Blad 4 De centrale as zorgt ervoor dat het stedelijk wegennet van Leeuwarden wordt ontlast van doorgaand verkeer vanuit Noordoost Fryslan en draagt in samenhang met "De Haak" zorg voor een betere verdeling van het verkeer over de stads- ingangen van Leeuwarden. Als de weg Dokkum-RW31 niet wordt geoptimaliseerd dan betekent dit: 32.000 voertuigen op de Groningerstraatweg (referentie situatie 2010) in plaats van 26.000; 30.000 voertuigen op de Anne Vondelingweg (referentie situatie 2010) in plaats van 27.500. De gemeenteraad heeft in haar vergadering van 12 april 1999 besloten het doorgaande verkeer op de route Groningerstraatweg-Anne Vondelingweg-Aldlansdyk-Drachtsterweg (oostflank) tegen te gaan. Een intensiteit van 30.000 voertuigen ligt niet in de lijn van dit besluit; de mogelijkheid dat Aldtsjerk-Leeuwarden wordt aangelegd en dit is in het kader van de ontwikkeling van het woongebied "Tusken Moark en Ie" en de aantasting van het zeer waardevolle gebied tussen Aldtsjerk en Leeuwarden ongewenst De centrale as; maatregelen, kosten en financiering Maatregelen De volgende maatregelen maken nu onderdeel uit van het centrale as-pakket: Dokkum (incl. rondweg Dokkum West) - Damwoude - Broeksterwoude, enkelbaans autoweg; varianten zijn: 1. westelijke omlegging Damwoude; 2. oostelijke omlegging Damwoude; Broeksterwoude-Veenwouden-Noord; dubbelbaans autoweg; driehoek Veenwouden-Hurdegaryp-Quatrebras varianten zijn: 1. zuidelijke'rondweg Veenwouden (enkelbaans), Quatrebras (dubbelbaans) en een lange omleiding Hurdegaryp (dubbelbaans); 2. zuidelijke rondweg Veenwouden (enkelbaans) Quatrebras (dubbelbaans) en een korte omleiding Hurdegaryp (dubbelbaans); 3. zuidelijke rondweg Veenwouden (enkelbaans), korte omleiding Hurdegaryp (dubbelbaans)Quatrebras (enkelbaans) en nieuwe weg langs spoor tussen Veenwouden en Hurdegaryp (enkelbaans) Quatrebras-Burgum-N31; Quatrebras-Sumar dubbelbaans autoweg; varianten zijn: 1. door Burgum; 2. westelijke rondweg Burgum; Sumar-Nyegasterhoeke (aansluiting N31) handhaving huidige enkelbaans inrichting; Blad 5 Sumar-Garypsterhoeke (aansluiting N31) noordelijke rondweg Garyp (enkelbaans) gelijkvloerse aansluiting Garyp. Voor de verbinding Dokkum-Burgum-N31 is uitgegaan van ongelijkvloerse kruispunten. Voor de westelijke rondweg Dokkum, de rondweg Hurdegaryp en de rondweg Garyp is uitgegaan van gelijkvloerse kruispunten. Kosten In de onderstaande tabel zijn de kosten van de verschillende onderdelen weergegeven. Proj ectonderdeel Kosten in min. guldens (prijspeil 1998) N31 - Quatrebras 110 De driehoek Quatrebras - Veenwouden - Hurdegaryp 90 Dokkum - Veenwouden 50 Westelijke rondweg Dokkum 20 Totaal 270 In het kader van het PWP is aangegeven dat de onnauw keurigheid in de kostenraming +/- 40 procent is. Dit heeft vooral te maken met de fase waarin het project op dit moment zit. Door de onnauwkeurigheid van de raming kan het project theoretisch 40 procent duurder worden. Daarnaast heeft dit type projecten de neiging om in de loop der tijd steeds duurder te worden (nog afgezien van normale prijsontwikkelingen in de markt)De provincie en de gemeenten kunnen gezien de omvang van dit project dergelijke risico's niet dragen. Om dit probleem te ondervangen is aan Provinciale Staten voorgesteld om uit te gaan van een taakstellend budget van 270 miljoen gulden voor de realisatie van de centrale as (prijspeil 1998) Dit taakstellende budget wordt alleen gecorrigeerd voor prijsontwikkelingen in de wegenbouw, dit betekent dat de beschikbare middelen een belangrijke randvoorwaarde zijn bij de ontwikkeling van de alternatieven in de MER/tracéstudie. Financiering Er is een eerste aanzet voor de financiering afgesproken. Deze aanzet gaat uit van een rijksbijdrage van f 130 miljoen, een provinciale bijdrage van f 83 miljoen en een gemeentelijke bijdrage van f 57 miljoen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 505