Blad 4
De centrale as zorgt ervoor dat het stedelijk wegennet van
Leeuwarden wordt ontlast van doorgaand verkeer vanuit
Noordoost Fryslan en draagt in samenhang met "De Haak" zorg
voor een betere verdeling van het verkeer over de stads-
ingangen van Leeuwarden.
Als de weg Dokkum-RW31 niet wordt geoptimaliseerd dan betekent
dit:
32.000 voertuigen op de Groningerstraatweg (referentie
situatie 2010) in plaats van 26.000;
30.000 voertuigen op de Anne Vondelingweg (referentie
situatie 2010) in plaats van 27.500. De gemeenteraad heeft
in haar vergadering van 12 april 1999 besloten het
doorgaande verkeer op de route Groningerstraatweg-Anne
Vondelingweg-Aldlansdyk-Drachtsterweg (oostflank) tegen te
gaan. Een intensiteit van 30.000 voertuigen ligt niet in
de lijn van dit besluit;
de mogelijkheid dat Aldtsjerk-Leeuwarden wordt aangelegd
en dit is in het kader van de ontwikkeling van het
woongebied "Tusken Moark en Ie" en de aantasting van het
zeer waardevolle gebied tussen Aldtsjerk en Leeuwarden
ongewenst
De centrale as; maatregelen, kosten en financiering
Maatregelen
De volgende maatregelen maken nu onderdeel uit van het
centrale as-pakket:
Dokkum (incl. rondweg Dokkum West) - Damwoude -
Broeksterwoude, enkelbaans autoweg;
varianten zijn:
1. westelijke omlegging Damwoude;
2. oostelijke omlegging Damwoude;
Broeksterwoude-Veenwouden-Noord; dubbelbaans autoweg;
driehoek Veenwouden-Hurdegaryp-Quatrebras
varianten zijn:
1. zuidelijke'rondweg Veenwouden (enkelbaans),
Quatrebras (dubbelbaans) en een lange omleiding
Hurdegaryp (dubbelbaans);
2. zuidelijke rondweg Veenwouden (enkelbaans)
Quatrebras (dubbelbaans) en een korte omleiding
Hurdegaryp (dubbelbaans);
3. zuidelijke rondweg Veenwouden (enkelbaans), korte
omleiding Hurdegaryp (dubbelbaans)Quatrebras
(enkelbaans) en nieuwe weg langs spoor tussen
Veenwouden en Hurdegaryp (enkelbaans)
Quatrebras-Burgum-N31;
Quatrebras-Sumar dubbelbaans autoweg;
varianten zijn:
1. door Burgum;
2. westelijke rondweg Burgum;
Sumar-Nyegasterhoeke (aansluiting N31) handhaving
huidige enkelbaans inrichting;
Blad 5
Sumar-Garypsterhoeke (aansluiting N31)
noordelijke rondweg Garyp (enkelbaans)
gelijkvloerse aansluiting Garyp.
Voor de verbinding Dokkum-Burgum-N31 is uitgegaan van
ongelijkvloerse kruispunten. Voor de westelijke rondweg
Dokkum, de rondweg Hurdegaryp en de rondweg Garyp is uitgegaan
van gelijkvloerse kruispunten.
Kosten
In de onderstaande tabel zijn de kosten van de verschillende
onderdelen weergegeven.
Proj ectonderdeel
Kosten in min. guldens
(prijspeil 1998)
N31 - Quatrebras
110
De driehoek Quatrebras - Veenwouden -
Hurdegaryp
90
Dokkum - Veenwouden
50
Westelijke rondweg Dokkum
20
Totaal
270
In het kader van het PWP is aangegeven dat de onnauw
keurigheid in de kostenraming +/- 40 procent is. Dit heeft
vooral te maken met de fase waarin het project op dit
moment zit. Door de onnauwkeurigheid van de raming kan het
project theoretisch 40 procent duurder worden. Daarnaast
heeft dit type projecten de neiging om in de loop der tijd
steeds duurder te worden (nog afgezien van normale
prijsontwikkelingen in de markt)De provincie en de
gemeenten kunnen gezien de omvang van dit project
dergelijke risico's niet dragen. Om dit probleem te
ondervangen is aan Provinciale Staten voorgesteld om uit te
gaan van een taakstellend budget van 270 miljoen gulden
voor de realisatie van de centrale as (prijspeil 1998)
Dit taakstellende budget wordt alleen gecorrigeerd voor
prijsontwikkelingen in de wegenbouw, dit betekent dat de
beschikbare middelen een belangrijke randvoorwaarde zijn bij
de ontwikkeling van de alternatieven in de MER/tracéstudie.
Financiering
Er is een eerste aanzet voor de financiering afgesproken. Deze
aanzet gaat uit van een rijksbijdrage van f 130 miljoen, een
provinciale bijdrage van f 83 miljoen en een gemeentelijke
bijdrage van f 57 miljoen.