Blad 4
wordt bij de opstelling van het plan van aanpak
uitdrukkelijk rekening gehouden, evenals met de wijze
waarop de Raad bij het proces moet worden betrokken.
Het verbeteringsproces is immers niet alleen een
ambtelijk technisch proces, maar ook een politiek
bestuurlijk proces, met name bij de beantwoording van
de politieke vraag voor elk beleidsproduct"Wat
willen we met dit beleidsproduct en waarom?"
Ligt de nadruk op het maken van nieuwe keuzes vooral
bij het vaststellen van de perspectiefnota, de
vaststelling van de begroting is toch ook het moment
van bezinning op het waarom van het bestaande
beleid
1.3 Autorisatie
Volgens de gedragslijn zoals wij die bij de invoering
van de productenbegroting hebben ingesteld
autoriseert de raad de begroting op het niveau van
het beleidsproduct. Om ook te voldoen aan de
comptabiliteitsvoorschriften wordt in een bijlage de
verdeling van beleidsproducten over de
comptabiliteitsfuncties aangegeven voor zover de
comptabiliteitsfunctie op een gedetailleerder niveau
is vastgesteld dan de beleidsproducten.
De productenbegroting is voor een aantal producten op
een gedetailleerder niveau vastgesteld dan op grond
van de comptabiliteitsfuncties is voorgeschreven.
Voor andere producten zijn de comptabiliteits
functies gedetailleerder dan de beleisproducten
Uitgaande van de gedachte dat de raad stuurt op
hoofdlijnen en ter wille van de flexibiliteit en
snelheid van handelen stellen wij voor dat de raad
het college machtigt tot overschrijvingen tussen
beleidsproducten die behoren tot een zelfde
comptabiliteitsfunctie en tot overschrijvingen tussen
comptabiliteitsfuncties voor zover die behoren tot
een zelfde beleidsproduct. Dit heeft tot gevolg dat
de Raad materieel de begroting autoriseert op het
meest globale niveau of dit nu het beleidsproduct of
de comptabiliteitsfunctie is.
Dit voorstel is in het concept raadsbesluit verwerkt.
1.4 Kostprijzen en tarieven
De productenbegroting is opgesteld op basis van de
integrale kostprijs. Alle kosten zijn zoveel mogelijk
aan de producten toegerekend. De kosten van het
politiek bestuur inclusief de kosten van de
ambtelijke ondersteuning aan het politiek bestuur
zijn niet aan de overige producten toegerekend, omdat
het politiek bestuur als een eigen product wordt
beschouwd en niet als concernoverhead
De met de concernbrede bedrijfsvoering verbonden
Blad 5
kosten van de Concernstaf en de dienst Algemene
Zaken, de zogenaamde concernoverhead, worden aan de
producten toegerekend door middel van een opslag op
de kosten van het betreffende product. De opslag voor
het jaar 2001 bedraagt 2,15 (2000 2,04
De stijging van de kosten van de concernoverhead is
vooral het gevolg van stijging van kosten van
activiteiten waartoe besloten is bij de vaststelling
van de perspectiefnota's 2000-2003 en 2001-2004.
Hoewel de kosten van de concernoverhead wel aan de
producten worden toegerekend worden zij bij de
vaststelling van de tarieven, op grond van de
besluitvorming in 1998, buiten beschouwing gelaten.
1.5 Meerjarenramingen.
De in de begroting opgenomen meerjarenramingen
betreffen de geraamde exploitatiecijfers
Gelijktijdig met de begroting zal u een eerste proeve
van een meerjareninvesteringsprogramma worden
aangeboden. Het betreft de investeringen waaraan
bijdragen vanuit het SIOF of het ISV zijn geraamd.
Aan een verdere uitbreiding van dit meerjaren-
investeringsprogramma wordt gewerkt.
2 PERSPECTIEFNOTA
2.1 Perspectief en begroting
Leeuwarden heeft in 1998 de "Toekomstvisie Leeuwarden
2030" vastgesteld. Daarbij is een diagnose gegeven
van de huidige situatie van de stad en een gewenst
toekomstbeeld geschetst. Dit beeld is vertaald in een
aantal strategische doelen, te weten:
Een vitale, middelgrote stad met een inwonertal
van 100 tot 125 duizend inwoners met een
evenwichtige bevolkingssamenstelling
De belangrijkste centrumgemeente in Noord-
Nederland, naast Groningen, op het gebied van
voorzieningen, werkgelegenheid en woonmilieus.
Een stedelijke samenleving, waarvan de
werkloosheid en de economische ontwikkeling
vergelijkbaar zijn met het landelijk gemiddelde.
Een aantrekkelijke gemeente met duurzame en
hoogwaardige vestigingsmilieus voor zowel
bedrijven als burgers.
Een bereikbare stad, voorzien van effectieve
transport- en vervoersystemen.
Een veilige, leefbare gemeente.
De in de Toekomstvisie Leeuwarden 2030 geschetste
doelen zijn samen met het bestuursprogramma in het,
in de perspectiefnota opgenomen, meerjaren-
ontwikkelingsprogramma nader geconcretiseerd voor de