Blad 14 sowieso ter beschikking moet hebben om te komen tot kwaliteitsverbetering in het managen van de personele factor. Dit productontwikkelingsplan met een looptijd tot ultimo 2001, waarvan een eerste opzet aan het management is aangeboden, zal na overleg met de Ondernemingsraad en de commissie voor Georganiseerd Overleg in uitvoering worden genomen. Het tweede, exogene spoor vraagt zoals gezegd, om een fundamenteler benadering: een analyse van de samenhangen en afhankelijkheden tussen maatschappelijke ontwikkelingen, bestuurlijke positionering en -ambities en P&O-beleid. Dit spoor heeft het karakter van een reflexief en iteratief proces en behoeft een langere adem. We vertrekken daarbij niet vanaf een nulpunt. Er zijn in het Bestuursprogramma, in LEVI, MOP en Perspectief - naast inhoudelijke ambities - ook noties verwoord over de rol, positie en bestuursstijl van Leeuwarden als lokale overheid: de gemeente als regisseur, verzelfstandigen van de uitvoering, netwerkorganisatie, meer projectmatig en wijkgericht werken, klantgerichte dienstverlening, interactieve beleidsvorming etc. Dat gedachtegoed heeft op een aantal plaatsen, zowel op bestuurlijk als op ambtelijk niveau, in Leeuwarden ingang gevonden en vraagt thans om verdere uitwerking en concretisering. Het traject hiervoor is in 2000 gestart met de productie van een zgn. Startnotitie en enkele bijeenkomsten waarin dominante bestuurlijke thema's zijn geformuleerd en richtinggevende uitspraken zijn gedaan met betrekking tot de gemeentelijke organisatie. In 2001 zal dit tot afronding komen en de productie van een P&O-nota voor de jaren na 2001 worden gerealiseerd 6.2 Juridische doorlichting Eind 2000 zal de commissie Bestuur en Middelen een projectplan worden aangeboden voor de doorlichting op de juridische aspecten van relevante werkprocessen en producten van de organisatie. De uitvoering van dit plan zal in het begrotingsjaar ter hand worden genomen. De eindrapportage zal aan de commissie worden voorgelegd en afhankelijk van de conclusies aan de Raad. 6.3 Ontwikkeling informatiebeleid Informatievoorziening, in de breedste zin van het woord, is in de dynamische en complexe netwerksamenleving van vandaag en de toekomst een van Blad 15 de belangrijkste kritische succesfactoren in het bereiken van de gemeentelijke ambities. Immers: Om te kunnen (blijven) sturen en een netwerkspeler van betekenis te zijn, is steeds meer, kwalitatief hoge, informatie nodig. Wil de gemeente snel kunnen reageren en beslissingen nemen, dan is het nodig dat management- en beleidsinformatie makkelijk en snel voor bestuur en management toegankelijk is. Goed projectmatig en wijkgericht werken vraagt om informatie die over sector- en dienstgrenzen heen door de hele organisatie gedeeld kan worden. Om de dienstverlening aan burgers en bedrijven efficiënter, beter, sneller en goedkoper te maken worden loketten fysiek en virtueel geïntegreerd (gemeentewinkel, internet)Steeds meer dienstverlening zal elektronisch moeten verlopen. Het kabinet streeft hierbij naar 25% van alle overheidsdienstverlening in 2002. Om dit in de (digitale) frontoffice mogelijk te maken moet er ook in de backoffice (de systemen die de primaire processen ondersteunen en communicatiesystemen) veel gebeuren. Integratie, ontsluiting en digitalisering zijn hierbij de komende jaren de drie sleutelwoorden. a. Integratie van processen, gegevens (databanken) en systemen b. Ontsluiting van informatie voor de burgers via het internet en ontsluiting intern van informatie uit die systemen ten behoeve van beleids- en besluitvorming c. Digitalisering van correspondentie, dossiers, documenten (brieven, formulieren, nota's, memo's) maar ook van de dienstverlening aan en communicatie met de klanten van de gemeente. In het jaar 2000 stond het doen van onderzoek naar de mogelijkheden om onze informatiehuishouding te verbeteren centraal, evenals het ontwerpen van een nieuwe informatiearchitectuur (groeimodel). In 2001 worden als vervolg daarop meer concrete maatregelen getroffen. De interne communicatie wordt onderzocht, dit onderzoek zal eind 2000 gereed zijn en als basis dienen voor een kwaliteitsslag. In het begrotingsjaar zal de ontwikkeling van het instrument externe strategische informatie, waarin ook de positionering van de gemeente Leeuwarden nadrukkelijk aandacht vereist, verder worden ontwikkeld. 6.4 Vervangingstraject bedrijfskritische systemen De op stapel staande vervanging en implementatie van cruciale informatiesystemen biedt aanzienlijke kansen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 522