Blad 4 verbinding komen te staan en een veel betere ontsluiting krijgen op de Anne Vondelingweg Het met elkaar in verbinding brengen van de beide terreinen door de gezamenlijke ontsluiting geeft beide terreinen weer betere ontwikkelingsmogelijkheden en zorgt voor meer samenhang tussen de bedrijvigheid aan de oostkant van de stad. Deze betere ontsluiting betekent namelijk voor industrieterrein Leeuwarden-Oost 1. een tweede hoofdontsluiting, zodanig dat vrachtverkeer niet meer over de binnenring (P. Stuyvesantweg) van de stad hoeft en, 2. voor de Afvalsturing Friesland in plaats van één toegangsweg en een sluiproute er twee goede toegangswegen komen, 3. containers vanaf de Junokade over water vervoerd kunnen worden, 4. betere transportmogelijkheden naar industrieterrein De Hemrik waar toeleveranciers zitten. Voor bedrijventerrein Hemrik (west) komt er ook een tweede hoofdontsluiting. Daarmee kan het toenemende sluipverkeer door de woonwijk Camminghaburen worden tegengegaan. Door de betere bereikbaarheid zal de uitgeefbaarheid van dit bedrijventerrein worden vergroot. Algemene bereikbaarheid van de zuid—oostkant van Leeuwarden De Drachtsterweg is een van de twee invalswegen vanuit zuidelijke richting naar Leeuwarden. De weg is belangrijk voor de ontsluiting van Leeuwarden op de N 31, met name als het gaat om de ontsluiting van woonwijken, de binnenstad en het bedrijventerrein Hemrik. In de loop der jaren is de hoeveelheid verkeer op de Drachtsterweg geleidelijk toegenomen. Sinds kort leidt dit in de spitsuren tot enige vertraging voor de Drachtsterbrug en het Drachtsterplein Deze vertraging zal zich voortzetten op de Aldlansdyk en de Anne Vondelingweg. Uit het bij het projectplan bijgevoegde rapport "Optimalisering Oostflank Leeuwarden" van DHV Hofstra BV komt naar voren dat het verkeer op het Drachtsterplein rond 2030 zal vastlopen als er geen infrastructurele aanpassingen worden gedaan. In het rapport "Leeuwarden: stad onder druk"1 dat opgesteld is door werkgeversorganisaties en de brancheorganisaties voor het goederenvervoer, komt de Drachtsterbrug/het Drachtsterplein als knelpunt nummer 2 naar voren. Als aanbeveling wordt gedaan, naast het verdubbelen van de brug, om de Leeuwarden: stad onder druk. Welke verkeersknelpunten ervaart het bedrijfsleven in en rondom Leeuwarden? EVO/TLN 99.176,juni 1999. Blad 5 doorstroming van het verkeer richting bedrijventerrein Hemrik te verbeteren door op de Drachtsterweg/Drachtster- plein een extra rechtsafstrook te creëren. Om vanaf de zuid-oostelijke kant, vanaf het bedrijven terrein Hemrik de stad uit te komen richting Drachtsterweg wordt ten behoeve van een betere doorstroming de links- afstrook op de Aldlansdyk richting Drachtsterweg verdubbeld Oplossingen voor de verkeersknelpunten gemeld in het rapport "Leeuwarden stad onder druk" zijn opgenomen in het pakket Maatregelen Verkeer en Vervoer van de gemeente Leeuwarden. De hierboven beschreven maatregelen zijn een onderdeel van dit pakket bereikbaarheidsmaatregelen. Het plan is een samenhangend pakket van maatregelen en voorzieningen gericht op het realiseren van fysieke ruimte, ontsluiting en revitalisering van het industrieterrein Leeuwarden-Oost en bedrijventerrein Hemrik (west), alsmede een algemene verbeterde ontsluiting van de zuid-oostelijke kant van Leeuwarden en in het bijzonder van het bedrijventerrein Hemrik. Fasering Het totale pakket aan maatregelen zoals hierboven omschreven is als een project voorgelegd ten behoeve van medefinanciering voor Kompas van het Noorden. Een gedeelte van de financiering van het totale project moet van het bedrijfsleven op bedrijventerrein Hemrik en industrieterrein Leeuwarden-Oost verkregen worden. Indien deze bijdragen niet gerealiseerd kunnen worden, zal het project in beperkter omvang gerealiseerd moeten worden. De eerste fase bestaat uit het herinrichten van het industrieterrein Leeuwarden-Oost. De tweede fase bestaat uit de verkeersmaatregelen ten behoeve van een verbeterde ontsluiting van de zuid-oostkant van Leeuwarden en de verbinding van het industrieterrein Leeuwarden-Oost en bedrijventerrein Hemrik door middel van de brug over de Tijnje met de nieuwe ontsluitingsweg Anne Vondelingweg op de Greunsweg. De tweede fase kan beperkter uitgevoerd worden. Zo kan indien geen middelen uit KOMPAS worden verkregen de brug over de Tijnje vervallen en zou volstaan kunnen worden met een betere aansluiting van de Plutoweg op de Anne Vondelingweg. Indien er geen bijdrage van de bedrijven kan worden verkregen kunnen de verkeersmaatregelen voor een betere ontsluiting van de zuid-oostelijke kant van Leeuwarden niet worden uitgevoerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 59