Blad 22 7 RISICOPARAGRAAF 71 Inleiding Het doel van de risicoparagraaf is inzicht te verschaffen in de risico's die de financiële positie van de gemeente kunnen beïnvloeden. Daarbij gaat het niet om risico's die geacht worden tot de normale bedrijfsrisico's te behoren, zoals bijvoorbeeld de risico's uit de bedrijfsmatige activiteiten zoals het grondbedrijf of de altijd voorkomende juridische (bezwaarschriften) procedures. In deze risicoparagraaf worden bovendien alleen die risico's gepresenteerd die van substantiële betekenis zijn, gezien het balanstotaal dan wel de financiële positie, en derhalve geen signaleringslijst van alles wat wel eens tegen zou kunnen vallen. 7.2 Invoering van het BTW compensatiefonds De regering bereidt een wet voor waardoor gemeenten belastingplichtig worden voor een belasting gelijk aan de omzetbelasting voor het bedrijfsleven. Deze regeling (het BTW compensatiefonds) moet bewerkstelligen dat beslissingen over zelf doen of uitbesteden fiscaal budgettair neutraal zijn. De keuze kan dan worden gedaan voor de efficiëntste en effectiefste handelwijze zonder dat de belastingen daarbij als verstorende factor optreden. Gemeenten zullen door deze regeling de belasting terug krijgen die zij op inkoopnota's betalen. De regeling is derhalve gunstig voor gemeenten. Om dat te compenseren wordt er een korting toegepast op het Gemeentefonds. Daarmee wordt beoogd dat, op tijdstip van in werking treden van de regeling, het BTW compensatiefonds budgettair neutraal voor gemeenten en rijk wordt ingevoerd. Ook als de regeling voor de totaliteit van gemeenten budgettair neutraal wordt ingevoerd zegt dat nog niets over de effecten voor iedere specifieke gemeente. Echter ook bij een zogenaamde budgettair neutrale invoering zijn er problemen. De rijksoverheid rekent in kasstromen, de gemeentelijke overheid met het baten en lastenstelsel. Dat betekent dat de omzetbelasting op investeringen ineens wordt verrekend in het gemeentefonds. De budgettaire besparing voor de gemeente op de kapitaallasten komt echter eerst over de totale levensduur van de investering tot uiting. Dat betekent dat de eerste jaren van de invoering van dit stelsel met omvangrijke tekorten moet worden gerekend. Wij hebben hiervoor bij de vaststelling van de perspectiefnota 2001-2004 vooralsnog een stelpost van 1,25 miljoen structureel opgenomen met ingang van 2002. Blad 23 7.3 De hertaxatie van de onroerende zaken. Op basis van de landelijke uitkomst van de hertaxaties zal aanpassing plaatsvinden van het verrekentarief voor de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds. De definitieve uitkomst voor onze gemeente is nog niet te voorspellen. 7.4 Actualisering aantal uitkeringsgerechtigden De berekening van de vergoeding in de Algemene Uitkering voor onder andere de uitvoeringskosten van de ABW is gebaseerd op het gemiddelde van het aantal uitkerings-gerechtigden van een aantal jaren geleden. Verwacht kan worden, dat nu een herijking van de verdeelmaatstaven plaats gaat vinden ook deze verdeelmaatstaf wordt geactualiseerd. Daarmee is door ons rekening gehouden. Verondersteld is daarbij dat via andere uitkeringsfactoren 65% van wat bij deze factor weglekt, naar de gemeente terugvloeit. Dit zogenaamde tweede orde effect is zeker aanwezig, de omvang daarvan is echter niet nauwkeurig in te schatten 7.5 De ondernemende gemeente Nu de gemeente inzet op versnelling van de woningbouwproductie gecombineerd met een pro-actieve grondpolitiek, beide noodzakelijk voor het behoud en de versterking van de sociaal-economische positie van de gemeente, nemen de daarmee gepaard gaande ondernemersrisico's vergelijkbaar toe. 7.6 Juridische procedures Jaarlijks worden er juridische procedures gevoerd. Op basis van de trend van de afgelopen jaren wordt een schatting gemaakt van het bedrag dat vervolgens wordt opgevoerd in de begroting. Het is echter altijd onzeker of dit bedrag voldoende blijkt te zijn. Immers in verschillende jaren kan er variatie in bijvoorbeeld het aantal en de omvang van projecten zijn of er kunnen in een jaar ineens grote claims toegewezen worden waarmee geen rekening kon worden gehouden. De landelijke tendens laat zien dat steeds meer claims tegen de overheid worden ingediend. Wij worden ook zo nu en dan geconfronteerd met juridische claims, ingediend door in het verleden verzelfstandigde gemeentelijke organisatie-onderdelen (b.v. met betrekking tot rechten van overgegaan personeel of gebouwen)Bij nieuwe verzelfstandigingtrajecten zal dit zoveel mogelijk worden beperkt, daarnaast wordt gewerkt aan een "audit juridische controlling" 7.7 Bodemvervuilingbodemverontreinigingbaggerwerken De gemeente wordt geconfronteerd met de risico's van bodemvervuiling c.q. bodemverontreiniging (het gaat om ongeveer 6.500 locaties). De gemeente is voor het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 545