Blad 10 beschouwing gelaten. Het is nog onduidelijk hoe hoog de vergoeding zal zijn, omdat deze alleen wordt betaald bij negatieve prijzen. Afgesproken is dat Leo Reitsma zorgt dat er containers worden neergezet op een met de vereniging afgesproken plaats. De volle containers haalt Althuisius op en brengt ze naar de fabriek in Franeker. Hiervoor vroeg Leo Reitsma in 1998 2 cent per kg. In 2000 zal dit 3 cent per kg zijn. Voor het gebruik van kraakperswagen zal 6 cent per kg in rekening worden gebracht. Organisatie door de gemeente zelf Kiest de gemeente ervoor de organisatie van de oud papierinzameling zelf uit te voeren, dan zullen de administratieve lasten hoger zijn dan bij een andere organisatievorm. Er zal een extra kracht moeten worden aangetrokken om uitvoering te geven aan administratieve gevolgen van het convenant. Naar schatting is voor de uitvoering van de administratieve werkzaamheden en de subsidieverstrekking aan verenigingen een halve formatie plaats nodig. Dit kost ongeveer f 75.000,-. Bij deze constructie hoeft Fryslan Miljeu geen subsidie meer te verstrekken, waardoor de meerkosten voor deze constructie, ten opzichte van het huidige systeem ongeveer f 45.000,- bedragen. Ook geldt er bij dit systeem geen extra bonus. Organisatie door Afvalsturing De overdracht van administratieve taken van de gemeente naar Afvalsturing en de extra taken als gevolg van deelname aan de landelijke regeling vereisen het aantrekken van 1 fulltime administratief medewerker. Dit kost f 89.600,-. Doordat er bij deze constructie maar één administratieve kracht nodig is voor alle gemeenten zijn de kosten per gemeente laag. Op basis van 45.000 ton oud papier in totaal, komt dit neer op 0,2 cent per kg oud papier. Afvalsturing rekent 0,1 cent per kg (voor Leeuwarden totaal ca. f 6.000,-) voor de administratieve werkzaamheden en 0,1 cent per kg voor de subsidieverstrekking. In totaal 0,2 cent per kg (voor Leeuwarden komt dit neer op ca. f 1.2000,-). De administratieve werkzaamheden hoeven nu niet langer in de prestatieovereenkomst met Fryslan Miljeu opgenomen te worden. Hierdoor wordt f 30.000,- bespaard. Bij deze constructie krijgt de gemeente als extra taak om de contacten met de verenigingen te onderhouden. Aan de verenigingen zal moeten worden uitgelegd wat er gaat gebeuren en waarom. Ook zal de gemeente de verenigingen moeten stimuleren om mee te werken aan het behalen van de doelstellingen (de doelstellingen van het GIHA, maar ook om er zorg voor te dragen dat het oud papier niet te veel vervuild is). Voor de gemeente wordt het zo makkelijker om te voldoen aan de verplichtingen van het convenant. Blad 11 Hiervoor is een regelmatig contact met de verenigingen noodzakelijk. Voor het vervullen van deze functie is naar schatting 6 uur per week nodig (312 uur per jaar). Dit kost naar schatting f 41.000,- per jaar. Bovendien moet hierbij bedacht worden dat de transport kosten met 1 cent omhoog zijn gegaan. Om er voor te zorgen dat de verenigingen toch gemiddeld 7 cent per kg overhouden bij gebruik van containers, zodat verenigingen gemotiveerd blijven om het oud papier in te zamelen, zal de subsidie op het oud papier eveneens met 1 cent moeten worden verhoogd. De transportkosten bij gebruik van containers zijn vast gesteld op 3 cent per kg. Dit betekent dat de inkomsten van het oud papier zouden moeten worden aangevuld tot 10 cent per kg. Ervan uitgaande dat de gemeente 1 cent per kg extra betaalt betekent dit een kostenpost van f 60.000,-. Samengevat zijn de financiële consequenties van de organisatie door Afvalsturing: Bonus Werkzaamheden uit Prestatie overeenkomst met FM Administratief door Afvalsturing Contact verenigingen door gemeente Aanvulling subsidie Uitvoering convenant voordeel voordeel kosten kosten extra kosten extra kosten f 87.000,- - 30.000,- - 12.000,- - 41.000,- - 60.000,- - 4.000,- Totaal 0,- (budgettair neutraal) Hierbij komt een nog onbekend voordeel door de vergoeding van PRN voor het vervoer bij negatieve prijzen. De uitvoering van het convenant zal de nodige inspanningen vergen. Behalve het motiveren van verenigingen om de papierinzameling te intensiveren zullen de vergunningen moeten worden geactualiseerd, moet voorlichtingsmateriaal worden samengesteld voor de verenigingen, enz. Het bedrag dat overblijft zal moeten worden gebruikt voor deze extra inspanningen die nodig zijn om het convenant op een goede manier uit te voeren. Zo kan een goede uitvoering van het convenant minimaal kostenneutraal plaatsvinden. SAMENVATTING EN ADVIES Zoals hierboven is beschreven heeft deelname aan het papiervezelconvenant een aantal belangrijke voordelen. Kort samengevat zijn deze voordelen:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 494