Begroting 2001
Concern
BIJLAGE III
Overzicht van incidentele uitzettingen (-) en inkrimpingen ten opzichte van de Perspectiefnota 2001-2004
Nr
Omschrijving
2001
2002
2003
2004
Dienst Stadsontwikkeling
1
Project handhaving
38-
38
Totaal Dienst Stadsontwikkeling
-38
38
Dienst Algemene Zaken
2
Monitor telefonische bereikbaarheid
-40
40
3
Stadswachten
-390
390
4
Derving externe opbrengsten
-61
61
5
Afwikkeling vml. Dienstverbanden 1)
-1040
1040
6
Voorziening FPU 1)
-210
-594
-24
-208
Totaal Dienst Algemene Zaken
-1741
876
37
-208
Bestuur en Concernstaf
7
Herziening fasering achterstal
lig onderhoud DSO (Vismarktpijp)
1200
-1200
8
Kenniscentrum GSB
-30
30
9
Tijd.noodvoorz. peuterspeelzaal-
werk Zuiderburen DWZ
-5
5
Totaal Bestuur en Concernstaf
1165
-1200
0
35
Dienst Welzijn
10
Kosten overgang CBB/Arbvo
-15
15
11
Kosten Bestuurscommissie Pri
mair Onderwijs 2)
-50
50
12
Slachtofferhulp 2)
-36
36
Totaal Dienst Welzijn
-101
101
0
0
Totaal generaal
-715
-185
37
-173
Cumulatief
-715
-900
-863
-1.036
1) voorlopig geraamd in de begroting van Bestuur en Concernstaf.
2) voor de kolom 2002 voorlopig geraamd in Begroting Bestuur en Concernstaf
Overz. Structurele en inc.uitzettingen
31-8-200010:35
Begroting 2001
Concern
TOELICHTING OP BIJLAGE III
Overzicht van structurele uitzettingen (-) en inkrimpingen ten opzichte van de Perspectief
nota 2001-2004.
1 In verband met de verkoop van het Jachthavencomplex aan de Jachthavenlaan ontstaat er per saldo
een exploitatieverlies van f. 45.980,— op jaarbasis.
2 Uit de analyse van de huuropbrengsten 1999 blijkt dat de huuropbrengsten van de panden, die zijn
overgegaan naar de Dienst Stadsontwikkeling, circa f. 200.000,- lager waren dan begroot ten gevolge van
huurderving door leegstand. Bij de overdracht van vastgoed naar de Dienst Stadsontwikkeling is hiermee
geen rekening gehouden. De opgenomen tegenvaller van f. 118.000,— is gebaseerd op de inschatting van
de leegstandssituatie in het jaar 2001.
3 De kapitaallasten vastgoed voor de jaarschijf 2004 bestaan uit de kapitaallasten van de nieuwe
investeringen in 2004 ad f. 235.700,— en de vrijval van de kapitaalasten in 2004 ad f. 148.474,—.
4 Voor de berekening van de kapitaallasten voor 2001-2004 is (t.o.v. de begroting 2000) een beter bij de
werkelijkheid aansluitende methodiek toegepast voor de berekening van de vrijval. Omdat dit resulteert in
een hogere vrijval, vallen de kapitaallasten (structureel) lager uit. De in de Perspectiefnota 2001-2004
gemaakte inschatting voor het jaar 2004 is onjuist omdat op dat moment onvoldoende gegevens m.b.t.
kapitaallasten bestaande en nieuwe investeringen voorhanden waren om een goede berekening te kunnen
maken. Bij het opstellen van de begroting zijn deze gegevens wel beschikbaar.
5 Ten behoeve van langdurig ziek personeel zijn minder middelen noodzakelijk.
6 Bij de verzelfstandiging van RTO zijn in de raamovereenkomst contractafspraken gemaakt.
Eén hiervan was een tot 2005 cumulerende efficiency-korting.
De opgenomen meevaller geeft slechts dat deel hiervan weer, dat betrekking heeft op producten ten laste
van de gemeentebegroting.
Het resterende deel leidt tot lagere tarieven, danwel hogere storting in de egalisatiereserve.
7 Doordat de stad uitbreidt neemt ook het te reinigen oppervlak aan verhardingen toe.
In de begrotingen van de voormalige Dienst Stadsbeheer (t/m 1999) werd hiervoor jaarlijks accres geraamd
van f. 23.000,—.
Bij het overgaan van deze taken naar de sector Milieu van de Dienst Stadsontwikkeling is verzuimd dit
jaarlijks accres te ramen.
8 Doordat huur-inkomsten voor cultuurgronden in het verleden te optimistisch zijn ingeschat wordt op de
exploitatie van cultuurgronden een tegenvaller voorzien van f. 13.000,—.
9 Het tempo waarin de nieuwbouw in onze gemeente wordt gerealiseerd, blijft achter bij de planning
waarop de opbrengstverwachting van de onroerendzaakbelasting is gebaseerd. Bijstelling van de
inkomstenprognose OZB leidt in 2001 tot een tegenvaller van 569.000. Voor de jaren 2002 tot en met
2004 wordt een meevaller verwacht in de opbrengsten OZB van respectievelijk 406.000, 96.000 en
832.000.
10 In 2000 zijn de functies van het team informatietechnologie van de sector Facilitair Bedrijf opnieuw
gewaardeerd. Inmiddels is bekend dat de loonsom hierdoor met 50.000 zal stijgen.
11 Op de totale loonsom van ïuim 17 miljoen gulden is sprake van een afwijking op de salariskosten van
45.000. Deze stijging wordt ondermeer veroorzaakt doordat een aantal functies opnieuw gewaardeerd