Blad 4
overeenkomstig bijgaand concept raadsbesluit waarbij wordt
gekozen van de volgende uitgangspunten:
1. dat terrassen voor horecabedrijven binnen de
stadsgrachten in het concentratie-, ontwikkelings- of
consolidatiegebied en het in de Algemene plaatselijke
verordening Leeuwarden genoemde Stationskwartier geopend
mogen zijn van s'ochtends 10.00 uur tot maximaal 01.00
uur s'nachts
2. dit geldt niet voor horecabedrijven met een
sluitingstijd van 23.00 uur of een toelatingstijd tussen
00.00 uur en 01.00 uur. Hiervoor gelden de
openingstijden tot 23.00 uur respectievelijk 00.00 uur;
3. dat de ondernemers vrij zijn in installatie van het
terras gedurende het gehele jaar;
4. geen terrassen bij coffeeshops;
5. bij de vorming van terrassen dient rekening te worden
gehouden met de bereikbaarheid van de panden;
6. voor voetgangers dient een ruimte over te blijven van
minimaal 1.50 meter. In gebieden met winkels moet worden
uitgegaan van een ruimte van minimaal 5 a 6 meter of
meer al naar gelang het betreffende gebied;
7. er mag geen overlast zijn voor de directe omgeving en
het overige verkeer.
5Terrasvergunning
Als gevolg van een wijziging van de Drank- en horecawet
wordt het houden van een terras beschouwd als onderdeel van
de betreffende horecainrichtingAls gevolg hiervan zal het
exploiteren van een terras moeten worden bezien in het
kader van de jaarlijks te verstrekken exploitatie
vergunningen voor de horecabedrijven op grond van de Apv.
De terrasvergunningen, die voorheen jaarlijks door de
sector Beheer Openbare Ruimte (BOR) van de dienst
Stadsontwikkeling- en beheer werden verstrekt, zullen in de
toekomst als gevolg van een wijziging van de Drank- en
horecawet en uiteindelijk een andere aanpak van de
exploitatievergunningen komen te vervallen. Daarbij zal
worden gekeken hoe het gebruik van de openbare weg moet
worden geregeld. De bedoeling is dit zo veel mogelijk mee
te nemen met de exploitatievergunningverlening.
Wil een exploitant een terras bij zijn alcoholverstrekkende
bedrijf exploiteren, dan dient deze een gewijzigde drank
en horecavergunning op grond van de Drank- en horecawet aan
te vragen. De leges daarvoor bedragen éénmalig f 222,50 per
vergunning
Deze vergunningen worden namens burgemeester en wethouders
door de afdeling Bijzondere Wetten van de politie van het
district Midden Friesland afgegeven. Daarnaast geldt
volgens het Leeuwarder stelsel de verplichting tot het
hebben van een exploitatievergunning op grond van de Apv.
Blad 5
Over hoe om te gaan met het exploitatievergunningenstelsel
zullen u t.z.t. nieuwe voorstellen bereiken.
De jaarlijkse opbrengsten voor de afgifte van
terrasvergunningen ad f 4.000,- zullen als gevolg van de
wijziging van de Drank- en horecawet komen te vervallen.
Daar tegen over staat de verwachting dat de jaarlijkse
inspanningen voor het aanvragen en verstrekken van de
terrasvergunningen niet meer nodig zijn.
6Precariorechten
Een ander aspect bij het houden van terrassen betreft de
oplegging van precariorechten bij terrassen.
Met betrekking tot de hoogte van de precariorechten voor
het houden van terrassen hebben ondernemers kenbaar gemaakt
dat zij de precariorechten voor terrassen hoog vinden.
Voor 2001 zijn de precariorechten voor terrassen inmiddels
door uw raad vastgesteld.
Voor 2002 zal, mede op basis van een vergelijkend onderzoek
met andere vergelijkbare gemeenten, eind dit jaar bij de
voorstellen voor de belasting- en rechtentarieven het
voorstel worden gedaan of aanpassing van precariorechten
voor terrassen nodig of wenselijk is. Bij dit onderzoek zal
ook de hoogte van de leges van de exploitatievergunning
voor de horeca worden betrokken en het gemis van de
jaarlijkse opbrengsten voor het afgeven van terras
vergunningen
7Handhaving van het terrassenbeleid
Op dit moment wordt in dezelfde lijn als dat voor het
prostitutie - en coffeeshopbeleid is gedaan door de
werkgroep horecabeleid gewerkt aan het opstellen van een
handhavingarrangement voor het horecabeleid. Voor de zomer
zal e.e.a. worden afgerond en aan het bestuur worden
voorgelegd. In dit handhavingarrangement wordt duidelijk
gemaakt voor welke onderdelen van het horecabeleid
bestuurlijk- en of andere instrumenten voor handhaving van
het beleid ingezet kunnen worden. In het verlengde daarvan
zal op het terrein van de terrassen worden aangegeven op
welke wijze handhaving van het beleid plaats vindt, welke
instrumenten ingezet kunnen worden en welk organisatie
onderdeel hiervoor verantwoordelijk is.
8. Tekstuele aanpassing
Voor de volledigheid vermelden wij in ons voorstel nog het
volgende. In artikel 2.3.1.2, lid 5 van de Algemene
plaatselijke verordening Leeuwarden wordt het aldaar
genoemde artikel 1.9 gewijzigd in artikel 1.4.
Daarmee wordt een foutieve tekstaanpassing tengevolge van
een eerdere wijziging hersteld.