B. Upgraden van infrastructuur (water en spoor) ten bate van multimodale terminal. Ontwikkelen van hoogwaardig openbaar vervoer. Inkomsteneffecten voor de gemeente (OZB, uitkering gemeentefonds, etc.): realisering van Leeuwarden-Zuid leidt tot grondopbrengsten, hogere OZB en hogere uitkering Gemeentefonds. Convenantsafspraken: Stadsconvenant tussen gemeente en provincie; onderdeel Leeuwarden Werkstad en Integrale ontwikkeling Leeuwarden Zuid. Integraliteit met projecten als stedelijke vernieuwing, Zuiderburen, kwaliteitsverbetering (wonen, werk< OV, bereikbaarheid) en relatieve (concurrentie-)positieverbetering: door uitvoering van de plannen ontstaat vergroting van het aanbod van (kwalitatief hoogwaardige) woon- en werklocaties waardoor di concurrentiepositie van Leeuwarden verbetert ten opzichte van andere plaatsen in de omgeving. RELEVANTE BELEIDSKADERS: Inbedding van het project in lange termijn beleidsplannen zie eerste nota's LEVI 2030: bijdragen aan een aantrekkelijke gemeente met duurzame en hoogwaardige vestigingsmilieus voor zowel bedrijven als burgers en zorgen voor een bereikbare stad. Leeuwarden, open stad OKL I en II (incl. Stads- en regioconvenant) MOP- In het MOP staan een aantal pijlers met daarin economische ontwikkeling centraal, vervolgens bereikbaarheid, arbeidsparticipatie en evenwichtige bevolkingssamenstelling. Deze beleidsgebieden worden alle betrokken in de planontwikkeling voor Leeuwarden Zuid. Cruciaal bij bereikbaarheid is de Haak en OV. Positionpaper Contourennota Leeuwarden Zuid, vastgesteld bij Raadsbesluit d.d. 13 maart 2000. NADERE ONDERBOUWING: Leeuwarden Zuid wordt voornamelijk gefinancierd uit de exploitatie. Alternatieve financieringsmogelijkheden Leeuwarden Zuid overall: PPS Kompas van het Noorden (REONN) Stadsconvenant (bereikbaarheid) Infrastructuur: Rws Stadsconvenant (bereikbaarheid) Provincie Multimodale terminal: Cofinanciering met private partijen Hoogspanning: Nuon Water: Provincie Waterschappen Archeologie: Provincie STATUS BESLUITVORMING: De Contourennota is bij Raadsbesluit op 13 maart 2000 vastgesteld, alsmede een planvoorbereidingskrediet van 6 miljoen gulden ten laste van grondexploitatie. 24 PLANNING - FASERING Sanering Newtonpark 1 Newtonpark 3 4 Multimodale terminal Goutumer Niemvland Goutum Zuid Stadsas Werpsterhoek/ Zwettepark Haak om Leeuwarden West ontsluitingsweg Newtonpark 3 Hoogspanning ondergronds Planvoorbereiding Uitvoering INVESTERINGEN (excl. BTW) Sanering Newtonpark 1 Hoogspanning ondergronds West ontsluiting Newtonpark 3 Dubbel viaduct Newtonlaan/kanaal 3 erken/bimodale terminal Np3 Havenw Trimodale terminal Turbo Rotonde verlengde Newtonl. Np4 Brug Verl. Newtonl./Boxumervaart BTW-deel INVESTERINGEN TOTAAL (incl. BTW) Bedrag trimodaal =ex BTW EXTERNE FINANCIERING: EU Kompas van liet Noorden> Rijk Kompas van liet Noorden Provincie stadsconvenant> Marktpartijen private partijen> NB De onderstaande financiële onderbouwing betreft alleen bedrijventerreinen in Leeuwarden Zuid omdat de in het MOP genoemde SIOF-middelen voor 2001 voor Leeuwarden Zuid alleen betrekking hebben op het stimuleren van de bedrijvigheid. Hoofdinfrastructuur heeft in het kader van het SIOF prioriteit, maar De Haak en andere infrastructuur wordt buiten beschouwing gelaten omdat op dit moment geen enkele duidelijkheid gegeven kan worden over de fasering en de investeringsomvang in 2001. i2002 T2ÖÖ3 |2004 2005 t/m 2018 j FINANCIERINGSOVERZICH bedragen x f 1.000 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 694