Gemeente |eeuwarden
Blad 4
de Groningerstraatweg, wordt voorzien van de
aanduiding 'Geen geluidgevoelige bebouwing
toegestaan'waarbij de legenda in overeenkomstige
zin wordt aangepast.
Kwaliteitsdocument
In het 'Kwaliteitsdocument', dat richtinggevend zal
zijn bij de uitvoering van het plan, zal aandacht
worden besteed aan de ecologische, esthetische en
technische aspecten en aan de gewenste
duurzaamheidmaatregelen
Monitoringsplannen:
Het voornemen bestaat om in overleg en samenwerking
met het Fryske Gea twee monitor-programma's op te
zetten
Het eerste monitoringsplan voorziet in het volgen van
de ontwikkelingen in de vegetatie, de weidevogelstand
en de mate waarin ganzen gebruik maken van het
studiegebied.
Het tweede monitoringsonderzoek betreft de
vaarrecreatieDoor regelmatig te meten wil het
gemeentebestuur inzicht krijgen in de groei dan wel
afname van de vaarbewegingen en van de effecten
daarvan op het natuurlijk milieu. De gegevens van de
monitor zullen moeten uitwijzen, welke maatregelen
gewenst, dan wel noodzakelijk zijn.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
voorzitter
secretaris
Oldehoofsterkerkhof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Perspectiefnota 2002-2005 (inclusief Memorie van Antwoord)
Bijlage nr. 70
Aan de gemeenteraad.
Leeuwarden verandert in een hoog tempo. Dat is niet alleen
goed voor Leeuwarden maar daar hebben zowel de regio als de
provincie profijt van.
De ambities van Leeuwarden zijn hoog. En terecht. Van de
hoofdstad van de provincie moet die dynamiek verwacht
worden zeker zolang het aantal werklozen nog steeds groter
is dan het provinciale en landelijke gemiddelde. Nu het tij
meezit, kan en moet het tempo hoog gehouden worden om de
eerder gekozen, richtinggevende lange termijn doelen te
realiseren. Deze doelen zijn aangegeven in de Visie-2030 en
het Meerjaren Ontwikkelings Programma (MOP), terwijl het
Ruimtelijk, Economisch en Sociaal plan (RES) een eerste
aanzet wordt voor meer concrete plannen.
Voor een deel komt de verandering door de krachtige
economische groei, een groei die zich in Leeuwarden nog
sterker dan in de rest van Nederland en van de provincie
Fryslan voordoet. Dat biedt ruimte voor vernieuwing en
ontwikkeling, maar het stelt ook hoge eisen aan de
kwaliteit van bestuur en organisatie bij de gemeentelijke
overheid
Wij onderkennen de betekenis van deze economisch gunstige
ontwikkeling en willen deze ook de ruimte blijven bieden om
nu aanwezige kansen te benutten. Ons streven is om daar als
gemeente zodanig van te profiteren dat royaal geïnvesteerd
kan worden in een sociaal evenwichtige, veilige en duurzame
ontwikkeling. Deze moet uiteindelijk de bevolking van deze
gemeente, en van de hele regio, ten goede komen;
afhankelijk van de taak moet het begrip regio dan vertaald
worden in respectievelijk de Stadsregio, de Westergozone,
de Provincie en/of Noord Nederland.
Wij willen onze creativiteit en slagvaardigheid scherp
houden ook na de tegenvaller met de Onroerend Zaken
Belasting (OZB) van dit jaar. Om te beginnen bieden wij'u
ook nu een sluitend meerjarenperspectief aan en een stand
van de algemene reserve die niet onder de afgesproken 15
miljoen gulden zakt. In het proces dat hiertoe geleid heeft
hebben wij onder andere gebruik gemaakt van een nieuw
criterium: ISG. ISG staat voor Integraal
Structuurversterkend en Gebiedsgericht; als contramal
daaraan hebben wij bij onze keuzen een relatief lage
prioriteit gegeven aan consumptieve uitgaven (onder
consumptief verstaan wij naast het verbruik van goederen
ook investeringen die niet economisch renderend en niet
structuurversterkend zijn)Daarmee geven wij aan dat onze
prioriteit ligt bij die structuurversterkende maatregelen
die in combinatie met andere maatregelen ingezet worden in
de prioritair benoemde gebieden (Binnenstad en de
Sjocli dizze stêd: sjoch wat der ranom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra
13