Blad 2
Voorbereidingsbelui t
Omdat de Wet op de Ruimtelijke Ordening van voor de
wetswijziging van 3 april 2000 van kracht is, is het nemen
van een voorbereidingsbesluit op grond van artikel 21 WRO
noodzakelij k.
Milieuaspecten
De vrijstelling en de bouwvergunning zullen niet eerder
worden verstrekt voordat de milieuvergunning is afgegeven.
Bij de beoordeling van deze bouwaanvraag spelen een aantal
milieuaspecten een rol. Daarnaast is ook het gemeentelijke
beleid met betrekking tot de Potmargezone van belang.
Milieuvergunning
Het autosloopbedrijf van S. Meijer is een categorie-3
bedrijf en past in het in procedure zijne bestemmingsplan
"Industrieterrein Leeuwarden-Oost". Er is, mede in verband
met dit bouwplan, een nieuwe milieuvergunning noodzakelijk.
De revisie-milieuvergunning is nu in voorbereiding bij de
provincie Friesland. Hierbij zijn de voorschriften van de
Wet milieubeheer en de Wet verontreiniging oppervlakte
wateren van belang.
De bouwvergunningsprocedure en de vrijstellingsprocedure
lopen bij deze bouwaanvraag parallel met de
milieuvergunningsprocedure. Naar alle waarschijnlijkheid
zal eind maart 2001 de definitieve milieubeschikking rond
zijn. Daarna kunnen ook de vrijstelling en de
bouwvergunning worden verstrekt.
Potmargezone
Het onderhavige terrein grenst aan de PotmargeVoor de
Potmargezone is als uitvloeisel van het waterplan "de
blauwe diamant" een plan voor een nieuw watersysteem in
voorbereiding. Aanleg van dit nieuwe watersysteem heeft ook
ruimtelijke consequenties. Een van de terreinen waarvoor
het watersysteem herinrichting herbestemming overwogen
is, is het onderhavige autosloopbedrijf van S. Meijer.
Uitgangspunt van het voorgestelde watersysteem is een
verbetering van de waterkwaliteit door natuurlijke
zuivering en een verbetering van de recreatieve potentie
door het versterken van het natuurlijke karakter van het
gebied. De doorgaande route vanaf de Potmarge richting
Wijde Greuns voert langs de voorgestelde nieuwbouw van het
autosloopbedrijf en doet sterk afbreuk aan het recreatieve
karakter. Op het aangrenzend terrein van de RWZI is de
bebouwing onlangs vervangen door nieuwbouw, en het terrein
is heringericht met veel aandacht voor ecologische
aspecten. De hoog opgestapelde autowrakken en de geplande
nieuwbouw zijn zowel vanuit de RWZI, als vanuit de fiets
route, sterk beeldverstorendDe geluidsproductie van het
bedrijf zal (binnen de verstrekte vergunningen) aanzienlijk
toenemen. In de verkenningen van het RES 1 (Regionaal
Blad 3
Economisch Structuurplan) is de Potmargezone aangemerkt als
de "tuin van Leeuwarden". Een consolidatie en uitbreiding
van een autosloopbedrijf past hierin eigenlijk niet.
De voorgenomen nieuwbouw is echter positief bestemd in het
concept-bestemmingsplan Leeuwarden-oost, dat reeds is
opgesteld voordat de voorstellen vanuit het watersysteem
bekend waren, en dat reeds geruime tijd in procedure is.
Geconstateerd moet worden, dat op dit moment de middelen
ontbreken om een bedrijfsverplaatsing te bewerkstelligen en
dat voortzetting van het bedrijf past in de uitgangspunten
van het concept-bestemmingsplan. De ambities van het water
systeem Potmarge zullen dus voor dit terrein afgestemd
moeten worden op de aanwezigheid van het autosloopbedrijf.
Bedenkingen
Het bouwplan is gepubliceerd op 13 juni 2000 als een
artikel 19 WRO-procedureVanaf 15 juni 2000 heeft het
bouwplan gedurende twee weken voor een ieder ter inzage
gelegen. Er zijn in deze periode geen bedenkingen
binnengekomen
Conclusie
Teneinde aan dit bouwplan medewerking te kunnen verlenen,
is het noodzakelijk, dat voor het perceel Holstmeerweg 4
een voorbereidingsbesluit wordt genomen, opdat via artikel
19 WRO (van voor de wijziging van 3 april 2000) een vrij
stelling kan worden verleend van het geldende bestemmings
plan. Wel dienen Gedeputeerde Staten van Fryslan vooraf te
hebben verklaard geen bezwaar te hebben tegen het verlenen
van de vrijstelling.
Wij zijn samengevat van oordeel, dat het bouwplan uit
ruimtelijk/stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar is. Onder
mededeling, dat de Commissie Stadsontwikkeling u in haar
vergadering van 27 maart 2001 heeft geadviseerd met het
bovenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten
overeenkomstig bijgevoegd ontwerpbesluit.
Leeuwarden, 29 maart 2001.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester,
dr. A.J. Hofman, secretaris.