Blad 8 Al met al moeten er bij deze constructie vier overeen komsten worden ondertekend, namelijk: De deelnemingsovereenkomst. Deze overeenkomst sluit elke gemeente afzonderlijk met de PRN. - De leveringsovereenkomst. Dit tekent elke gemeente afzonderlijk met de oud papierhandel Leo Reitsma. De mantelovereenkomst. Deze overeenkomst heeft Afvalsturing gesloten met de oud papierhandelaar. De dienstverleningsovereenkomst. Dit is een overeen komst tussen de gemeente en Afvalsturing. De gemeente blijft hierbij zelf verantwoordelijk voor het behalen van de doelstellingen uit het convenant en het GIHA. Beleidsmatige afwegingen en vergunningverlening blijven een zaak van de gemeente. De deelnemingsovereenkomst is gekoppeld aan het papier- vezelconvenant en heeft een andere looptijd dan de andere overeenkomsten. Dit verschil in looptijd zal geen negatieve gevolgen hebben voor de gemeente. Redenen hiervoor zijn dat De productenverantwoordelijkheid zal blijven bestaan, wat betekent dat het zeer waarschijnlijk is dat het convenant en daarmee de deelnemingsovereenkomst zal worden verlengd. De gemeente kan zich hier dan opnieuw bij aansluiten. De overige overeenkomsten, ook zonder papiervezel- convenant, gunstige effecten hebben in verband met de papierinzameling. Dit geldt vooral ten opzichte van de huidige organisatie van de inzameling. Op dit moment geldt er geen nulcentgarantie aan de poort van de oud papierhandel. Bovendien zullen partijen papier ook zonder overeenkomsten worden afgekeurd als ze te vervuild zijn. Verder zullen de bijbehorende werkzaam heden bij ondertekening tegen lagere kosten kunnen worden uitgevoerd dan nu het geval isOok de bonus zal dan blijven bestaan. Fryslan Miljeu Fryslan Miljeu heeft aangegeven geen bezwaar te hebben tegen het feit dat de afhandeling van het oud papier aan Afvalsturing wordt overgedragen (zie brief bijlage 1) Fryslan Miljeu zal er dan ook geen bezwaar tegen hebben als de taak die zij nu heeft (subsidieverstrekking aan verenigingen) uit de prestatieovereenkomst wordt gehaald. Op basis van deze toezeggingen is het mogelijk het papier- vezelconvenant te ondertekenen. Blad 9 Over het vervolgtraject is overlegd met Fryslan Miljeu. In eerste instantie gaf Fryslan Miljeu schriftelijk aan graag de vergunningverlening en de daarbij horende werkzaamheden te willen verrichten. Tijdens het ambtelijk overleg van 18 april 2000 kwam Fryslan Miljeu hierop terug en gaf aan er geen bezwaar tegen te hebben als de vergunningverlening door de gemeente zelf geregeld wordt. Redenen om de vergunningverlening en bijbehorende werkzaamheden niet door Fryslan Miljeu te laten uitvoeren zijn dat: Bedrijven geen vergunningen kunnen verlenen en er dus contracten gesloten moeten worden met de verenigingen, waardoor de verenigingen in feite "in dienst zijn" bij Fryslan Miljeu. Bedrijven, zoals Fryslan Miljeu, geen subsidie kunnen krijgen voor het inzamelen van oud papier. De taak om contracten (of vergunningen) af te sluiten met verenigingen niet omschreven is in de prestatie overeenkomst, Er een ingewikkelde constructie ontstaat doordat Afvalsturing de subsidie aan Fryslan Miljeu moet uitbetalen, die de subsidie weer moet uitbetalen aan de verenigingen, De gemeente weinig invloed heeft op de situatie van de oud papiermarkt en op de uitvoering van de oud papier inzameling Financiële consequenties Als de gemeente deelneemt aan het convenant heeft de gemeente de garantie dat zij haar papier altijd voor minimaal 0 cent kwijt kan, aan de poort van de papier handel. Negatieve prijzen zijn niet langer voor rekening van de gemeente. Bovendien ontvangen gemeenten een vergoeding voor vervoerskosten van f 0,50 per ton per km. vanaf de gemeentegrens voor zover dit leidt tot een negatieve prijs. Voor de gemeente heeft dit tot gevolg dat er nooit meer dan een vastgesteld bedrag aan subsidie (bijv. 10 cent per kg) hoeft uitgekeerd te worden. In 1998 is er in de gemeente Leeuwarden 6 035 563 kg papier ingezameld en er is een totaalbedrag van f 536.936,- aan subsidie uitgekeerd, dit komt neer op een gemiddelde subsidie van ongeveer 9 cent per kilo. Redenen waarom er 9 cent per kg is betaald zijn de papierprijs en de kosten voor vervoer. Bij ondertekening van het papiervezelconvenant krijgt de gemeente bij negatieve prijzen een tegemoetkoming van PRN. In geval van ketendeficit (en negatieve prijs vanaf de grens) ontvangt de gemeente van PRN op grond van het convenant f 0,50 per ton per km. Als Afvalsturing de administratie afhandelt krijgt de gemeente bij een keten deficit uitbetaald per ton en worden de kilometers buiten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 493