Bijlage II Uitvoeringsconsequenties herstelscenario (bij tariefverlaging van 1 cent) Maat rege1kostenpos t Kosten 2001 Kosten 2002 Kosten 2003 1. Wijziging belastingverordening 2001 en 2002(juridische ondersteuning) 10.000 2. Reeds gemaakte kosten juridisch advies 25.000 3. Te maken kosten juridische advisering 150.000 4. Verwerkingskosten verminderingsaanslagen (beperkt aantal gevallen) 10.000 5. Kosten communicatie 50.000 6. Administratieve afhandeling extra bezwaarschriften (3000 stuks X f 150,-) 450.000 7Uitvoeringkosten na eventuele afwijzing rechter voor belastingjaren 2002 en 2003 PM(te dekken uit bestemmingsre serve) 8. Inhuur externe capaciteit tb. v aansturing/begeleiding totale hersteloperatie 75.000 100.000 100.000 8. Onvoorzien 15.000 Totaal 185.000 700.000 100.000 Opmerkingen 1. In bovenstaande overzicht zijn alleen de kosten vermeld die direct betrekking hebben op de hersteloperatie. Niet vermeld zijn de kosten van het PWC-onderzoekDeze zullen binnen reguliere budgetten worden gedekt. De kosten van de second opinion van Schoonhoven komen ten laste van het beschikbare hertaxatiekredietDe kosten van de toegezegde concernbrede risico-inventarisatie moeten nog worden berekend. De dekkingsmogelijkheden hiervan worden nog onderzocht. 2. Bovenstaande overzicht is gebaseerd op een tariefverlaging met 1 cent. Bij een tariefsverlaging van 64 cent zullen de uitvoeringskosten voor 2002 beduidend hoger liggen. In de rekenscenario's van bijlage II worden deze kosten geschat op f 385.000,- 3. De uitvoeringskosten die zullen optreden indien in 2003 blijkt dat het herstelscenario door de rechter wordt afgewezen waardoor met terugwerkende kracht het terugvalscenario in werking treedt worden globaal geraamd op f 300.000,-. Vooralsnog gaan wij ervan uit dat deze kosten gedekt kunnen uit de te reserveren middelen ten behoeve van het financiële risico verband houdende met het herstelscenario. Zoals uit de financiële paragraaf blijkt bedraagt dit risico f 3,2 min (lagere OZB-opbrengst indien terugvalscenario in werking treedt)De veronderstelling is gerechtvaardigd dat deze tegenvaller in praktijk lager uitkomt aangezien het terugvalscenario alleen geldt voor belastingplichtigen die een bezwaar cq beroepsprocedure hebben aangespannen. De vrijvallen ruimte zou dan kunnen worden benut voor de bedoelde uitvoeringskosten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 190