Blad 20 aangepast en getest, formulieren, brochures, beschikkingen en bestanden gewijzigd. Deze bijstellingen vinden plaats binnen de kaders die zijn aangegeven in het Beleids- en Referentiekader (1999) en de strategische keuzes die gemaakt zijn in het implementatieplan (2000) De meeste objecten zijn op 31 december 2001 europroof. Een beperkt aantal objecten (parkeermeters en andere automaten waar munten ingeworpen moeten worden) wordt in de eerste weken van 2002 vervangen, wanneer daadwerkelijk met de euro betaald kan worden. Deze acties garanderen dat de doelstellingen van het gemeentelijke Europroject worden gehaald. 6.10 Financiën De gemeente wordt voortdurend geconfronteerd met de spanning tussen ambitie en de beschikbare middelen om die ambitie te realiseren. Die spanning is er op bestuurlijk niveau, waar de beperkt beschikbare middelen moeten worden afgewogen tegenover een veelvoud aan wensen. Die spanning is er ook bij de ambtelijke organisatie. Waar het ambtelijk management Leeuwarden wil zien als een op het terrein van de bedrijfsvoering excellerende gemeente, zijn de middelen om dit te realiseren beperkt. Daardoor verloopt de kwaliteitsverbetering van het planning en controlproces traag. Die kwaliteitsverbetering is echter noodzakelijk om de politiek bestuurlijke wensen te realiseren. Om voldoende middelen voor de realisering van die wensen beschikbaar te krijgen zal er moeten worden omgebogen. Ombuigen kan alleen verantwoord gebeuren als de effecten, zowel maatschappelijk als voor de interne bedrijfsvoering duidelijk in beeld gebracht zijn. De verdere verbetering van de planning en controlcyclus blijft dan ook veel tijd en energie vragen van de organisatie. Het rapport van bevindingen van de accountant bij de jaarrekening 1999 en de opmerkingen van de commissie van de rekening naar aanleiding van dit rapport vormen daarbij wezenlijke aandachtspunten. Dat geldt ook voor de resultaten van een afstudeeronderzoek naar de werking van het planning en controlsysteem, die eind 2000 beschikbaar komen. Bij de gemeente staan de politiek inhoudelijke doelstellingen centraal. Het financieel beleid is daarbij volgend, maar ook kader scheppend. Vaststelling van onderdelen van het financieel beleid heeft op verschillende tijdstippen plaatsgevonden soms gekoppeld aan andere onderwerpen. Om de uitgangspunten van het financieel beleid in beeld te brengen en de onderlinge samenhang daarvan te schetsen zal in de perspectiefnota 2002 een integraal Blad 21 beeld van het financieel beleid worden gegeven. Hierdoor zal ook een discussie over aanpassingen van onderdelen van dit beleid, zoals de eventuele aanpassing van de hoogte van de Algemene Reserve, verantwoord gevoerd kunnen worden. 6.11 Treasury In het najaar 2000 wordt het treasurystatuut ter vaststelling aan de Raad voorgelegd. Hierin worden de kaders voor het treasury beleid aangegeven. Gelijktijdig zal ook de treasury paragraaf aan de Raad ter vaststelling worden voorgelegd. Hierin wordt binnen de in het statuut gegeven kaders het treasurybeleid voor het begrotingsjaar vastgesteld. Daarmee kunnen de jaarlijks door de Raad vast te stellen raambesluiten, waarin het college gemachtigd werd middelen aan te trekken of uit te zetten, vervallen De treasuryparagraaf zal in de komende jaren in de begroting worden opgenomen en niet als afzonderlijk document aan de Raad worden voorgelegd. 6.12 Doelmatigheidsonderzoek In het kader van het structureel werken aan de verhoging van de doelmatigheid van de gemeentelijke organisatie zal in het begrotingsjaar verder gegaan worden met de uitvoering van de in de tweede helft van het jaar 2000 te starten pilotprojecten doelmatigheidsonderzoek. Deze pilotprojecten zullen worden geëvalueerd. De Commissie voor de Rekening zal hier intensief bij worden betrokken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 544