MEERJARENINVESTERINGSPROGRAMMA A. Hoofdinfrastructuur Dienst: Stadsontwikkeling Opsteller: Joliët de Boer Nummer: niet invullen KORTE OMSCHRIJVING VAN HET PROJECT: voor de verbetering van de bereikbaarheid van Leeuwarden in het algemeen en de werkgelegenheidslocaties in het bijzonder zijn maatregelen geformuleerd ten aanzien van weginfrastructuur, OV en transferia, rail- /waterinfrastructuur goederenvervoer en parkeren. De bijlage "Maatregelen verkeer en vervoer" geeft een overzicht van deze maatregelen. DOELSTELING VAN HET PROJECT (strategisch en operationeel): Strategische doelen: Het waarborgen van de bereikbaarheid van de stad binnen beheersbare milieu-effecten en het bevorderen van de verkeersveiligheid. Operationele doelen: De toename van de gemiddeld reistijd in het stadsgewest in 2010 zal 39% zijn in plaats van 88%. De groei van het aantal autokilometers in het stadsgewest in 2010 zal beperkt worden tot 37% in plaats van de voorspelde autonome groei van 43%. De groei van het aantal verkeersslachtoffers zal in 2010 beperkt worden tot 19% in plaats van 25%. In 2010 zal het doorgaande verkeer in Leeuwarden, ondanks de fors toenemende automobiliteit, net als nu nog steeds 4% uitmaken van het totale verkeer. Het goederenvervoer via water en rail neemt in 2010 een half miljoen ton over van vervoer via de weg. Het aandeel in het totale aantal verplaatsingen per fiets en openbaar vervoer gezamenlijk zal in 2010 toenemen met 2% (Tot 39% van alle verplaatsingen) in plaats van een daling met 6% (tot 31% van alle verplaatsingen). Op het gebied van vervoermanagement doet in 2010 60% van de bedrijven met meer dan 50 werknemers aan vervoermanagement en van de overige bedrijven 20%. Verhoging van de kostendekkingsgraad in de stadsbusdienst van 27% in 1998 naar minimaal 35% in 2004. BEOOGDE EFFECTEN: Strategische effecten: bijdrage aan verbetering bereikbaarheid stad. Structurele directe en indirecte werkgelegenheidseffectemstimulans richting bedrijfsleven. Door een goede bereikbaarheid wordt het voor bedrijven aantrekkelijker om zich in Leeuwarden te vestigen. Er ontstaat tijdelijk extra werkgelegenheid bij de uitvoering van de infrastructurele werken. Inkomsteneffecten voor de gemeente (OZB, uitkering gemeentefonds, etc.). Financiële multiplier-effecten: in 2001 is dit een factor 9. Convenantsafspraken: in stadsconvenant is afgesproken dat gezamenlijk wordt gewerkt aan oplossingsprojecten voor ontsluitingsproblematiek Leeuwarden. In het regioconvenant is het Fonds Stadsregio opgenomen, "bereikbaarheid" is een van de thema's. Integraliteit, kwaliteitsverbetering en relatieve (concurrentie-)positieverbetering:verbetering bereikbaarheid is van groot belang voor de versteviging van de concurrentiepositie van Leeuwarden ten aanzien van werk- en woonlokaties. Gevolgen voor de reguliere begroting: de maatregelen zijn hoofzakelijk aanpassingen van het bestaande gemeentelijk wegennet. Deze maatregelen leiden dus niet tot hogere onderhoudskosten. De nieuw aan te leggen wegen komen in het beheer van rijkswaterstaat en de provincie. RELEV ANTE BELEIDSKADERS: LEVI: voor de ontwikkeling van Leeuwarden is het van belang dat de transport- en vervoersystemen verder worden verbeterd (pagina 72). Leeuwarden, open stad: de bereikbaarheid speelt in het ruimtelijk ontwikkelingsproces een cruciale rol (pagina 39). Meerjarenontwikkelingsprogramma (MOP): de strategische en operationele doelen van het MOP zijn hier boven 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 685