Blad 22
meer claims tegen de overheid worden ingediend. Wij
worden ook zo nu en dan geconfronteerd met juridische
claims, ingediend door in het verleden
verzelfstandigde gemeentelijke organisatie-onderdelen
(b.v. met betrekking tot rechten van overgegaan
personeel of gebouwen)Bij nieuwe
verzelfstandigingtrajecten zal dit zoveel mogelijk
worden beperkt, daarnaast wordt gewerkt aan een
"audit juridische controlling".
7.7 Bodemvervuiling, bodemverontreinigingbaggerwerken
De gemeente wordt geconfronteerd met de risico's van
bodemvervuiling c.q. bodemverontreiniging (het gaat
om ongeveer 6.500 locaties). De gemeente is voor het
multifunctioneel saneren van de verontreinigde
locaties voor een deel van de totale kosten
verantwoordelijk, met name als de gemeente eigenaar
is (of is geweest) of belanghebbende is in
proj eetontwikkeling
Hiermee samenhangend is de problematiek van de
milieuhygiënische verontreiniging van waterbodems en
daardoor de stagnatie in het onderhoud van in
gemeentelijk beheer zijnde vaarwegen.
Verontreinigingen mengen zich steeds vaker met
elkaar, waardoor het niet meer mogelijk is de
veroorzaker van de verontreiniging aan te spreken.
Risico is dat er claims bij de gemeente worden
gelegd. Om dit gevaar te ontlopen moet er bagger
verwijderd worden. De kosten hiervan zullen mede
afhankelijk zijn van de kosten van verwerking en
opslag. De gevolgen van het operationeel worden van
dit risico zijn: de mogelijke saneringskosten die ten
laste van de algemene middelen zullen komen,
financiële claims en stagnatie in de stedelijke
ontwikkeling
Door de inzet van het instrumentarium "actief
bodembeheer" wordt een reductie verwacht van de
totale kosten van 30% tot 50%, maar het probleem
blijft omvangrijk. Het realiseren van een structurele
opslag-/verwerkingslocatie voor vervuilde bagger kan
helpen om de kosten van het risico te reduceren,
evenals experimenten met nieuwe technologieën en
technieken.
7.8 Arbo-wetgeving
De wetgeving om het gebied van arbeidsomstandigheden
wordt aangescherpt, zie bijvoorbeeld de gang van
zaken rondom theaters begin 1999. Onduidelijk is op
dit moment welke (financiële) consequenties dit
concreet voor de gemeente zal hebben en of hiervoor
in bepaalde gevallen compensatie vanuit het Rijk
beschikbaar zal komen.
Blad 23
7.9 Scheuren in pijpen en instorten kelders
Tijdens de herinrichting van de binnenstad is
gebleken dat de onderhoudstoestand van diverse pijpen
kaden en kelders sterker achteruitgegaan is dan
vooralsnog was ingeschat. Uit nadere inventarisatie
moet blijken welke herstelmaatregelen noodzakelijk
zijn en wat de kosten hiervan zijn. Voorstellen voor
de wijze van aanpak van de calamiteiten zullen u nog
voor het begrotingsjaar worden gedaan.
7.10 Geluidssanering woningen
Middels het afsluiten van het Stadsconvenant zijn de
rijksmiddelen voor de geluidssanering van woningen
via het ISV overgegaan naar de gemeente Leeuwarden.
Het rijk heeft zich verplicht zorg te dragen voor de
isolatie van de woningen in de zwaarst belaste
categorie (zogenaamde A-lijst). Deze verplichting is
nu automatisch overgedragen aan de gemeente. De door
het rijk beschikbaar gestelde middelen zijn slechts
een fractie van de werkelijke kosten. In VNG kader
wordt dit probleem aangekaart.
7.11 Omzetbelastingheffing over subsidie BV Sport
Met de belastingdienst wordt een discussie gevoerd of
de bijdrage van de gemeente aan de BV Sport
onderhevig is aan de heffing voor de omzetbelasting.
In vergelijkbare situaties elders in het land is
vrijstelling verleend. De discussie gaat over een
bedrag van 1,4 miljoen aan omzetbelasting
Leeuwarden,
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester.
mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.