Blad 2
Herstructureringswij ken) en dat wij in het wegingsproces
een relatief lage prioriteit gegeven hebben aan
consumptieve uitgaven. Mede dankzij de economische groei,
de steun van Rijk en Provincie, de eigen inspanningen van
de lokale politiek en het op basis van het ISG-criterium
scherpe keuzen maken, kunnen wij u voorstellen doen voor
nieuw beleid. In het afwegingsproces hebben wij verder als
vertrekpunt genomen de vraag welk nieuw beleid we in ieder
geval in gang willen zetten dan wel welk beleid we willen
versterken. Op basis van het rekeningresultaat 2000, de
door ons voorgestelde uitzettingen, inkrimpingen en
autonome ontwikkelingen ontstaat vervolgens een beeld over
de omvang van de benodigde ombuigingen.
Resultaatbestemming
Het resultaat van de jaarrekening 2000 bedraagt ruim f 13,5
miljoen positief. Belangrijke oorzaken van dit gunstige
resultaat zijn de hogere bijdrage uit het gemeentefonds [f
5,3 miljoen], de onderuitputting op kapitaallasten [f 3,6
miljoen] en een lagere bijdrage in het nadelig saldo van de
dienst Stedelijke Werkvoorziening [f 2,3 miljoen].
Gelet op de noodzaak stellen wij u bij de behandeling van
het jaarverslag 2000 (en daar vindt u ook de onderbouwing
terug) voor om van dit resultaat de volgende activiteiten
alsnog te bekostigen:
1. inflatie 2001 (zie raadsbrief van 17-10-2000)
f838.000,-
2. Geometrie/GIS lc fase*
f 80.000,~
3. Herstructurering en fusie DSW
f 2.376.000,"
4. Storting in dienstegalisatiereserves
f 958.000,--
Dit voorstel over de "digitale vastgoed bibliotheek" is een voorbeeld
van transparantienog geen verplichting aangegaan, dus geld niet
uitgegeven, dus in het rekeningresultaat met verzoek om er in het
nieuwe begrotingsjaar toch gebruik van te mogen maken voor hetzelfde
doel
Dit is het rekeningresultaat van de DSM dat als een veilige, maximale
voorziening gereserveerd wordt voor de herstructurering en de fusie;
het werkelijk benodigde bedrag hangt af van de lopende
onderhandelingen.
De uitkomsten van de jaarrekening zijn verwerkt in de
perspectiefnota. Gezien de samenstelling van het
rekeningresultaat en gezien de beleidseffecten, zien wij
geen aanleiding ons beleid wezenlijk te wijzigen.
Uitzettingen en inkrimpingen
Uitzettingen en inkrimpingen horen bij het handelen, ook
van het openbaar bestuur. Ze zijn, samen met de autonome
ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de kapitaallasten voor
vervangingsinvesteringen, in bijlage A in beeld gebracht.
Hoewel het totaal om een behoorlijk bedrag gaat
(structurele last in 2005 f 1,4 miljoen en incidenteel over
de beleidsperiode f 2,8 miljoen), gaat het nu in veel
gevallen om reeds eerder bekend zijnde mee- en
tegenvallers. Dat is bestuurlijke winst ten opzichte van de
situatie van een aantal jaren terug.
Blad 3
Nieuw beleid
Voor nieuw beleid hebben wij na een uitgebreid proces van
wikken en wegen structureel circa f 1,2 miljoen nodig in
2002 (oplopend tot bijna f 5 miljoen in 2005), terwijl
daarnaast in de beleidsperiode nog eens voor totaal circa
f 15 miljoen aan incidentele voorstellen aan u voorgelegd
kunnen worden. In onderstaande overzichten zijn deze
voorstellen weergegeven:
(bij de nummering verwijst de N naar nieuw beleid en de O staat voor
ombuigingen;
voorstellen van de dienst algemene zaken beginnen bij 100, die van de
brandweer bij 150, van het gemeentearchief bij 175, van de concernstaf
bij 200, van stadsontwikkeling -beheer bij 300 en van welzijn bij 400)
NIEUW BELEID
STRUCTUREEL
Nr.
Voorstellen
2001
2002
2003
2004
2005
N 103
Stadswachten
-368
N 152
Verbouw post Noord
-12
N 151
Uitvoering Mobiliteitsbeleid
-2
-2
-4
-30
N 150
Integrale handhaving en preventie
Brandweer
-246
N 405
Activiteiten (top) sportevenementen
-275
N 401
Onderwij shuisvesting
-140
-475
-25
N 404
Slachtofferhulp
-36
N 403
Maatschappelijke opvang
-275
N 319
2e fase actualisering
bestemmingsplannen
-26
N 300
Achterstalling onderhoud algemeen
-300
-300
-300
-400
N 301
Extra vegen binnenstad
-200
N 302
Overlast hondenpoep
-135
N 320
Stelpost infrastructurele werken
-372
N 329
Ring bewegwijzering
-50
N 102
Informatiebeveiliging
-80
N 101
(Stadskantoor) Klimaatbeheersing
-420
-420
N 175
Brandbeveiliging
-23
N 104
Telefonische bereikbaarheid, monitor 2x
p/j
-49
N 176
Vervanging meubilair gemeentearchief
-19