A.
MEERJARENINVESTERINGSPROGRAMMA
Deelproject Stedelijke Vernieuwing rAchter de Hoven/ Vegelinbuurt
2003
Totaal
.r
voorber.
uitvoering
uitvoering
uitvoering
Rondom het tekort van 47 Mf spelen nog vele onzekerheden. In de onderhandelingen met corporaties wordt op
verschillende manieren getracht dekkingsmiddelen te vinden. Pas als er een dekkend geheel is kan gestart worden
met het maken van plannen per deelgebied en bijbehorende exploitatieberekeningen. Hieruit zal vervolgens
concreet blijken welk multiplier effect zal optreden bij planuitvoering.
Zie verder rubriek A. Nadere onderbouwing.
Naar verwachting zal gestart worden met de twee deelgebieden Vrijheidswijk ZW en Bilgaard NO. In 200lei-
voor de gemeente c.q. PPS direct kosten te verwachten voor infrastructuur. Inzet van ISV gelden is hiervoor het
aangewezen instrument. In de jaren na 2001 worden naar verwachting de resterende ISV middelen ingezet.
Hetzelfde geldt voor de 3 Mf Kompass gelden van de provincie. Zie voor tekst perspectief 2000
STATUS BESLUITVORMING:
Intentie-overeenkomst mei juni 2000 in de raad
INVESTERINGEN (excl. BTW)
BTW-deel
INVESTERINGEN TOTAAL
(incl. BTW)
uitvoering
274.000
EXTERNE FINANCIERING:
EU uitsplitsen naar bronnen en zelf
invullen
Inbrengwaarden gemeente grond etc
FINANCIERING TOTAAL
Tekort
bedragen x f 1.0
PLANNING - FASERING
Rijk -Investeringsbudget Stedelijke
Vernieuwing (ISV)
Provincie -kompass
Corporatie NWF
Corporatie Holding Fr
INTERNE FINANCIERING:
Strategisch Investeriiigs- en
OntwikkelingsFonds (SIOF)
Stelpost infrastructurele werken
(MPI)
27.000
77.000
3.000
LIQUIDITEITSI
3EGROTING 2001 ((xf 1.0
00,-)
Jan. Febr.
Mrt.
April
Mei
Juni
Juli
Aug.
Sept.
Okt. Nov.
Dec.
Liquiditeitsprognose volgt op basis van vastgestelde deelplannen
38
Dienst: Stadsontwikkeling Opsteller:
Nummer: niet invullen
KORTE OMSCHRIJVING VAN HET PROJECT:
Opstellen uitvoeringsplannen en planuitvoering obv vastgesteld wijkplan.
DOELSTELLING VAN HET PROJECT (strategisch en operationeel):
de wijk Achter de Hoven/Vegelin wederom terugbrengen naar een binnen Leeuwarden concurrerende en veilige
woon- en werkwijk. In operationeel opzicht wordt een pakket maatregelen voorgesteld voor uitvoering
(afhankelijk van definitieve besluitvorming.
BEOOGDE EFFECTEN:
een veilige woon- en werkwijk
Structurele directe en indirecte werkgelegenheidseffecten: het werkloosheidspercentage van de wijk minimaal op
het stedelijk gemiddelde brengen (nu 19% t.o.v. stedelijk: 15%)
Inkomsteneffecten voor de gemeente (OZB, uitkering gemeentefonds, etc.): door uitbreiding en aanpassing van de
woningvoorraad worden inkomsten verworden uit grondverkoop, OZB-gelden, daling aantal
uitkeringsgerechtigden
Financiële multiplier-effecten: de gemeentelijke investering brengt investeringen van projectontwikkelaars
(woningbouw) en particulieren met zich mee
Convenantsafspraken: zie projectformulier Stedelijke Vernieuwing.
Integraliteit, kwaliteitsverbetering en relatieve (concurrentie-)positieverbetering: het wijkplan Achter de
Hoven/Vegelin is uitdrukkelijk integraal van karakter en beoogt een kwaliteitsverbetering op alle maatschappelijke
terreinen: sociaal-economisch, volkshuisvestelijk en ruimtelijk.
RELEVANTE BELEIDSKADERS:
Relatie met LEVI 2030 en MeerjarenOntwikkelingsProgramma: Zie Projectformulier Stedelijke Vernieuwing
Kaderplan Stedelijke Vernieuwing
Wijkplan Achter de Hoven/ Vegelin: het gaat om een eerste integrale wijkontwikkelingsvisie waarvoor ieder
gemeentelijk beleid van belang is/kan zijn.
NADERE ONDERBOUWING:
Bij de vaststelling van het wijkplan is als instrument van uitvoering gekozen voor een Wijk Ontwikkelings
Maatschappij (WOM). Welke partijen in deze WOM participeren moet nog worden vastgesteld, maar zullen
waarschijnlijk corporatie Holding Friesland, Arcadis, wijkbewoners en de gemeente zijn. De uitvoering van met
name de sociaal economische onderdelen van het programma is geplaatst op de reguliere begrotingen binnen de
diverse dienst en/ sectoren.
STATUS BESLUITVORMING:
Raad juni 2000
39