Blad 10 door de algemeen directeur gestelde termijn en conform de door hem gegeven richtlijnen. 3. Aanbieding door het college van burgemeester en wethouders van de gemeenterekening en van het verslag over het gevoerde beheer aan de raad, impliceert de decharge van de onder de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders vallende organisatorische eenheden en ambtenaren met betrekking tot het gevoerde beheer en de administratie. Zulks behoudens later (in rechte) gebleken onregelmatigheden. 4Het gestelde in het voorgaande lid is niet van toepas sing indien het college van burgemeester en wethouders, vóór aanbieding van de rekening en het verslag aan de raad, de desbetreffende organisatie-eenheid en/of ambtenaar schriftelijk heeft medegedeeld niet akkoord t gaan met de rekening en/of het verslag. Artikel 13 Slotbepalingen 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 oktober 2000. 2. Met ingang van dezelfde datum vervalt de "Verordening met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en van het kasbeheer van de algemene dienst van de gemeente Leeuwarden" (Rb. 1-9-1969) 3. Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam "Beheersverordening Leeuwarden 2000". Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van voorzitter, secretaris TOELICHTING Bij de verordening op de Organisatie van de administratie en van het beheer van vermogenswaarden van de gemeente Leeuwarden Algemeen De nieuwe Gemeentewet schrijft in artikel 212, lid 1 voor dat de raad een verordening vaststelt op de organisatie van de administratie en van het beheer van vermogenswaarden van de algemene dienst en van de takken van dienst. De tekst van deze verordening is gebaseerd op de eisen die de Gemeentewet stelt. Daarnaast sluit de verordening aan op de vastgestelde structuur van de ambtelijke organisatie, vastgelegd in de Organisatieverordening Leeuwarden 1995. Considerans Een van de doelstellingen van deze verordening is het vastleggen van de (administratief-organisatorische rand voorwaarden voor de waarborging en de vergroting van de doelmatigheid van het beheer en van de administratie. Naast deze eis van doelmatigheid stelt de Gemeentewet ook de eis van controle. De organisatie van administratie en beheer dient zodanig te zijn dat controle op de doelmatigheid, maar ook op de rechtmatigheid van administratie en beheer moge lijk is In deze verordening wordt een sterk accent gelegd op het creëren van omstandigheden waaronder doelmatigheid van beheer en administratie niet alleen is gewaarborgd, maar ook sterk wordt bevorderd en waaronder toetsing controle) van de rechtmatigheid en de doelmatigheid is verzekerd. Van belang hierbij is het aangeven van de taken en de verantwoordelijkheden van het college van burgemeester en wethouders en de diverse ambtelijke functionarissen belast met het hoogste management op dit gebied. De maatregelen en instrumenten ter beheersing van de doel matigheid maken deel uit van de controlling. Dit systeem moet het politiek en het ambtelijk management in staat stellen om daadwerkelijk de verantwoordelijkheid voor het continue bevorderen en bewaken van de doelmatigheid van het beheer en de administratie te dragen. De informatie die in het kader van de controlling wordt gegenereerd dient zodanig te zijn dat de genoemde verantwoordelijkheid ook gedragen kan worden. Het desbetreffende management dient zich van de toereikend heid van de informatieverzorging hiervoor te vergewissen. Immers, als de informatie te kort schiet om de doelmatigheid

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 145