emeente |eeuwarden
Oldehoofsterkerkhof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Besluit wijziging bebouwde komgrens Groningerstraatweg in
het kader van het project Tusken Moark en Ie
Bijlage nr. 64
Aan de gemeenteraad.
Aanleiding voor de wijziging van de bebouwde komgrens op de
Groningerstraatweg is de ontwikkeling van het gebied
'Tusken Moark en Ie'In deze vergadering wordt tevens aan
u voorgelegd in te stemmen met het bestemmingsplan 'Tusken
Moark en Ie'Voor de Groningerstraatweg geldt dat er na de
aanleg van het nieuwe woongebied zowel aan de zuidkant als
aan de noordkant van de weg stedelijk gebied ligt.
Feitelijk zal de Hoge Brug het begin van de stad markeren
en is het daarom logisch om daar de bebouwde kom te laten
beginnen. De Groningerstraatweg wordt een binnenstedelijke
weg. Daarom dient de weg een stedelijk karakter te krijgen.
De vormgeving van de weg wordt hierop afgestemd door middel
van het wegprofiel (2x2, opsluitbanden, geen vluchtstroken,
aanleg busbaan stad in) en verticale elementen in de
midden- en zijberm (groen en verlichting)De overeenkomst
'Inzake aanpassing Groningerstraatweg' wordt tevens in deze
vergadering aan u voorgelegd ter goedkeuring. In deze
overeenkomst met de provincie en de Windgroep is de
vormgeving van de Groningerstraatweg vastgelegd. De
maximale snelheid die gedacht wordt op de
Groningerstraatweg is 70 km/u. Door de vormgeving van de
weg heeft de weggebruiker het gevoel dat deze zich binnen
de bebouwde kom bevindt en een beperking van de snelheid
voor de hand ligt. De verlaging van de snelheid en het
gebruiken van het wegdektype SMA 06 zorgen tevens voor een
verlaging van de geluidhinder.
In de raamovereenkomst 'Inzake aanpassing Groninger
straatweg' is aangegeven dat de weg aangepast wordt voor
dat de eerste woningen in 'Tusken Moark en Ie' worden
bewoond. Het is dan ook niet eerder nodig om de bebouwde
kom daadwerkelijk te verplaatsen dan dat de weg is
aangepast. Naar verwachting zal dit in 2003 het geval zijn.
De visie 'Bebouwde komgrenzen in relatie tot het
hoofdwegennet'die 20 maart 2001 door het college van
burgemeester en wethouders is vastgesteld, heeft gediend
als uitgangspunt voor de wijziging van de bebouwde komgrens
en de inrichting van de Groningerstraatweg. De visie is als
lage 2 toegevoegd. In deze visie is tevens opgenomen dat
Routes een op-, afbouwend dan wel gelijk blijvend regime
dienen te hebben.
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra