Blad 2 Herstructureringswij ken) en dat wij in het wegingsproces een relatief lage prioriteit gegeven hebben aan consumptieve uitgaven. Mede dankzij de economische groei, de steun van Rijk en Provincie, de eigen inspanningen van de lokale politiek en het op basis van het ISG-criterium scherpe keuzen maken, kunnen wij u voorstellen doen voor nieuw beleid. In het afwegingsproces hebben wij verder als vertrekpunt genomen de vraag welk nieuw beleid we in ieder geval in gang willen zetten dan wel welk beleid we willen versterken. Op basis van het rekeningresultaat 2000, de door ons voorgestelde uitzettingen, inkrimpingen en autonome ontwikkelingen ontstaat vervolgens een beeld over de omvang van de benodigde ombuigingen. Resultaatbestemming Het resultaat van de jaarrekening 2000 bedraagt ruim f 13,5 miljoen positief. Belangrijke oorzaken van dit gunstige resultaat zijn de hogere bijdrage uit het gemeentefonds [f 5,3 miljoen], de onderuitputting op kapitaallasten [f 3,6 miljoen] en een lagere bijdrage in het nadelig saldo van de dienst Stedelijke Werkvoorziening [f 2,3 miljoen]. Gelet op de noodzaak stellen wij u bij de behandeling van het jaarverslag 2000 (en daar vindt u ook de onderbouwing terug) voor om van dit resultaat de volgende activiteiten alsnog te bekostigen: 1. inflatie 2001 (zie raadsbrief van 17-10-2000) f838.000,- 2. Geometrie/GIS lc fase* f 80.000,~ 3. Herstructurering en fusie DSW f 2.376.000," 4. Storting in dienstegalisatiereserves f 958.000,-- Dit voorstel over de "digitale vastgoed bibliotheek" is een voorbeeld van transparantienog geen verplichting aangegaan, dus geld niet uitgegeven, dus in het rekeningresultaat met verzoek om er in het nieuwe begrotingsjaar toch gebruik van te mogen maken voor hetzelfde doel Dit is het rekeningresultaat van de DSM dat als een veilige, maximale voorziening gereserveerd wordt voor de herstructurering en de fusie; het werkelijk benodigde bedrag hangt af van de lopende onderhandelingen. De uitkomsten van de jaarrekening zijn verwerkt in de perspectiefnota. Gezien de samenstelling van het rekeningresultaat en gezien de beleidseffecten, zien wij geen aanleiding ons beleid wezenlijk te wijzigen. Uitzettingen en inkrimpingen Uitzettingen en inkrimpingen horen bij het handelen, ook van het openbaar bestuur. Ze zijn, samen met de autonome ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de kapitaallasten voor vervangingsinvesteringen, in bijlage A in beeld gebracht. Hoewel het totaal om een behoorlijk bedrag gaat (structurele last in 2005 f 1,4 miljoen en incidenteel over de beleidsperiode f 2,8 miljoen), gaat het nu in veel gevallen om reeds eerder bekend zijnde mee- en tegenvallers. Dat is bestuurlijke winst ten opzichte van de situatie van een aantal jaren terug. Blad 3 Nieuw beleid Voor nieuw beleid hebben wij na een uitgebreid proces van wikken en wegen structureel circa f 1,2 miljoen nodig in 2002 (oplopend tot bijna f 5 miljoen in 2005), terwijl daarnaast in de beleidsperiode nog eens voor totaal circa f 15 miljoen aan incidentele voorstellen aan u voorgelegd kunnen worden. In onderstaande overzichten zijn deze voorstellen weergegeven: (bij de nummering verwijst de N naar nieuw beleid en de O staat voor ombuigingen; voorstellen van de dienst algemene zaken beginnen bij 100, die van de brandweer bij 150, van het gemeentearchief bij 175, van de concernstaf bij 200, van stadsontwikkeling -beheer bij 300 en van welzijn bij 400) NIEUW BELEID STRUCTUREEL Nr. Voorstellen 2001 2002 2003 2004 2005 N 103 Stadswachten -368 N 152 Verbouw post Noord -12 N 151 Uitvoering Mobiliteitsbeleid -2 -2 -4 -30 N 150 Integrale handhaving en preventie Brandweer -246 N 405 Activiteiten (top) sportevenementen -275 N 401 Onderwij shuisvesting -140 -475 -25 N 404 Slachtofferhulp -36 N 403 Maatschappelijke opvang -275 N 319 2e fase actualisering bestemmingsplannen -26 N 300 Achterstalling onderhoud algemeen -300 -300 -300 -400 N 301 Extra vegen binnenstad -200 N 302 Overlast hondenpoep -135 N 320 Stelpost infrastructurele werken -372 N 329 Ring bewegwijzering -50 N 102 Informatiebeveiliging -80 N 101 (Stadskantoor) Klimaatbeheersing -420 -420 N 175 Brandbeveiliging -23 N 104 Telefonische bereikbaarheid, monitor 2x p/j -49 N 176 Vervanging meubilair gemeentearchief -19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 229