Gemeente |eeuwarden Blad 4 de Groningerstraatweg, wordt voorzien van de aanduiding 'Geen geluidgevoelige bebouwing toegestaan'waarbij de legenda in overeenkomstige zin wordt aangepast. Kwaliteitsdocument In het 'Kwaliteitsdocument', dat richtinggevend zal zijn bij de uitvoering van het plan, zal aandacht worden besteed aan de ecologische, esthetische en technische aspecten en aan de gewenste duurzaamheidmaatregelen Monitoringsplannen: Het voornemen bestaat om in overleg en samenwerking met het Fryske Gea twee monitor-programma's op te zetten Het eerste monitoringsplan voorziet in het volgen van de ontwikkelingen in de vegetatie, de weidevogelstand en de mate waarin ganzen gebruik maken van het studiegebied. Het tweede monitoringsonderzoek betreft de vaarrecreatieDoor regelmatig te meten wil het gemeentebestuur inzicht krijgen in de groei dan wel afname van de vaarbewegingen en van de effecten daarvan op het natuurlijk milieu. De gegevens van de monitor zullen moeten uitwijzen, welke maatregelen gewenst, dan wel noodzakelijk zijn. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van voorzitter secretaris Oldehoofsterkerkhof 2 Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Perspectiefnota 2002-2005 (inclusief Memorie van Antwoord) Bijlage nr. 70 Aan de gemeenteraad. Leeuwarden verandert in een hoog tempo. Dat is niet alleen goed voor Leeuwarden maar daar hebben zowel de regio als de provincie profijt van. De ambities van Leeuwarden zijn hoog. En terecht. Van de hoofdstad van de provincie moet die dynamiek verwacht worden zeker zolang het aantal werklozen nog steeds groter is dan het provinciale en landelijke gemiddelde. Nu het tij meezit, kan en moet het tempo hoog gehouden worden om de eerder gekozen, richtinggevende lange termijn doelen te realiseren. Deze doelen zijn aangegeven in de Visie-2030 en het Meerjaren Ontwikkelings Programma (MOP), terwijl het Ruimtelijk, Economisch en Sociaal plan (RES) een eerste aanzet wordt voor meer concrete plannen. Voor een deel komt de verandering door de krachtige economische groei, een groei die zich in Leeuwarden nog sterker dan in de rest van Nederland en van de provincie Fryslan voordoet. Dat biedt ruimte voor vernieuwing en ontwikkeling, maar het stelt ook hoge eisen aan de kwaliteit van bestuur en organisatie bij de gemeentelijke overheid Wij onderkennen de betekenis van deze economisch gunstige ontwikkeling en willen deze ook de ruimte blijven bieden om nu aanwezige kansen te benutten. Ons streven is om daar als gemeente zodanig van te profiteren dat royaal geïnvesteerd kan worden in een sociaal evenwichtige, veilige en duurzame ontwikkeling. Deze moet uiteindelijk de bevolking van deze gemeente, en van de hele regio, ten goede komen; afhankelijk van de taak moet het begrip regio dan vertaald worden in respectievelijk de Stadsregio, de Westergozone, de Provincie en/of Noord Nederland. Wij willen onze creativiteit en slagvaardigheid scherp houden ook na de tegenvaller met de Onroerend Zaken Belasting (OZB) van dit jaar. Om te beginnen bieden wij'u ook nu een sluitend meerjarenperspectief aan en een stand van de algemene reserve die niet onder de afgesproken 15 miljoen gulden zakt. In het proces dat hiertoe geleid heeft hebben wij onder andere gebruik gemaakt van een nieuw criterium: ISG. ISG staat voor Integraal Structuurversterkend en Gebiedsgericht; als contramal daaraan hebben wij bij onze keuzen een relatief lage prioriteit gegeven aan consumptieve uitgaven (onder consumptief verstaan wij naast het verbruik van goederen ook investeringen die niet economisch renderend en niet structuurversterkend zijn)Daarmee geven wij aan dat onze prioriteit ligt bij die structuurversterkende maatregelen die in combinatie met andere maatregelen ingezet worden in de prioritair benoemde gebieden (Binnenstad en de Sjocli dizze stêd: sjoch wat der ranom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 228