Blad 18
6.7 Managementinformatie
In 2000 is een start gemaakt met het treffen van
voorzieningen (rudimentair datawarehouseom uit de
verschillende bedrijfskritische systemen
geïntegreerde managementinformatie te genereren. In
2001 krijgt dit zijn vervolg. Voor zover op het
moment van opstellen van de begroting is te voorzien,
kan een en ander binnen bestaande middelen worden
gerealiseerd
6.8 Thuis-/telewerken
De in 2000 gestarte pilot thuistelewerken bij de
Dienst Welzijn, waarbij ons intranet via een
internetverbinding ontsloten wordt voor medewerkers
die minimaal twee dagen per week thuis werken, wordt
medio 2001 geëvalueerd. Op basis hiervan zal het
concernbrede beleid ten aanzien van thuiswerkplekken
en telewerken worden ontwikkeld en vastgesteld.
Vooralsnog wordt als uitgangspunt aangehouden dat dit
nieuwe beleid gefinancierd moet worden uit de
besparingen die het inleveren van werkruimte in het
Stadskantoor opleveren.
6.9.1 Euro
Het zwaartepunt van de acties om Leeuwarden europroof
te maken ligt in 2001. Verordeningen en tarieven
worden aangepast en vastgesteld, software wordt
aangepast en getest, formulieren, brochures,
beschikkingen en bestanden gewijzigd. Deze
bijstellingen vinden plaats binnen de kaders die zijn
aangegeven in het Beleids- en Referentiekader (1999)
en de strategische keuzes die gemaakt zijn in het
implementatieplan (2000).
De meeste objecten zijn op 31 december 2001
europroof. Een beperkt aantal objecten (parkeermeters
en andere automaten waar munten ingeworpen moeten
worden) wordt in de eerste weken van 2002 vervangen,
wanneer daadwerkelijk met de euro betaald kan worden.
Deze acties garanderen dat de doelstellingen van het
gemeentelijke Europroject worden gehaald.
6.10 Financiën
De gemeente wordt voortdurend geconfronteerd met de
spanning tussen ambitie en de beschikbare middelen om
die ambitie te realiseren. Die spanning is er op
bestuurlijk niveau, waar de beperkt beschikbare
middelen moeten worden afgewogen tegenover een
veelvoud aan wensen. Die spanning is er ook bij de
ambtelijke organisatie. Waar het ambtelijk management
Leeuwarden wil zien als een op het terrein van de
bedrijfsvoering excellerende gemeente, zijn de
middelen om dit te realiseren beperkt.
Blad 19
Daardoor verloopt de kwaliteitsverbetering van het
planning en controlproces traag.
Die kwaliteitsverbetering is echter noodzakelijk om
de politiek bestuurlijke wensen te realiseren. Om
voldoende middelen voor de realisering van die wensen
beschikbaar te krijgen zal er moeten worden
omgebogen. Ombuigen kan alleen verantwoord gebeuren
als de effecten, zowel maatschappelijk als voor de
interne bedrijfsvoering duidelijk in beeld gebracht
zijn. De verdere verbetering van de planning en
controlcyclus blijft dan ook veel tijd en energie
vragen van de organisatie. Het rapport van
bevindingen van de accountant bij de jaarrekening
1999 en de opmerkingen van de commissie van de
rekening naar aanleiding van dit rapport vormen
daarbij wezenlijke aandachtspunten. Dat geldt ook
voor de resultaten van een afstudeeronderzoek naar de
werking van het planning en controlsysteem, die eind
2000 beschikbaar komen.
Bij de gemeente staan de politiek inhoudelijke
doelstellingen centraal. Het financieel beleid is
daarbij volgend, maar ook kader scheppend.
Vaststelling van onderdelen van het financieel beleid
heeft op verschillende tijdstippen plaatsgevonden
soms gekoppeld aan andere onderwerpen. Om de
uitgangspunten van het financieel beleid in beeld te
brengen en de onderlinge samenhang daarvan te
schetsen zal in de perspectiefnota 2002 een integraal
beeld van het financieel beleid worden gegeven.
Hierdoor zal ook een discussie over aanpassingen van
onderdelen van dit beleid, zoals de eventuele
aanpassing van de hoogte van de Algemene Reserve,
verantwoord gevoerd kunnen worden.
6.11 Treasury
In het najaar 2000 wordt het treasurystatuut ter
vaststelling aan de Raad voorgelegd. Hierin worden de
kaders voor het treasury beleid aangegeven.
Gelijktijdig zal ook de treasury paragraaf aan de
Raad ter vaststelling worden voorgelegd. Hierin wordt
binnen de in het statuut gegeven kaders het
treasurybeleid voor het begrotingsjaar vastgesteld.
Daarmee kunnen de jaarlijks door de Raad vast te
stellen raambesluiten, waarin het college gemachtigd
werd middelen aan te trekken of uit te zetten,
vervallen
De treasuryparagraaf zal in de komende jaren in de
begroting worden opgenomen en niet als afzonderlijk
document aan de Raad worden voorgelegd.