Blad 2 Voorbereidingsbelui t Omdat de Wet op de Ruimtelijke Ordening van voor de wetswijziging van 3 april 2000 van kracht is, is het nemen van een voorbereidingsbesluit op grond van artikel 21 WRO noodzakelij k. Milieuaspecten De vrijstelling en de bouwvergunning zullen niet eerder worden verstrekt voordat de milieuvergunning is afgegeven. Bij de beoordeling van deze bouwaanvraag spelen een aantal milieuaspecten een rol. Daarnaast is ook het gemeentelijke beleid met betrekking tot de Potmargezone van belang. Milieuvergunning Het autosloopbedrijf van S. Meijer is een categorie-3 bedrijf en past in het in procedure zijne bestemmingsplan "Industrieterrein Leeuwarden-Oost". Er is, mede in verband met dit bouwplan, een nieuwe milieuvergunning noodzakelijk. De revisie-milieuvergunning is nu in voorbereiding bij de provincie Friesland. Hierbij zijn de voorschriften van de Wet milieubeheer en de Wet verontreiniging oppervlakte wateren van belang. De bouwvergunningsprocedure en de vrijstellingsprocedure lopen bij deze bouwaanvraag parallel met de milieuvergunningsprocedure. Naar alle waarschijnlijkheid zal eind maart 2001 de definitieve milieubeschikking rond zijn. Daarna kunnen ook de vrijstelling en de bouwvergunning worden verstrekt. Potmargezone Het onderhavige terrein grenst aan de PotmargeVoor de Potmargezone is als uitvloeisel van het waterplan "de blauwe diamant" een plan voor een nieuw watersysteem in voorbereiding. Aanleg van dit nieuwe watersysteem heeft ook ruimtelijke consequenties. Een van de terreinen waarvoor het watersysteem herinrichting herbestemming overwogen is, is het onderhavige autosloopbedrijf van S. Meijer. Uitgangspunt van het voorgestelde watersysteem is een verbetering van de waterkwaliteit door natuurlijke zuivering en een verbetering van de recreatieve potentie door het versterken van het natuurlijke karakter van het gebied. De doorgaande route vanaf de Potmarge richting Wijde Greuns voert langs de voorgestelde nieuwbouw van het autosloopbedrijf en doet sterk afbreuk aan het recreatieve karakter. Op het aangrenzend terrein van de RWZI is de bebouwing onlangs vervangen door nieuwbouw, en het terrein is heringericht met veel aandacht voor ecologische aspecten. De hoog opgestapelde autowrakken en de geplande nieuwbouw zijn zowel vanuit de RWZI, als vanuit de fiets route, sterk beeldverstorendDe geluidsproductie van het bedrijf zal (binnen de verstrekte vergunningen) aanzienlijk toenemen. In de verkenningen van het RES 1 (Regionaal Blad 3 Economisch Structuurplan) is de Potmargezone aangemerkt als de "tuin van Leeuwarden". Een consolidatie en uitbreiding van een autosloopbedrijf past hierin eigenlijk niet. De voorgenomen nieuwbouw is echter positief bestemd in het concept-bestemmingsplan Leeuwarden-oost, dat reeds is opgesteld voordat de voorstellen vanuit het watersysteem bekend waren, en dat reeds geruime tijd in procedure is. Geconstateerd moet worden, dat op dit moment de middelen ontbreken om een bedrijfsverplaatsing te bewerkstelligen en dat voortzetting van het bedrijf past in de uitgangspunten van het concept-bestemmingsplan. De ambities van het water systeem Potmarge zullen dus voor dit terrein afgestemd moeten worden op de aanwezigheid van het autosloopbedrijf. Bedenkingen Het bouwplan is gepubliceerd op 13 juni 2000 als een artikel 19 WRO-procedureVanaf 15 juni 2000 heeft het bouwplan gedurende twee weken voor een ieder ter inzage gelegen. Er zijn in deze periode geen bedenkingen binnengekomen Conclusie Teneinde aan dit bouwplan medewerking te kunnen verlenen, is het noodzakelijk, dat voor het perceel Holstmeerweg 4 een voorbereidingsbesluit wordt genomen, opdat via artikel 19 WRO (van voor de wijziging van 3 april 2000) een vrij stelling kan worden verleend van het geldende bestemmings plan. Wel dienen Gedeputeerde Staten van Fryslan vooraf te hebben verklaard geen bezwaar te hebben tegen het verlenen van de vrijstelling. Wij zijn samengevat van oordeel, dat het bouwplan uit ruimtelijk/stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar is. Onder mededeling, dat de Commissie Stadsontwikkeling u in haar vergadering van 27 maart 2001 heeft geadviseerd met het bovenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerpbesluit. Leeuwarden, 29 maart 2001. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester, dr. A.J. Hofman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 168