Blad 2 uitbreiding van terrassen. Daarnaast bestaat er een relatief grote consensus dat terrassen in de binnenstad een toegevoegde waarde hebben en zelfs meer geconcentreerd zouden kunnen worden om (delen van) de binnenstad aantrekkelijker te maken. Ondanks de gering ervaren overlast bestaat er, mede vanuit de wens tot uitvoerbaarheid, wel behoefte aan een duidelijke sluitingstijd voor terrassen. Deze sluitingstijd zou moeten gelden voor elke horecagelegenheid met terras, onafhankelijk van het specifieke soort horeca dat het betreft. Uit de groepssessie met ambtenaren en politie kwam naar voren dat 1.00 uur een redelijke sluitingstijd voor terrassen zou zijn. ■ss Tot slot moet er rekening mee worden gehouden dat de resultaten van de enquête kunnen zijn beïnvloed door het weer van het afgelopen voorjaar. Door het slechte weer zijn de terrassen nauwelijks open geweest, waardoor er dit jaar nog vrijwel geen sprake kan zijn geweest van overlast van terrassen." 2. Openingstijden terrassen Uit het vorenstaande valt te concluderen dat, ondanks het feit dat er geen specifiek terrassenbeleid is en sommige exploitanten op basis van de locatie in het horecagebied hun terras tot 03.00 uur open kunnen houden, terrassen geen noemenswaardige problemen opleveren. Thans lijkt de tijd echter rijp voor een specifiek openingstijdenbeleid voor terrassen in deze gemeente. Deze wens komt ook uit de evaluatie naar voren. Daarom wordt nu, vooruitlopend op een herijking van het horecabeleid, voorgesteld beleidsuitgangspunten voor de openingstijden voor terrassen vast te stellen. In het evaluatierapport wordt door ambtenaren en politie als uitgangspunt voor de sluitingstijd voor de terrassen 01.00 uur genoemd. Uniformiteit is mede uit een oogpunt van handhaving gewenst. Ook de Koninklijke Horeca, afdeling Leeuwarden, stemt met een dergelijk uitgangspunt in en kan zich vinden in een zekere beperking en uniformering van de openingstijden voor terrassen Wel vraagt de Koninklijke Horeca, afdeling Leeuwarden, namens haar leden de huidige openingsperiode van 1 april tot 1 november te laten vervallen. Aan exploitanten zou gedurende het gehele jaar de mogelijkheid moeten worden geboden om, voor zover het weer dat toelaat, terrasopenstelling mogelijk te maken. Blad 3 De huidige periode van april tot november is voor ondernemers namelijk commercieel gezien niet altijd even aantrekkelijk, temeer daar Leeuwarden zeker in vergelijking met plaatsen in andere delen van het land minder "zon dagen kent. Praktijk wijst bovendien uit dat buiten de periode april tot november, als gevolg van gunstige weersomstandigheden, regelmatig dagen zijn waarop consumenten van een terras gebruik zouden kunnen maken. Bovendien vormen terrassen voor het winkelende publiek veelal een plek waar zij even kunnen pauzeren en tot rust kunnen komen. Wij kunnen ons zowel vanuit het oogpunt van de belangen van de consument als van de ondernemers goed voorstellen om de openingsperiode van april tot november voor het houden van terrassen te laten vervallen. Daarmee wordt de mogelijkheid voor ondernemers geopend gedurende het gehele jaar terrasvorming toe te staan. Dit laatste strookt ook met de uitkomst uit het evaluatierapport dat terrassen een toegevoegde waarde hebben in de binnenstad om het verblijf in de binnenstad aantrekkelijker te maken. Overigens is het uitgangspunt voor de opening van de terrassen tot maximaal 01.00 uur uitsluitend bedoeld voor horecabedrijven binnen de stadsgrachten welke gevestigd zijn in de concentratie-, ontwikkelings-, de consolidatiegebieden en het Stationskwartier. De horecabedrijven welke gevestigd zijn in het deconcentratie- gebied in de binnenstad mogen in aansluiting op de sluitingstijd voor de horecabedrijven de terrassen tot 23.00 uur openstellen. Horecabedrijven waarvoor een toelatingstijdstip geldt van 00.00 tot 01.00 uur mogen tot 24.00 uur het terras houden. 3. Overgangsrecht Uit een oogpunt van uniformiteit van openingstijden voor terrassen is voor horecabedrijven waarvoor een eeuwigdurend overgangsrecht van toepassing is, aanvulling van het overgangsrecht in artikel 2.3.1.2.a nodig. In dit overgangsartikel dient een bepaling te worden opgenomen dat de openingstijden niet gelden voor terrassen. 4Voorwaarden terrasvorming Teneinde de mogelijke overlast voor omwonenden en bezoekers van de binnenstad zoveel mogelijk te beperken wordt met betrekking tot het exploiteren van terrassen in het uitgaansgebied het volgende voorgesteld. Het voorstel is om in de Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden de betreffende bepaling te wijzigen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 116