emeente |eeuwarden Oldehoofsterkerkhof 2 Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Besluit wijziging bebouwde komgrens Groningerstraatweg in het kader van het project Tusken Moark en Ie Bijlage nr. 64 Aan de gemeenteraad. Aanleiding voor de wijziging van de bebouwde komgrens op de Groningerstraatweg is de ontwikkeling van het gebied 'Tusken Moark en Ie'In deze vergadering wordt tevens aan u voorgelegd in te stemmen met het bestemmingsplan 'Tusken Moark en Ie'Voor de Groningerstraatweg geldt dat er na de aanleg van het nieuwe woongebied zowel aan de zuidkant als aan de noordkant van de weg stedelijk gebied ligt. Feitelijk zal de Hoge Brug het begin van de stad markeren en is het daarom logisch om daar de bebouwde kom te laten beginnen. De Groningerstraatweg wordt een binnenstedelijke weg. Daarom dient de weg een stedelijk karakter te krijgen. De vormgeving van de weg wordt hierop afgestemd door middel van het wegprofiel (2x2, opsluitbanden, geen vluchtstroken, aanleg busbaan stad in) en verticale elementen in de midden- en zijberm (groen en verlichting)De overeenkomst 'Inzake aanpassing Groningerstraatweg' wordt tevens in deze vergadering aan u voorgelegd ter goedkeuring. In deze overeenkomst met de provincie en de Windgroep is de vormgeving van de Groningerstraatweg vastgelegd. De maximale snelheid die gedacht wordt op de Groningerstraatweg is 70 km/u. Door de vormgeving van de weg heeft de weggebruiker het gevoel dat deze zich binnen de bebouwde kom bevindt en een beperking van de snelheid voor de hand ligt. De verlaging van de snelheid en het gebruiken van het wegdektype SMA 06 zorgen tevens voor een verlaging van de geluidhinder. In de raamovereenkomst 'Inzake aanpassing Groninger straatweg' is aangegeven dat de weg aangepast wordt voor dat de eerste woningen in 'Tusken Moark en Ie' worden bewoond. Het is dan ook niet eerder nodig om de bebouwde kom daadwerkelijk te verplaatsen dan dat de weg is aangepast. Naar verwachting zal dit in 2003 het geval zijn. De visie 'Bebouwde komgrenzen in relatie tot het hoofdwegennet'die 20 maart 2001 door het college van burgemeester en wethouders is vastgesteld, heeft gediend als uitgangspunt voor de wijziging van de bebouwde komgrens en de inrichting van de Groningerstraatweg. De visie is als lage 2 toegevoegd. In deze visie is tevens opgenomen dat Routes een op-, afbouwend dan wel gelijk blijvend regime dienen te hebben. Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 213