Blad 20
aangepast en getest, formulieren, brochures,
beschikkingen en bestanden gewijzigd. Deze
bijstellingen vinden plaats binnen de kaders die zijn
aangegeven in het Beleids- en Referentiekader (1999)
en de strategische keuzes die gemaakt zijn in het
implementatieplan (2000)
De meeste objecten zijn op 31 december 2001
europroof. Een beperkt aantal objecten (parkeermeters
en andere automaten waar munten ingeworpen moeten
worden) wordt in de eerste weken van 2002 vervangen,
wanneer daadwerkelijk met de euro betaald kan worden.
Deze acties garanderen dat de doelstellingen van het
gemeentelijke Europroject worden gehaald.
6.10 Financiën
De gemeente wordt voortdurend geconfronteerd met
de spanning tussen ambitie en de beschikbare middelen
om die ambitie te realiseren. Die spanning is er op
bestuurlijk niveau, waar de beperkt beschikbare
middelen moeten worden afgewogen tegenover een
veelvoud aan wensen. Die spanning is er ook bij de
ambtelijke organisatie. Waar het ambtelijk management
Leeuwarden wil zien als een op het terrein van de
bedrijfsvoering excellerende gemeente, zijn de
middelen om dit te realiseren beperkt.
Daardoor verloopt de kwaliteitsverbetering van het
planning en controlproces traag.
Die kwaliteitsverbetering is echter noodzakelijk om
de politiek bestuurlijke wensen te realiseren. Om
voldoende middelen voor de realisering van die wensen
beschikbaar te krijgen zal er moeten worden
omgebogen. Ombuigen kan alleen verantwoord gebeuren
als de effecten, zowel maatschappelijk als voor de
interne bedrijfsvoering duidelijk in beeld gebracht
zijn. De verdere verbetering van de planning en
controlcyclus blijft dan ook veel tijd en energie
vragen van de organisatie. Het rapport van
bevindingen van de accountant bij de jaarrekening
1999 en de opmerkingen van de commissie van de
rekening naar aanleiding van dit rapport vormen
daarbij wezenlijke aandachtspunten. Dat geldt ook
voor de resultaten van een afstudeeronderzoek naar de
werking van het planning en controlsysteem, die eind
2000 beschikbaar komen.
Bij de gemeente staan de politiek inhoudelijke
doelstellingen centraal. Het financieel beleid is
daarbij volgend, maar ook kader scheppend.
Vaststelling van onderdelen van het financieel beleid
heeft op verschillende tijdstippen plaatsgevonden
soms gekoppeld aan andere onderwerpen. Om de
uitgangspunten van het financieel beleid in beeld te
brengen en de onderlinge samenhang daarvan te
schetsen zal in de perspectiefnota 2002 een integraal
Blad 21
beeld van het financieel beleid worden gegeven.
Hierdoor zal ook een discussie over aanpassingen van
onderdelen van dit beleid, zoals de eventuele
aanpassing van de hoogte van de Algemene Reserve,
verantwoord gevoerd kunnen worden.
6.11 Treasury
In het najaar 2000 wordt het treasurystatuut ter
vaststelling aan de Raad voorgelegd. Hierin worden de
kaders voor het treasury beleid aangegeven.
Gelijktijdig zal ook de treasury paragraaf aan de
Raad ter vaststelling worden voorgelegd. Hierin wordt
binnen de in het statuut gegeven kaders het
treasurybeleid voor het begrotingsjaar vastgesteld.
Daarmee kunnen de jaarlijks door de Raad vast te
stellen raambesluiten, waarin het college gemachtigd
werd middelen aan te trekken of uit te zetten,
vervallen
De treasuryparagraaf zal in de komende jaren in de
begroting worden opgenomen en niet als afzonderlijk
document aan de Raad worden voorgelegd.
6.12 Doelmatigheidsonderzoek
In het kader van het structureel werken aan de
verhoging van de doelmatigheid van de gemeentelijke
organisatie zal in het begrotingsjaar verder gegaan
worden met de uitvoering van de in de tweede helft
van het jaar 2000 te starten pilotprojecten
doelmatigheidsonderzoek. Deze pilotprojecten zullen
worden geëvalueerd. De Commissie voor de Rekening zal
hier intensief bij worden betrokken.