Blad 2 In de laatste stuurgroepvergadering van 8 mei 1998 is afgesproken dat de provincie deze structuur in het op dat moment in ontwikkeling zijnde Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan (PVVP) opneemt en dat inspraak en definitieve besluitvorming in dat kader plaatsvinden. Daarnaast is afgesproken dat de gemeenten duidelijkheid zouden verschaffen over hun bijdrage aan de financiering. In het kader van de besluitvorming over het PVVP in maart 1999 hebben Provinciale Staten een motie en een amendement aangenomen die betrekking hebben op de ontsluitings structuur van Noordoost Fryslan. De strekking hiervan was: Er moet een MER/tracéstudie komen voor de gehele centrale as. De terugvaloptie, gebruik maken van de oostflank (Dokkum - Kollum/Buitenpost -Al) en de westflank (Aldtsjerk - Leeuwarden)dienen volwaardig te worden meegenomen, om geen tijdsverlies op te lopen. De ontsluitingsstructuur moet in samenhang met de ontsluitingsstructuur van Leeuwarden worden beschouwd. Binnen twee jaar moet hierover duidelijkheid zijn (1 april 2001) Er moet een gemeenschappelijk voorstel komen van de betrokken gemeenten inzake cofinanciering. Gedurende de zomer van 1999 bleek dat de uitwerking van deze besluitvorming op praktische bezwaren stuitte. Naar aanleiding hiervan is in de Statencommissie Waterstaat en Milieu in oktober 1999 de volgende aanpak afgesproken: "In feite bieden de gebiedsstudie Noordoost Fryslan en de studie Rondom Leeuwarden voldoende informatie om een besluit te nemen over de meest gewenste ontsluitings structuur Daarom is er voor gekozen om de beschikbare informatie nog eens goed in rij en gelid te zetten als grondslag voor de definitieve keuzes. Dit moet tot besluitvorming leiden over de volgende punten: De gewenste wegenstructuur voor Noordoost Fryslan. De prioriteitsvolgorde bij de voorbereiding en uitvoering van de investeringen. Een eerste aanzet tot financiering van de centrale as. Met de statencommissie is afgesproken om voor de zomervakantie in 2000 met voorstellen te komen." De voorgestelde aanpak heeft de provincie opgepakt samen met de zeven betrokken gemeenten, te weten Leeuwarden, Ferwerderadiel, Dongeradeel, Dantumadeel, Tytsjerksteradiel, Kollumerland en Achtkarspelen, en de noordelijke directie van Rijkswaterstaat en heeft deze aanpak verder uitgewerkt. Blad 3 Het opnieuw in rij en gelid zetten van de informatie heeft niet tot andere conclusies geleid dan destijds bij de besluit vorming over het PWP. Aan Provinciale Staten is daarom voorgesteld om te kiezen voor een wegenstructuur in Noordoost Fryslan waarbij de centrale as als ruggengraat fungeert. In deze wegenstructuur dient een volwaardige centrale as te worden gerealiseerd. Het maatregelenpakket op het overige provinciale wegennet in Noordoost Fryslan (waaronder de flanken) maakt onderdeel uit van het vigerende beleid zoals dat is neergelegd in het PWP en inmiddels deels geprogram meerd in het provinciale MPI 2001 - 2005. Bij dit raadsvoorstel is gevoegd de notitie "Wegenstructuur in Noordoost Fryslan" waarin deze keuze wordt uitgelegd. In deze notitie is een deel A opgenomen waarin de keuze voor de centrale as wordt gemotiveerd. In deel B staan de prioriteits volgorde, de gedachte financiering van deze keuze en de vervolgstappen die met deze keuze annex zijn. De conclusies ten aanzien van de keuze zijn grofweg: 1. de centrale as (Dokkum - Burgum - N31) is een belangrijke bundelende wegverbinding in Noordoost Fryslan en biedt een oplossing voor de problematiek in het hele gebied. Het verbeteren van deze as betekent dat een meer knelpunt gerichte benadering op de flanken mogelijk is conform de aanpak van "Duurzaam Veilig" (rubriek C in het PWP) De centrale as biedt hierdoor de meest kosteneffectieve keuze voor de terugvaloptie, de wegenstructuur over de flanken (langs Leeuwarden en langs Buitenpost -Al), lost de problematiek langs de centrale as niet op. Een knelpunt- gerichte benadering op de verbinding Dokkum - N31 biedt slechts deels en tijdelijk een oplossing. Binnen de planperiode zal er in ieder geval een structurele oplossing moeten komen voor het wegdeel tussen Quatrebras en de N31. Daarnaast blijven forse investeringen nodig bij Hurdegaryp en de weg Quatrebras - Dokkum. Op de oostflank zal enkelbaans capaciteit op iets langere termijn niet toereikend zijn. Op de westflank zullen nog maatregelen getroffen moeten worden om de doorstroming langs Leeuwarden te waarborgen. De mogelijkheden hiertoe zijn zeer gering. Relatie met Leeuwarden Het voorstel komt overeen met de verkeersstructuur die in de nota 'Verkeersstructuur rondom Leeuwarden' is vastgesteld: het optimaliseren van de noord-zuid verbinding tussen Dokkum en RW31 tot stroomweg, inclusief omleggingen bij Dokkum (westelijk), Damwoude (westelijk), Veenwouden (zuidelijk) en Garijp (noordelijk); het niet aanleggen van Aldstjerk-Leeuwarden; het vooralsnog niet aanleggen van Aldstjerk-Stiens, omdat deze weg in 2010 te weinig effect heeft.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 504