Blad 2
iff
Westersingel/Pier Panderstraat (incl. walmuren en
riolering)Daarnaast vindt herstrating plaats van de
Nieuweburen Oostzijde en de in 1999 en 2000 heringerichte
gebieden. De herstructurering van de Wirdumerpoortsdwinger
wordt in 2001 afgerond met de inrichting van het buseiland.
Als gevolg van de noodzaak van onderhoud/restauratie van de
pijpen, kelders en walmuren is de uitvoering van de
herinrichting van de Brol, het Naauw, de Kelders en Over de
Kelders uitgesteld tot 2002. In de uitwerking van de
betreffende restauratieplannen wordt getracht invulling te
geven aan initiatieven om te komen tot een herbestemming
van de kelders aan de Kelders en het Naauw. Gedacht wordt
aan een toeristisch recreatieve functie met bijbehorende
horeca
Voor een nadere uitwerking van het Cultureel Kwartier wordt
een strategisch document opgesteld, waarin worden opgenomen
enkele pilots en een voorstel voor een projectorganisatie.
Tenslotte vindt in 2001 de besluitvorming plaats over:
- de uitgangspunten voor de bouw van een parkeergarage
Oldehoofsterkerkhof en de herinrichting van het plein;
- de uitgangspunten voor de aanpak van de Prinsentuin;
- herinrichtingsplannen voor de Brol e.o.;
- kunstwerk op de Brol.
De uitvoering van het project Binnenstad Nieuwe Stad heeft
verregaande consequenties voor de bereikbaarheid van de
binnenstad. Om de overlast zoveel mogelijk te beperken is
een goede afstemming van groot belang. In dat kader vervult
het plan van aanpak een belangrijke rol. Door al aan het
begin van de planvoorbereiding mogelijke knelpunten
zichtbaar te maken kunnen hiervoor tijdig oplossingen
worden bedacht. Langs deze weg wordt getracht de overlast
en daarmee de mogelijke negatieve effecten voor de
binnenstadseconomie beperkt te houden.
Voor nadere informatie verwijzen wij u naar het hierbij
gevoegde plan van aanpak Binnenstad Nieuwe Stad 2001 - 2004
met daarin opgenomen de uitvoeringsfasering.
Financiën
De totale kosten van de uitvoering zijn voor het jaar 2001
becijferd op in totaal f 13.860.000,- dit bedrag kan als
volgt worden onderverdeeld:
Blad 3
- Planbegeleiding
f
1.340.000,-
- Algemeen onderzoek
f
100.000,-
- Reconstructie binnenstadsring
f
2.090.000,-
- Herinrichting binnenstad
f
2.570.000,-
- Onderhoud kademuren, pijpen en
kelders f
5.440.000,-
- Recreatie, cultuur en toerisme
f
40.000,-
- Diversen
f
465.000,-
- Zone binnenstad-stationsgebied
f
1.815.000,-
Totaal: f 13.860.000,-
Kredietverlening
Voor de uitvoering van het gehele programma in 2001 is een
aanvullend krediet nodig van f 5.490.000,-.
Als dekking van in 2001 te maken kosten worden de volgende
middelen voorgesteld:
- Stelpost infrastructuur f 750.000
- ISV f 1.000.000
- KOMPAS voor het Noorden f 500.000
- Reserve fonds parkeren f 200.000
- Bijdrage Sector Beheer Openbare Ruimte f 40.000
- SIOF Perspectief f 3.000.000
Met betrekking tot de bovenstaande dekkingsmiddelen wordt
het volgende opgemerkt:
Stelpost infrastructuur 2001
Hiervoor wordt verwezen naar het Meerjarenprogramma
Infrastructuur 2001.
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV)
Voor de kwaliteitsverbetering openbare ruimte binnenstad,
de herontwikkeling binnenstadsgebieden en de verbinding
stationsgebied-stadscentrum is in het Meerjaren
Ontwikkelings Programma f 4 miljoen gereserveerd voor de
jaren 2000-2004.
Kompas voor het Noorden
Voor de projecten in de verbindingszone NS-station -
Kernwinkelgebied is een subsidie van f 2.230.000,-
toegekend. Hiervan kan f 500.000,- toegerekend worden aan
het programma 2001; Profielaanpassing Prins Hendrikbrug,
aanpassing Stationsplein en inrichting buseiland
Beursplein. Het resterende deel van de subsidie heeft
betrekking op het programma 2000.
Reservefonds parkeren
De kosten tijdelijke parkeervoorziening op het
Zaailand/Wilhelminaplein komen ten laste van het
parkeerfonds
Bijdrage sector Beheer Openbare Ruimte
De kosten voor het herstraten van de Nieuweburen Oostzijde
ad f 40.000,- komen ten laste van het onderhoudsbudget van
de sector Beheer Openbare Ruimte.