Blad 4 b. rechtmatigheid en doelmatigheid; c. effectiviteit; d. juistheid van de te volgen procedure; e. aanwijzing van ambtenaren die de verantwoordelijkheid zullen dragen voor de uitvoering van de voorgestelde besluiten Artikel 4 Algemeen financieel beleid 1. Het beleids- en beheersinstrumentarium bestaat uit: - het meerjaren ontwikkelingsprogramma (MOP) - de perspectiefnota met daarin opgenomen het financieel meerjarenperspectief en het meerjaren investerings perspectief; - de productbegroting met meerjarenraming en meerjaren investeringsprogramma; - de management- en concernrapportages; - de jaarrekening en het jaarverslag; - de budgettering (budgetbeheeren -houders); - het treasurystatuut; - de eventueel toekomstig te ontwikkelen instrumenten. 2. Voor onderdelen van het instrumentarium en het finan cieel beleid kunnen burgemeester en wethouders algemene uitgangspunten vaststellen. Artikel 5 (Financiële) Administratie 1. De administratie van de gemeente bestaat uit: a. de administratie van de gemeente als geheel; b. de per organisatie-eenheid verbijzonderde administraties, waartoe in ieder geval behoren de administraties van de diensten. 2. Iedere (financiële) administratie wordt gevoerd overeenkomstig het gestelde in deze verordening. 3. De (financiële) administratie is zodanig van opzet en werking dat zij dienstbaar is aan: a. het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de organisatie-eenheid; b. het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van onroerendgoedbezit, voorraden, vorderingen en schulden c.a.; c. het verschaffen van informatie voor het maken van kostencalculaties d. het bevorderen en het waarborgen van de rechtmatig heid en de doelmatigheid; e. het afleggen van verantwoording over het gevoerde beheer in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving; Blad 5 f. de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor g. de controle op de doelmatigheid en de rechtmatigheid van het gevoerde beheer. 4. De inrichting en de werking van de financiële admini stratie dienen te voldoen aan het gestelde in de gemeentelijke comptabiliteitsvoorschriften 5. Voor de werkzaamheden van het personeel vindt tijdsregi- stratie plaats. De algemeen directeur stelt algemene richtlijnen vast in welke mate deze registratie zal plaatsvinden. De directeuren en controllers van de organisatie-eenheden zien toe op een correcte uitvoering Artikel 6 Controlling 1. De opzet en de werking van de controlling zijn gericht op: a. het waarborgen van de economisch verantwoorde ver werving van middelen (procedures voor het verkrijgen van middelen tegen de laagst mogelijke kosten); b. het opzetten en het onderhouden van planning, budgettering en bewaking van activiteiten; c. de beoordeling van de efficiëntie van de uitvoering c.q. de effectiviteit van de daarbij gekozen methoden en technieken; c. evaluatie en analyse; e. advisering, informatievoorziening en verslaglegging ten behoeve van de leiding en van het bestuur; f. administratieve organisatie. 2. De opzet en de werking van de administratieve organi satie dienen dienstbaar te zijn aan en waarborgen te verschaffen voor de tijdigheid, de betrouwbaarheid en de toereikendheid van de informatie die wordt verstrekt aan beleids- en beheersorganen. 3. Bij de inrichting van de administratieve organisatie dient een adequate scheiding van taken, functies en be voegdheden te worden gecreëerd, zodanig dat de betrouw baarheid van de informatie die aan beleids- en beheers organen wordt verstrekt, is gewaarborgd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 142