B.
Upgraden van infrastructuur (water en spoor) ten bate van multimodale terminal.
Ontwikkelen van hoogwaardig openbaar vervoer.
Inkomsteneffecten voor de gemeente (OZB, uitkering gemeentefonds, etc.): realisering van
Leeuwarden-Zuid leidt tot grondopbrengsten, hogere OZB en hogere uitkering Gemeentefonds.
Convenantsafspraken: Stadsconvenant tussen gemeente en provincie; onderdeel Leeuwarden
Werkstad en Integrale ontwikkeling Leeuwarden Zuid.
Integraliteit met projecten als stedelijke vernieuwing, Zuiderburen, kwaliteitsverbetering (wonen, werk<
OV, bereikbaarheid) en relatieve (concurrentie-)positieverbetering: door uitvoering van de plannen
ontstaat vergroting van het aanbod van (kwalitatief hoogwaardige) woon- en werklocaties waardoor di
concurrentiepositie van Leeuwarden verbetert ten opzichte van andere plaatsen in de omgeving.
RELEVANTE BELEIDSKADERS:
Inbedding van het project in lange termijn beleidsplannen zie eerste nota's
LEVI 2030: bijdragen aan een aantrekkelijke gemeente met duurzame en hoogwaardige
vestigingsmilieus voor zowel bedrijven als burgers en zorgen voor een bereikbare stad.
Leeuwarden, open stad
OKL I en II (incl. Stads- en regioconvenant)
MOP- In het MOP staan een aantal pijlers met daarin economische ontwikkeling centraal, vervolgens
bereikbaarheid, arbeidsparticipatie en evenwichtige bevolkingssamenstelling. Deze beleidsgebieden
worden alle betrokken in de planontwikkeling voor Leeuwarden Zuid. Cruciaal bij bereikbaarheid is de
Haak en OV.
Positionpaper
Contourennota Leeuwarden Zuid, vastgesteld bij Raadsbesluit d.d. 13 maart 2000.
NADERE ONDERBOUWING:
Leeuwarden Zuid wordt voornamelijk gefinancierd uit de exploitatie.
Alternatieve financieringsmogelijkheden
Leeuwarden Zuid overall:
PPS
Kompas van het Noorden (REONN)
Stadsconvenant (bereikbaarheid)
Infrastructuur:
Rws
Stadsconvenant (bereikbaarheid)
Provincie
Multimodale terminal:
Cofinanciering met private partijen
Hoogspanning:
Nuon
Water:
Provincie
Waterschappen
Archeologie:
Provincie
STATUS BESLUITVORMING:
De Contourennota is bij Raadsbesluit op 13 maart 2000 vastgesteld, alsmede een planvoorbereidingskrediet van 6
miljoen gulden ten laste van grondexploitatie.
24
PLANNING - FASERING
Sanering Newtonpark 1
Newtonpark 3 4
Multimodale terminal
Goutumer Niemvland
Goutum Zuid
Stadsas
Werpsterhoek/ Zwettepark
Haak om Leeuwarden
West ontsluitingsweg Newtonpark 3
Hoogspanning ondergronds
Planvoorbereiding
Uitvoering
INVESTERINGEN (excl. BTW)
Sanering Newtonpark 1
Hoogspanning ondergronds
West ontsluiting Newtonpark 3
Dubbel viaduct Newtonlaan/kanaal 3
erken/bimodale terminal Np3
Havenw
Trimodale terminal
Turbo Rotonde verlengde Newtonl.
Np4
Brug Verl. Newtonl./Boxumervaart
BTW-deel
INVESTERINGEN TOTAAL
(incl. BTW)
Bedrag
trimodaal
=ex BTW
EXTERNE FINANCIERING:
EU Kompas van liet Noorden>
Rijk Kompas van liet Noorden
Provincie stadsconvenant>
Marktpartijen private partijen>
NB De onderstaande financiële onderbouwing betreft alleen bedrijventerreinen in Leeuwarden Zuid
omdat de in het MOP genoemde SIOF-middelen voor 2001 voor Leeuwarden Zuid alleen betrekking
hebben op het stimuleren van de bedrijvigheid. Hoofdinfrastructuur heeft in het kader van het SIOF
prioriteit, maar De Haak en andere infrastructuur wordt buiten beschouwing gelaten omdat op dit
moment geen enkele duidelijkheid gegeven kan worden over de fasering en de investeringsomvang in
2001.
i2002 T2ÖÖ3 |2004
2005
t/m 2018
j
FINANCIERINGSOVERZICH
bedragen x f 1.000
25