlening
blijven een zaak van de gemeente.
De deelnemingsovereenkomst is gekoppeld aan het papier-
vezelconvenant en heeft een andere looptijd dan de andere
overeenkomsten. Dit verschil in looptijd zal geen negatieve
gevolgen hebben voor de gemeente. Redenen hiervoor zijn
dat
De productenverantwoordelijkheid zal blijven bestaan,
wat betekent dat het zeer waarschijnlijk is dat het
convenant en daarmee de deelnemingsovereenkomst zal
worden verlengd. De gemeente kan zich hier dan opnieuw
bij aansluiten.
De overige overeenkomsten, ook zonder papiervezel-
convenant, gunstige effecten hebben in verband met de
papierinzameling. Dit geldt vooral ten opzichte van de
huidige organisatie van de inzameling. Op dit moment
geldt er geen nulcentgarantie aan de poort van de oud
papierhandel. Bovendien zullen partijen papier ook
zonder overeenkomsten worden afgekeurd als ze te
vervuild zijn. Verder zullen de bijbehorende werkzaam
heden bij ondertekening tegen lagere kosten kunnen
worden uitgevoerd dan nu het geval isOok de bonus zal
dan blijven bestaan.
Fryslan Miljeu
Fryslan Miljeu heeft aangegeven geen bezwaar te hebben
tegen het feit dat de afhandeling van het oud papier aan
Afvalsturing wordt overgedragen (zie brief bijlage 1)
Fryslan Miljeu zal er dan ook geen bezwaar tegen hebben als
de taak die zij nu heeft (subsidieverstrekking aan
verenigingen) uit de prestatieovereenkomst wordt gehaald.
Op basis van deze toezeggingen is het mogelijk het papier-
vezelconvenant te ondertekenen.
Blad 9
Over het vervolgtraject is overlegd met Fryslan Miljeu. In
eerste instantie gaf Fryslan Miljeu schriftelijk aan graag
de vergunningverlening en de daarbij horende werkzaamheden
te willen verrichten. Tijdens het ambtelijk overleg van
18 april 2000 kwam Fryslan Miljeu hierop terug en gaf aan
er geen bezwaar tegen te hebben als de vergunningverlening
door de gemeente zelf geregeld wordt. Redenen om de
vergunningverlening en bijbehorende werkzaamheden niet door
Fryslan Miljeu te laten uitvoeren zijn dat:
Bedrijven geen vergunningen kunnen verlenen en er dus
contracten gesloten moeten worden met de verenigingen,
waardoor de verenigingen in feite "in dienst zijn" bij
Fryslan Miljeu.
Bedrijven, zoals Fryslan Miljeu, geen subsidie kunnen
krijgen voor het inzamelen van oud papier.
De taak om contracten (of vergunningen) af te sluiten
met verenigingen niet omschreven is in de prestatie
overeenkomst,
Er een ingewikkelde constructie ontstaat doordat
Afvalsturing de subsidie aan Fryslan Miljeu moet
uitbetalen, die de subsidie weer moet uitbetalen aan de
verenigingen,
De gemeente weinig invloed heeft op de situatie van de
oud papiermarkt en op de uitvoering van de oud papier
inzameling
Financiële consequenties
Als de gemeente deelneemt aan het convenant heeft de
gemeente de garantie dat zij haar papier altijd voor
minimaal 0 cent kwijt kan, aan de poort van de papier
handel. Negatieve prijzen zijn niet langer voor rekening
van de gemeente. Bovendien ontvangen gemeenten een
vergoeding voor vervoerskosten van f 0,50 per ton per km.
vanaf de gemeentegrens voor zover dit leidt tot een
negatieve prijs. Voor de gemeente heeft dit tot gevolg dat
er nooit meer dan een vastgesteld bedrag aan subsidie
(bijv. 10 cent per kg) hoeft uitgekeerd te worden.
In 1998 is er in de gemeente Leeuwarden 6 035 563 kg papier
ingezameld en er is een totaalbedrag van f 536.936,- aan
subsidie uitgekeerd, dit komt neer op een gemiddelde
subsidie van ongeveer 9 cent per kilo. Redenen waarom er
9 cent per kg is betaald zijn de papierprijs en de kosten
voor vervoer.
Bij ondertekening van het papiervezelconvenant krijgt de
gemeente bij negatieve prijzen een tegemoetkoming van PRN.
In geval van ketendeficit (en negatieve prijs vanaf de
grens) ontvangt de gemeente van PRN op grond van het
convenant f 0,50 per ton per km. Als Afvalsturing de
administratie afhandelt krijgt de gemeente bij een keten
deficit uitbetaald per ton en worden de kilometers buiten