Begroting 200/
Concern
is.
12 De afgelopen jaren had de dienst op rekeningsbasis voortdurend te kampen met een overschrijding op de
facilitaire verbruiksgoederen (porti, telefoon, kantoorartikelen etc.). Tot dusverre werd deze overschrijding
opgevangen binnen het rekeningsresultaat. Onderzoek heeft uitgewezen dat de kosten de afgelopen jaren
structureel te laag in de begroting zijn opgenomen. In deze begroting wordt deze frictie opgelost met een
uitzetting van 45.000.
13 De herziening van het belastingstelsel in ons land heeft ondermeer tot gevolg dat met ingang van 1 juli
2000 BTW moet worden betaald over de portikosten. Op jaarbasis betreft het hier een kostenuitzetting
van 35.000.
14 Het onderhoudscontract van het financieel informatiesysteem zal op korte termijn worden herzien. Op dit
moment is er een reële veronderstelling dat de kosten zullen toenemen. De leverancier zal de bijdrage voor
het onderhoud verhogen tot 20% van de investeringswaarde. Tot dusver werd een percentage van 15%
gehanteerd.
15 In de afgelopen jaren zijn de kosten inzake de BGD toegenomen ondermeer als gevolg van de tariefstelling.
Tot dusverre zijn de overschrijdingen opgevangen binnen het rekeningsresultaat. Omdat deze wijze van
begroten niet verantwoord wordt geacht zijn de kosten thans op het reële niveau geraamd. Dit heeft tot
gevolg dat rekening dient te worden gehouden met een uitzetting van 20.000.
16 Voor het dienstjaar zijn geen significante afwijkingen te melden. Voor de jaren 2002 tot en met 2004
zijn de afwijkingen respectievelijk 39.000 voordelig, 13.000,= voordelig en 12.000 nadelig.
De belangrijkste verschillen ontstaan door een verschuiving van investeringen naar een later tijdstip,
dan het moment waarop deze in het meerjarenspectief stonden vermeld.
17 Op dit moment worden klachten van burgers over de gemeente Leeuwarden alleen door middel van een
interne klachtenprocedure behandeld. Als onderdeel van een kwalitatief goed bestuur dient de gemeente
te beschikken over een externe klachteninstantie als sluitstuk op een interne klachtenregeling.
In de gemeenteraadsvergadering van 28 juni 2000 is besloten om ten aanzien van een externe klacht
instantie aansluiting te zoeken bij de Nationale Ombudsman.
18 In het kader van de perspectiefnota 2001 - 2004 is een voorziening getroffen ter grootte van f 8,4 min
ten behoeve van huidige wachtgeldverplichtingen. Ten behoeve van het bestrijden van
toekomstige wachtgeldverplichtingen wordt 1% van de gemeentelijke loonsom structureel vrijgemaakt.
Dit komt neer op een jaarlijkse storting in de voorziening van ongeveer f 750.000,=
20 Op grond van het ontwikkelingsplan III is de formatie bij de Brandweer uitgebreid met 1 fte, hetgeen
tot een uitzetting heeft geleid tot 80.000.
21 Met betrekking tot de FLO uitkeringen is sprake van een structureel voordeel van 54.000 op het saldo
aan kosten en opbrengsten FLO. Een medewerker van de Brandweer die in het jaar 2001 in aanmerking
zou komen voor een FLO-uitkering is in 1999 overleden. In de perspectiefnota was met de vrijval van deze
middelen nog geen rekening gehouden.
23 De winstontwikkeling van de Bank Nederlandse Gemeenten heeft zich in 1999 aanzienlijk verbeterd.
Op basis van deze ontwikkeling wordt de raming van het dividend in 2001 ten opzichte van de reeds in
de Perspectiefnota 2001-2004 aangepaste raming verhoogd met f. 46.000,— tot f. 500.000,--.
24 Het resultaat op de rente-omslag is voor het jaar 2001 bepaald op f. 911.000,= negatief.
Tot een bedrag van f. 224.000,— is dit nadeel ontstaan door vervroegde aflossing van rijksleningen.
De rest van de tegenvaller kan worden toegeschreven aan de recente rentestijgingen.
Begroting 2001
Concern
25 De stelpost voor toekomstige tegenvallers ad f. 1.000.000,— kan voor het jaar 2000 vrijvallen.
26 De inkomsten wegens werk voor derden vallen ingaande 2001 f. 185.000,— tegen.
27 De salarislasten wijzigen in verband met een correctie van de kosten van periodieken.
28 Bij de verkoop van de aandelen Frigem is het nominaal aandelenkapitaal van de Edon afgeboekt. De
reden hiervan was dat het dividend marginaal was. Edon handelt m.i.v. 2000 onder de naam Essent.
Thans blijkt dat het dividend van Essent fors is opgewaardeerd; daarom wordt thans ook overgegaan
tot opname van het nominaal aandelenkapitaal Essent.
De netto meevaller (opwaardering dividend minus rentekosten over het aandelenkapitaal) bedraagt
f. 123.000,-.
30 Met ingang van 2000 wordt in de gemeente Leeuwarden de onroerend zaakbelasting en de rioolretributie
geïnd door middel van één ongedeelde aanslag onroerend zaakbelasting. Omdat deze aanslag voor de
onderwijshuisvesting door de gemeente voor alle scholen betaald wordt, betekent dit een meer dan
evenredige verhoging van de lasten. Nu moet immers ook de virtuele rioolretributie betaald worden uit
de begroting van de dienst Welzijn. Dit leidt tot een structurele uitzetting van 236.000.
31 Naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak inzake een ontslagprocedure moet voor 2001 en
volgende jaren rekening worden gehouden met nieuwe salarisverplichtingen. Dit betekent een strucurele
tegenvaller van 75.000.
32 Bij het afwikkelen van de centralisatie van de wachtgeldverplichtingen is er ten onrechte van uitgegaan
dat voor alle wachtgeldverplichtingen van de dienst Welzijn in het verleden een budgettaire compensatie
heeft plaatsgevonden. Deze compensatie wordt in het kader van het centraliseren van de wachtgeld
verplichtingen gekort op de begrotingsbudgetten. Dit betekent dus dat de begrotingsstand 2001 van de
dienst Welzijn wordt gekort voor een niet verleende compensatie. Hierdoor ontstaat een structureel
tekort van 51.000.
33 De gemeentelijke uitgaven voor schoolbegeleiding zijn gekoppeld aan de rijksvergoeding die daarvoor
ontvangen wordt; stijgt de rijksbijdrage dan moet de gemeentelijke bijdrage in dezelfde mate meestijgen.
Voor 2001 wordt een stijgende rijksbijdrage en dus ook een stijgende gemeentelijke bijdrage verwacht.
34 De verbetering van de lucht- en waterbehandeling van zwembad "De Blauwe Golf' leidt tot hogere
kapitaallasten tot een bedrag van 32.000. Het subsidie aan de BV Sport moet derhalve tot eenzelfde
bedrag verhoogd worden.
35 Op basis van de bijdrage over 1999 wordt voor 2001 rekening gehouden met een hogere bijdrage aan het
RION van 31.000.
36 In de begroting van 1999 en 2000 werd jaarlijks rekening gehouden met een gemiddeld aantal uitkerings
gerechtigden voor de IOAW en IOAZ van respectievelijk 83 en 22. Gedurende het jaar 1999 is het aantal
lOAW'ers van 83 aan het begin van 1999 opgelopen tot 130 ultimo 1999. Voor het jaar 2002 wordt derhalve
rekening gehouden met een gemiddeld aantal lOAW'ers van 135. Dit betekent ten opzichte van de oude
begroting een toename van 52 cliënten. De ten laste van de gemeente blijvende lasten zullen daarom met
127.600 toenemen.
Naar verwachting zal het aantal IOAZ'ers stijgen in 2002 tot gemiddeld 25. De gemeentelijke lasten zullen
daardoor toenemen met een bedrag van 9.700.
Als gevolg van een stijging van het aantal clienten IOAW/IOAZ met 55 zullen ook de uitvoeringskosten
toenemen met een bedrag van 36.700.
Voor het jaar 2001 wordt verwacht dat de stijgende lasten met betreking tot de IOAW/IOAZ kunnen