Blad 4 wordt bij de opstelling van het plan van aanpak uitdrukkelijk rekening gehouden, evenals met de wijze waarop de Raad bij het proces moet worden betrokken. Het verbeteringsproces is immers niet alleen een ambtelijk technisch proces, maar ook een politiek bestuurlijk proces, met name bij de beantwoording van de politieke vraag voor elk beleidsproduct"Wat willen we met dit beleidsproduct en waarom?" Ligt de nadruk op het maken van nieuwe keuzes vooral bij het vaststellen van de perspectiefnota, de vaststelling van de begroting is toch ook het moment van bezinning op het waarom van het bestaande beleid 1.3 Autorisatie Volgens de gedragslijn zoals wij die bij de invoering van de productenbegroting hebben ingesteld autoriseert de raad de begroting op het niveau van het beleidsproduct. Om ook te voldoen aan de comptabiliteitsvoorschriften wordt in een bijlage de verdeling van beleidsproducten over de comptabiliteitsfuncties aangegeven voor zover de comptabiliteitsfunctie op een gedetailleerder niveau is vastgesteld dan de beleidsproducten. De productenbegroting is voor een aantal producten op een gedetailleerder niveau vastgesteld dan op grond van de comptabiliteitsfuncties is voorgeschreven. Voor andere producten zijn de comptabiliteits functies gedetailleerder dan de beleisproducten Uitgaande van de gedachte dat de raad stuurt op hoofdlijnen en ter wille van de flexibiliteit en snelheid van handelen stellen wij voor dat de raad het college machtigt tot overschrijvingen tussen beleidsproducten die behoren tot een zelfde comptabiliteitsfunctie en tot overschrijvingen tussen comptabiliteitsfuncties voor zover die behoren tot een zelfde beleidsproduct. Dit heeft tot gevolg dat de Raad materieel de begroting autoriseert op het meest globale niveau of dit nu het beleidsproduct of de comptabiliteitsfunctie is. Dit voorstel is in het concept raadsbesluit verwerkt. 1.4 Kostprijzen en tarieven De productenbegroting is opgesteld op basis van de integrale kostprijs. Alle kosten zijn zoveel mogelijk aan de producten toegerekend. De kosten van het politiek bestuur inclusief de kosten van de ambtelijke ondersteuning aan het politiek bestuur zijn niet aan de overige producten toegerekend, omdat het politiek bestuur als een eigen product wordt beschouwd en niet als concernoverhead De met de concernbrede bedrijfsvoering verbonden Blad 5 kosten van de Concernstaf en de dienst Algemene Zaken, de zogenaamde concernoverhead, worden aan de producten toegerekend door middel van een opslag op de kosten van het betreffende product. De opslag voor het jaar 2001 bedraagt 2,15 (2000 2,04 De stijging van de kosten van de concernoverhead is vooral het gevolg van stijging van kosten van activiteiten waartoe besloten is bij de vaststelling van de perspectiefnota's 2000-2003 en 2001-2004. Hoewel de kosten van de concernoverhead wel aan de producten worden toegerekend worden zij bij de vaststelling van de tarieven, op grond van de besluitvorming in 1998, buiten beschouwing gelaten. 1.5 Meerjarenramingen. De in de begroting opgenomen meerjarenramingen betreffen de geraamde exploitatiecijfers Gelijktijdig met de begroting zal u een eerste proeve van een meerjareninvesteringsprogramma worden aangeboden. Het betreft de investeringen waaraan bijdragen vanuit het SIOF of het ISV zijn geraamd. Aan een verdere uitbreiding van dit meerjaren- investeringsprogramma wordt gewerkt. 2 PERSPECTIEFNOTA 2.1 Perspectief en begroting Leeuwarden heeft in 1998 de "Toekomstvisie Leeuwarden 2030" vastgesteld. Daarbij is een diagnose gegeven van de huidige situatie van de stad en een gewenst toekomstbeeld geschetst. Dit beeld is vertaald in een aantal strategische doelen, te weten: Een vitale, middelgrote stad met een inwonertal van 100 tot 125 duizend inwoners met een evenwichtige bevolkingssamenstelling De belangrijkste centrumgemeente in Noord- Nederland, naast Groningen, op het gebied van voorzieningen, werkgelegenheid en woonmilieus. Een stedelijke samenleving, waarvan de werkloosheid en de economische ontwikkeling vergelijkbaar zijn met het landelijk gemiddelde. Een aantrekkelijke gemeente met duurzame en hoogwaardige vestigingsmilieus voor zowel bedrijven als burgers. Een bereikbare stad, voorzien van effectieve transport- en vervoersystemen. Een veilige, leefbare gemeente. De in de Toekomstvisie Leeuwarden 2030 geschetste doelen zijn samen met het bestuursprogramma in het, in de perspectiefnota opgenomen, meerjaren- ontwikkelingsprogramma nader geconcretiseerd voor de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 517