Blad 4
b. rechtmatigheid en doelmatigheid;
c. effectiviteit;
d. juistheid van de te volgen procedure;
e. aanwijzing van ambtenaren die de verantwoordelijkheid
zullen dragen voor de uitvoering van de voorgestelde
besluiten
Artikel 4
Algemeen financieel beleid
1. Het beleids- en beheersinstrumentarium bestaat uit:
- het meerjaren ontwikkelingsprogramma (MOP)
- de perspectiefnota met daarin opgenomen het financieel
meerjarenperspectief en het meerjaren investerings
perspectief;
- de productbegroting met meerjarenraming en meerjaren
investeringsprogramma;
- de management- en concernrapportages;
- de jaarrekening en het jaarverslag;
- de budgettering (budgetbeheeren -houders);
- het treasurystatuut;
- de eventueel toekomstig te ontwikkelen instrumenten.
2. Voor onderdelen van het instrumentarium en het finan
cieel beleid kunnen burgemeester en wethouders algemene
uitgangspunten vaststellen.
Artikel 5
(Financiële) Administratie
1. De administratie van de gemeente bestaat uit:
a. de administratie van de gemeente als geheel;
b. de per organisatie-eenheid verbijzonderde
administraties, waartoe in ieder geval behoren de
administraties van de diensten.
2. Iedere (financiële) administratie wordt gevoerd
overeenkomstig het gestelde in deze verordening.
3. De (financiële) administratie is zodanig van opzet en
werking dat zij dienstbaar is aan:
a. het sturen en het beheersen van activiteiten en
processen in de gemeente als geheel en in de
organisatie-eenheid;
b. het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in
de omvang van onroerendgoedbezit, voorraden,
vorderingen en schulden c.a.;
c. het verschaffen van informatie voor het maken van
kostencalculaties
d. het bevorderen en het waarborgen van de rechtmatig
heid en de doelmatigheid;
e. het afleggen van verantwoording over het gevoerde
beheer in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de
begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;
Blad 5
f. de controle van de registratie van gegevens als
zodanig en van de daaraan ontleende informatie,
alsmede voor
g. de controle op de doelmatigheid en de rechtmatigheid
van het gevoerde beheer.
4. De inrichting en de werking van de financiële admini
stratie dienen te voldoen aan het gestelde in de
gemeentelijke comptabiliteitsvoorschriften
5. Voor de werkzaamheden van het personeel vindt tijdsregi-
stratie plaats. De algemeen directeur stelt algemene
richtlijnen vast in welke mate deze registratie zal
plaatsvinden. De directeuren en controllers van de
organisatie-eenheden zien toe op een correcte
uitvoering
Artikel 6
Controlling
1. De opzet en de werking van de controlling zijn gericht
op:
a. het waarborgen van de economisch verantwoorde ver
werving van middelen (procedures voor het verkrijgen
van middelen tegen de laagst mogelijke kosten);
b. het opzetten en het onderhouden van planning,
budgettering en bewaking van activiteiten;
c. de beoordeling van de efficiëntie van de uitvoering
c.q. de effectiviteit van de daarbij gekozen methoden
en technieken;
c. evaluatie en analyse;
e. advisering, informatievoorziening en verslaglegging
ten behoeve van de leiding en van het bestuur;
f. administratieve organisatie.
2. De opzet en de werking van de administratieve organi
satie dienen dienstbaar te zijn aan en waarborgen te
verschaffen voor de tijdigheid, de betrouwbaarheid en de
toereikendheid van de informatie die wordt verstrekt aan
beleids- en beheersorganen.
3. Bij de inrichting van de administratieve organisatie
dient een adequate scheiding van taken, functies en be
voegdheden te worden gecreëerd, zodanig dat de betrouw
baarheid van de informatie die aan beleids- en beheers
organen wordt verstrekt, is gewaarborgd.