Blad 24 multifunctioneel saneren van de verontreinigde locaties voor een deel van de totale kosten verantwoordelijk, met name als de gemeente eigenaar is (of is geweest) of belanghebbende is in proj eetontwikkeling Hiermee samenhangend is de problematiek van de milieuhygiënische verontreiniging van waterbodems en daardoor de stagnatie in het onderhoud van in gemeentelijk beheer zijnde vaarwegen. Verontreinigingen mengen zich steeds vaker met elkaar, waardoor het niet meer mogelijk is de veroorzaker van de verontreiniging aan te spreken. Risico is dat er claims bij de gemeente worden gelegd. Om dit gevaar te ontlopen moet er bagger verwijderd worden. De kosten hiervan zullen mede afhankelijk zijn van de kosten van verwerking en opslag. De gevolgen van het operationeel worden van dit risico zijn: de mogelijke saneringskosten die ten laste van de algemene middelen zullen komen, financiële claims en stagnatie in de stedelijke ontwikkeling Door de inzet van het instrumentarium "actief bodembeheer" wordt een reductie verwacht van de totale kosten van 30% tot 50%, maar het probleem blijft omvangrijk. Het realiseren van een structurele opslag-/verwerkingslocatie voor vervuilde bagger kan helpen om de kosten van het risico te reduceren, evenals experimenten met nieuwe technologieën en technieken. 7.8 Arbo-wetgeving De wetgeving om het gebied van arbeidsomstandigheden wordt aangescherpt, zie bijvoorbeeld de gang van zaken rondom theaters begin 1999. Onduidelijk is op dit moment welke (financiële) consequenties dit concreet voor de gemeente zal hebben en of hiervoor in bepaalde gevallen compensatie vanuit het Rijk beschikbaar zal komen. 7.9 Scheuren in pijpen en instorten kelders Tijdens de herinrichting van de binnenstad is gebleken dat de onderhoudstoestand van diverse pijpen kaden en kelders sterker achteruitgegaan is dan vooralsnog was ingeschat. Uit nadere inventarisatie moet blijken welke herstelmaatregelen noodzakelijk zijn en wat de kosten hiervan zijn. Voorstellen voor de wijze van aanpak van de calamiteiten zullen u nog voor het begrotingsjaar worden gedaan. 7.10 Geluidssanering woningen Middels het afsluiten van het Stadsconvenant zijn de rijksmiddelen voor de geluidssanering van woningen via het ISV overgegaan naar de gemeente Leeuwarden. Het rijk heeft zich verplicht zorg te dragen voor de Blad 25 isolatie van de woningen in de zwaarst belaste categorie (zogenaamde A-lijst)Deze verplichting is nu automatisch overgedragen aan de gemeente. De door het rijk beschikbaar gestelde middelen zijn slechts een fractie van de werkelijke kosten. In VNG kader wordt dit probleem aangekaart. 7.11 Omzetbelastingheffing over subsidie BV Sport Met de belastingdienst wordt een discussie gevoerd of de bijdrage van de gemeente aan de BV Sport onderhevig is aan de heffing voor de omzetbelasting. In vergelijkbare situaties elders in het land is vrijstelling verleend. De discussie gaat over een bedrag van 1,4 miljoen aan omzetbelasting Leeuwarden, Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, mevrouw L.B.M. van Maaren - van Balen burgemeester. mr. F.M.J. Steijvers secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 546