Blad 10
door de algemeen directeur gestelde termijn en conform
de door hem gegeven richtlijnen.
3. Aanbieding door het college van burgemeester en
wethouders van de gemeenterekening en van het verslag
over het gevoerde beheer aan de raad, impliceert de
decharge van de onder de verantwoordelijkheid van het
college van burgemeester en wethouders vallende
organisatorische eenheden en ambtenaren met betrekking
tot het gevoerde beheer en de administratie. Zulks
behoudens later (in rechte) gebleken onregelmatigheden.
4Het gestelde in het voorgaande lid is niet van toepas
sing indien het college van burgemeester en wethouders,
vóór aanbieding van de rekening en het verslag aan de
raad, de desbetreffende organisatie-eenheid en/of
ambtenaar schriftelijk heeft medegedeeld niet akkoord t
gaan met de rekening en/of het verslag.
Artikel 13
Slotbepalingen
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van
1 oktober 2000.
2. Met ingang van dezelfde datum vervalt de "Verordening
met betrekking tot de organisatie van de financiële
administratie en van het kasbeheer van de algemene
dienst van de gemeente Leeuwarden" (Rb. 1-9-1969)
3. Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam
"Beheersverordening Leeuwarden 2000".
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
voorzitter,
secretaris
TOELICHTING
Bij de verordening op de Organisatie van de administratie en
van het beheer van vermogenswaarden van de gemeente
Leeuwarden
Algemeen
De nieuwe Gemeentewet schrijft in artikel 212, lid 1 voor
dat de raad een verordening vaststelt op de organisatie van
de administratie en van het beheer van vermogenswaarden van
de algemene dienst en van de takken van dienst.
De tekst van deze verordening is gebaseerd op de eisen die
de Gemeentewet stelt.
Daarnaast sluit de verordening aan op de vastgestelde
structuur van de ambtelijke organisatie, vastgelegd in de
Organisatieverordening Leeuwarden 1995.
Considerans
Een van de doelstellingen van deze verordening is het
vastleggen van de (administratief-organisatorische rand
voorwaarden voor de waarborging en de vergroting van de
doelmatigheid van het beheer en van de administratie. Naast
deze eis van doelmatigheid stelt de Gemeentewet ook de eis
van controle. De organisatie van administratie en beheer
dient zodanig te zijn dat controle op de doelmatigheid, maar
ook op de rechtmatigheid van administratie en beheer moge
lijk is
In deze verordening wordt een sterk accent gelegd op het
creëren van omstandigheden waaronder doelmatigheid van
beheer en administratie niet alleen is gewaarborgd, maar ook
sterk wordt bevorderd en waaronder toetsing controle) van
de rechtmatigheid en de doelmatigheid is verzekerd.
Van belang hierbij is het aangeven van de taken en de
verantwoordelijkheden van het college van burgemeester en
wethouders en de diverse ambtelijke functionarissen belast
met het hoogste management op dit gebied.
De maatregelen en instrumenten ter beheersing van de doel
matigheid maken deel uit van de controlling. Dit systeem
moet het politiek en het ambtelijk management in staat
stellen om daadwerkelijk de verantwoordelijkheid voor het
continue bevorderen en bewaken van de doelmatigheid van het
beheer en de administratie te dragen. De informatie die in
het kader van de controlling wordt gegenereerd dient zodanig
te zijn dat de genoemde verantwoordelijkheid ook gedragen
kan worden.
Het desbetreffende management dient zich van de toereikend
heid van de informatieverzorging hiervoor te vergewissen.
Immers, als de informatie te kort schiet om de doelmatigheid