Blad 14
sowieso ter beschikking moet hebben om te komen tot
kwaliteitsverbetering in het managen van de personele
factor. Dit productontwikkelingsplan met een looptijd
tot ultimo 2001, waarvan een eerste opzet aan het
management is aangeboden, zal na overleg met de
Ondernemingsraad en de commissie voor Georganiseerd
Overleg in uitvoering worden genomen.
Het tweede, exogene spoor vraagt zoals gezegd, om een
fundamenteler benadering: een analyse van de
samenhangen en afhankelijkheden tussen
maatschappelijke ontwikkelingen, bestuurlijke
positionering en -ambities en P&O-beleid. Dit spoor
heeft het karakter van een reflexief en iteratief
proces en behoeft een langere adem.
We vertrekken daarbij niet vanaf een nulpunt. Er zijn
in het Bestuursprogramma, in LEVI, MOP en Perspectief
- naast inhoudelijke ambities - ook noties verwoord
over de rol, positie en bestuursstijl van Leeuwarden
als lokale overheid: de gemeente als regisseur,
verzelfstandigen van de uitvoering,
netwerkorganisatie, meer projectmatig en wijkgericht
werken, klantgerichte dienstverlening, interactieve
beleidsvorming etc.
Dat gedachtegoed heeft op een aantal plaatsen, zowel
op bestuurlijk als op ambtelijk niveau, in Leeuwarden
ingang gevonden en vraagt thans om verdere uitwerking
en concretisering.
Het traject hiervoor is in 2000 gestart met de
productie van een zgn. Startnotitie en enkele
bijeenkomsten waarin dominante bestuurlijke thema's
zijn geformuleerd en richtinggevende uitspraken zijn
gedaan met betrekking tot de gemeentelijke
organisatie. In 2001 zal dit tot afronding komen en
de productie van een P&O-nota voor de jaren na 2001
worden gerealiseerd
6.2 Juridische doorlichting
Eind 2000 zal de commissie Bestuur en Middelen een
projectplan worden aangeboden voor de doorlichting op
de juridische aspecten van relevante werkprocessen
en producten van de organisatie.
De uitvoering van dit plan zal in het begrotingsjaar
ter hand worden genomen. De eindrapportage zal aan de
commissie worden voorgelegd en afhankelijk van de
conclusies aan de Raad.
6.3 Ontwikkeling informatiebeleid
Informatievoorziening, in de breedste zin van het
woord, is in de dynamische en complexe
netwerksamenleving van vandaag en de toekomst een van
Blad 15
de belangrijkste kritische succesfactoren in het
bereiken van de gemeentelijke ambities. Immers: Om te
kunnen (blijven) sturen en een netwerkspeler van
betekenis te zijn, is steeds meer, kwalitatief hoge,
informatie nodig. Wil de gemeente snel kunnen
reageren en beslissingen nemen, dan is het nodig dat
management- en beleidsinformatie makkelijk en snel
voor bestuur en management toegankelijk is. Goed
projectmatig en wijkgericht werken vraagt om
informatie die over sector- en dienstgrenzen heen
door de hele organisatie gedeeld kan worden.
Om de dienstverlening aan burgers en bedrijven
efficiënter, beter, sneller en goedkoper te maken
worden loketten fysiek en virtueel geïntegreerd
(gemeentewinkel, internet)Steeds meer
dienstverlening zal elektronisch moeten verlopen. Het
kabinet streeft hierbij naar 25% van alle
overheidsdienstverlening in 2002.
Om dit in de (digitale) frontoffice mogelijk te maken
moet er ook in de backoffice (de systemen die de
primaire processen ondersteunen en
communicatiesystemen) veel gebeuren. Integratie,
ontsluiting en digitalisering zijn hierbij de komende
jaren de drie sleutelwoorden.
a. Integratie van processen, gegevens (databanken)
en systemen
b. Ontsluiting van informatie voor de burgers via
het internet en ontsluiting intern van
informatie uit die systemen ten behoeve van
beleids- en besluitvorming
c. Digitalisering van correspondentie, dossiers,
documenten (brieven, formulieren, nota's,
memo's) maar ook van de dienstverlening aan en
communicatie met de klanten van de gemeente.
In het jaar 2000 stond het doen van onderzoek naar de
mogelijkheden om onze informatiehuishouding te
verbeteren centraal, evenals het ontwerpen van een
nieuwe informatiearchitectuur (groeimodel). In 2001
worden als vervolg daarop meer concrete maatregelen
getroffen.
De interne communicatie wordt onderzocht, dit
onderzoek zal eind 2000 gereed zijn en als basis
dienen voor een kwaliteitsslag. In het begrotingsjaar
zal de ontwikkeling van het instrument externe
strategische informatie, waarin ook de positionering
van de gemeente Leeuwarden nadrukkelijk aandacht
vereist, verder worden ontwikkeld.
6.4 Vervangingstraject bedrijfskritische systemen
De op stapel staande vervanging en implementatie van
cruciale informatiesystemen biedt aanzienlijke kansen