Blad 4 overeenkomstig bijgaand concept raadsbesluit waarbij wordt gekozen van de volgende uitgangspunten: 1. dat terrassen voor horecabedrijven binnen de stadsgrachten in het concentratie-, ontwikkelings- of consolidatiegebied en het in de Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden genoemde Stationskwartier geopend mogen zijn van s'ochtends 10.00 uur tot maximaal 01.00 uur s'nachts 2. dit geldt niet voor horecabedrijven met een sluitingstijd van 23.00 uur of een toelatingstijd tussen 00.00 uur en 01.00 uur. Hiervoor gelden de openingstijden tot 23.00 uur respectievelijk 00.00 uur; 3. dat de ondernemers vrij zijn in installatie van het terras gedurende het gehele jaar; 4. geen terrassen bij coffeeshops; 5. bij de vorming van terrassen dient rekening te worden gehouden met de bereikbaarheid van de panden; 6. voor voetgangers dient een ruimte over te blijven van minimaal 1.50 meter. In gebieden met winkels moet worden uitgegaan van een ruimte van minimaal 5 a 6 meter of meer al naar gelang het betreffende gebied; 7. er mag geen overlast zijn voor de directe omgeving en het overige verkeer. 5Terrasvergunning Als gevolg van een wijziging van de Drank- en horecawet wordt het houden van een terras beschouwd als onderdeel van de betreffende horecainrichtingAls gevolg hiervan zal het exploiteren van een terras moeten worden bezien in het kader van de jaarlijks te verstrekken exploitatie vergunningen voor de horecabedrijven op grond van de Apv. De terrasvergunningen, die voorheen jaarlijks door de sector Beheer Openbare Ruimte (BOR) van de dienst Stadsontwikkeling- en beheer werden verstrekt, zullen in de toekomst als gevolg van een wijziging van de Drank- en horecawet en uiteindelijk een andere aanpak van de exploitatievergunningen komen te vervallen. Daarbij zal worden gekeken hoe het gebruik van de openbare weg moet worden geregeld. De bedoeling is dit zo veel mogelijk mee te nemen met de exploitatievergunningverlening. Wil een exploitant een terras bij zijn alcoholverstrekkende bedrijf exploiteren, dan dient deze een gewijzigde drank en horecavergunning op grond van de Drank- en horecawet aan te vragen. De leges daarvoor bedragen éénmalig f 222,50 per vergunning Deze vergunningen worden namens burgemeester en wethouders door de afdeling Bijzondere Wetten van de politie van het district Midden Friesland afgegeven. Daarnaast geldt volgens het Leeuwarder stelsel de verplichting tot het hebben van een exploitatievergunning op grond van de Apv. Blad 5 Over hoe om te gaan met het exploitatievergunningenstelsel zullen u t.z.t. nieuwe voorstellen bereiken. De jaarlijkse opbrengsten voor de afgifte van terrasvergunningen ad f 4.000,- zullen als gevolg van de wijziging van de Drank- en horecawet komen te vervallen. Daar tegen over staat de verwachting dat de jaarlijkse inspanningen voor het aanvragen en verstrekken van de terrasvergunningen niet meer nodig zijn. 6Precariorechten Een ander aspect bij het houden van terrassen betreft de oplegging van precariorechten bij terrassen. Met betrekking tot de hoogte van de precariorechten voor het houden van terrassen hebben ondernemers kenbaar gemaakt dat zij de precariorechten voor terrassen hoog vinden. Voor 2001 zijn de precariorechten voor terrassen inmiddels door uw raad vastgesteld. Voor 2002 zal, mede op basis van een vergelijkend onderzoek met andere vergelijkbare gemeenten, eind dit jaar bij de voorstellen voor de belasting- en rechtentarieven het voorstel worden gedaan of aanpassing van precariorechten voor terrassen nodig of wenselijk is. Bij dit onderzoek zal ook de hoogte van de leges van de exploitatievergunning voor de horeca worden betrokken en het gemis van de jaarlijkse opbrengsten voor het afgeven van terras vergunningen 7Handhaving van het terrassenbeleid Op dit moment wordt in dezelfde lijn als dat voor het prostitutie - en coffeeshopbeleid is gedaan door de werkgroep horecabeleid gewerkt aan het opstellen van een handhavingarrangement voor het horecabeleid. Voor de zomer zal e.e.a. worden afgerond en aan het bestuur worden voorgelegd. In dit handhavingarrangement wordt duidelijk gemaakt voor welke onderdelen van het horecabeleid bestuurlijk- en of andere instrumenten voor handhaving van het beleid ingezet kunnen worden. In het verlengde daarvan zal op het terrein van de terrassen worden aangegeven op welke wijze handhaving van het beleid plaats vindt, welke instrumenten ingezet kunnen worden en welk organisatie onderdeel hiervoor verantwoordelijk is. 8. Tekstuele aanpassing Voor de volledigheid vermelden wij in ons voorstel nog het volgende. In artikel 2.3.1.2, lid 5 van de Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden wordt het aldaar genoemde artikel 1.9 gewijzigd in artikel 1.4. Daarmee wordt een foutieve tekstaanpassing tengevolge van een eerdere wijziging hersteld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 117